Jump to content
Annons

Ljud- och videoinspelning, step by step?


JohMart

Recommended Posts

Tja! 

Lirat gitarr i snart 15 år men är fullkomligt oduglig när det gäller det tekniska behind the scenes. Nu vill jag lägga upp egna låtar och covers på YouTube.  Har sett till att skaffa mig lite prylar som jag tror kan behövas (se bild). Laptopen har Windows. 

Vilket program anser ni vara "bäst" när det gäller inspelning? Vill att det ska vara enkelt att använda, mindre fokus på alla tekniska egenskaper som kan medfölja. Laddade ner Reaper för ett tag sen, rekommenderas det? Om så är fallet, hur ska jag ställa in mina Preferences (se bild2)... 

Vill ju även spela in video till låtarna. Hur får man till det på enklast vis? Antar att det finns bättre sätt än Windows movie maker... 

ALLA tips och tricks här är välkomna!

Tusen tack på förhand,

Johan 

studio.jpg

studio2.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För video behöves ett fångstkort/capturecard om det ska spelas in live till hårddisk och motsvarande program som på ljudsidan men man kan ju spela in till kamerans/telefonens minneskort (och till och med med en webkamera till tex gratisprogrammet OBS) och lägga till i efterhand också. 

Som Slejnard säger så fixar Reaper att ljudlägga/byta ljud på video och det kan nog dom flesta stora inspelningsprogramen i dagsläget.

Tvärt om att ljudlägga video kan man göra med gratisprogramnet Davinci Resolve från Blackmagic Design som är ett fantastiskt kompetent och kraftfullt video program med ljudredigering innbyggt och finns både till mac och pc.

Till ljud så funkar alla någorlunda välkända program jäkligt bra sedan många år tillbaka så där är det fritt val men lättast att köra på det som "alla" kör på på så man kan få hjälp fortast. Det behövs ett ljudkort och en preamp som du redan har eller en mixer med USB in och utgångar (helst fyra för att det ska gå lättast) och nåt att lyssna i som hörlurar och eventuellt även monitorer.

Det kan vara lite smart att hålla koll så grejorna man köper tar antingen balanserade eller obalanserade signaler eller om möjligt båda typer av signal för att slippa en del strul. Obalanserat är det ofta i konsumentproduktet som tex hifi stereo prylar och balanserat är det i proffs inspelningsgrejor som regel.

Ska det gå snabbt så kopplar man in sin musik inspelnings utrustning i en sån här 😄

 

 

Lycka till

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...