Jump to content
Annons

Bästa studion i Göteborg?


clabur

Recommended Posts

Hej! Vi har hållit på i många år med låtskrivande och inspelning/produktion av oss själva (och ibland andra) och känner att vi gradvis blir bättre och bättre och att vi nu är ”nästan där” i slutresultat. Men vi tycker att framför allt sångljudet är svårt att få top notch och kliar våra huvuden varför det är på detta viset. Vi har testat oändliga timmar av EQ, kompression och diverse mirakelpluggar genom åren utan att nå ända fram. Mikarna vi har använt är väl hyfsat vedertaget ansedda som ok mickar, exempelvis Röde NT2A, men har inte varit några monstermikar. Nu är vi inne lite på att vi vill testa i bästa möjliga inspelningsmiljö för att se om det är mik/preamp/studioakustik som gör att vi inte får till det. Och skulle det inte bli bättre av det så har vi i alla fall testat och då blir slutsatsen att vi behöver bli ännu bättre på mixning/eq/komp etc. Frågan är helt enkelt; vilken är den i nuläget bästa studion i Göteborg där vi skulle kunna testa sånginspelning i toppklass?

Redigerat av clabur
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej drloop! Ja här är två exempel som vi ändå är skapligt nöjda med sångljudet; Be Around och Time Will Tell. Men kanske är kvar något/några snäpp till top notch? Man blir ju snurrig til slut 🙂 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Finns väl top floor studios som även är aktiva på forumet. Sedan finns det i kungälv som det duger Bohus Sound recording. Deras web bohussound.com är borta så de kanske har boomat igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Grundljudet verkar OK, det handlar nog mer om att få till mix. 

Jobba på att tajta till körerna för ett proffisgare sound, smaksak hur mycket topp sången skall ha. 

Tex på "Be Around" fladddrar körerna en del mellan vänster och höger högtalare, varsin kompressor på körerna som är lite olika inställda?

Jag har ett problem med min röst och det är att det är ett jädra tryck någonstans runt 2500-3000 när jag sjunger vissa toner och bokstaven e till exempel så jag måste De ea sången med en dynamisk EQ.  Eller helt enkelt redigera i filern för att få bort trycket. Än värre blir det när man lägger körer då accentueras de hårda. Det låter lite som samma problem med sången i Be Around. Antingen blir sången för hård eller för mjuk om man använder vanlig EQ, det blir en dålig kompromiss.

Att våga skära mycket i diskant om så krävs är ett annat hett tips, har ni mycket reflektioner i diskantområdet plus en mick som har mycket topp så kan det krävas rätt rejäla tag på EQn för att kompensera detta. 

Sedan är det lättare att felsöka om man hör inspelningen ren så att man kan lura ut vad som krävs EQas eller förbättras så jag bara killgissar.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon drloop, bra konkreta tips och tankar! Tar till oss detta. Ja just runt 2500-3000 brukar vi dessutom ofta höja lite för klarheten. Reflektioner har vi säkerligen en hel del av också eftersom vi inte har någon vidare dämpning i någon av de tre platser vi brukar spela in sången på. Ska se om jag eventuellt kan lägga upp sångspåren rena om du har ork att kika på dem 🙂 Uppskattas.

Tack för input crillemannen! Ja det är ju just detta vi misstänker. Och nästan hoppas på 🙂 Att vårt mickval bidrar kraftigt till att vi inte når riktigt till den kvalitetsnivå vi siktar på. Det är därför vi tänkte prova i bästa och dyraste studion för att se vilken skillnad det blir med en, säg 50-60000-kronorsmick. Bra tips med Svenska Grammofonstudion, tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Viktiga är inte priset. Det är om micken passar sångaren.

Här är bra artikel om detta med ljudexempel. 

https://www.soundonsound.com/techniques/vocal-mics

Jag tycker inte NT2A är en dålig mick, på rätt sångare/sångerska låter den bra. Tex Madonna spelade in vissa låtar med en NT2A på Confessions on a dancefloor. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är klart, jag är medveten om att priset är den avgörande faktorn. Det var mest ett uttryck för att markera att vi vill pröva med bästa möjliga mick för ändamålet. Men det är ju kul att det ofta fungerar i många lägen med en hyfsat billig mick även i professionella sammanhang. Mycket bra artikel du länkar till där drloop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kombinationen hårda/tydliga reflektioner i inspelningsrummet och en mikrofon som lyfter fram oönskade frekvenser kan göra stor skillnad för slutresultatet. 

Jag har heller aldrig föredragit Röde till sång. Däremot gillar jag deras mickar till en hel del annat. Tycker till exempel att Röde NT1 funkar bra till talad röst. 

Och jag håller med DrLoop om att man inte behöver testa en tio gånger dyrare mikrofon för att hitta ett vettigt alternativ. Det kan räcka med att testa en AKG C414, en Neumann TLM103 eller varför inte en Shure SM7. 

Sedan är det ofta så att man är sin största kritiker. Det kan till exempel leda till att man fortsätter ratta och ratta på sångljudet, långt efter att de mest kritiska bristerna är åtgärdade. Vilket i sig riskerar att ge ett sämre slutresultat. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis håller jag med ovan att man inte behöver gå all-banans när det kommer till dyra mikrofoner. Dock har man aldrig testat någon av hög kvalité kan det vara en ögon-öppnare.  Det finns många bra alternativ runt 15-30k, speciellt om man köper begagnat. Vill man vara lite mer säkrare med sin investering köper man kända märken som folk talar gott om. Då kan man alltid sälja ifall man vill gå vidare. 

 

Jag gillade t.ex min Peluso 2247le jag ägde i många år. Visst den kunde bli lite vass på "s-ljuden" men det blir det med 90% av alla mikrofoner. Det är där de riktigt dyra, speciellt klassikerna så som u47, u67 osv briljerar. Men då blir priserna orimligt höga. Jag kan rekommendera peluson och den kan man nog komma över för 10-12k begagnad. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att byta sångare i hemstudion först och kanske testa ett annat rum och se hur det låter. Det kan också vara smart att testa olika tonarter för att se vilken som är bäst för kombinationen låten och sångaren. Själv kan jag få min röst att låta ok med en billig kondensator mick för en femhundring köpt på gear4music och jag sjunger inte direkt bra enligt normen utan tvärtom ganska kasst. Att det ändå går att vrida till det är konstigt som fan men av nån anledning så går det att få mig nöjd i alla fall.

Jag drar av lite runt 2200 om jag kör med reverb så det inte blir så hårt och tar bort lite grummel runt 400 på allt och fibblar på hej villt till jag tycker det duger.

I en av Sveriges största städer måste det väl också gå att hyra en mick om man skulle behöva?

Hoppas det löser sig

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hm... det finns en drös med studios här borta i Göteborg men jag tror nödvändigtvis inte det är lösningen på problemet. Tror främst det kan vara sista touchen på produktion/mixning som ni behöver.
Men absolut, man kan inte polera en... och jag är kanske inte heller något fan av Röde för visst är mikrofonen en viktig faktor i det hela. Men innan ni börjar hyra dyr studiotid.


- Hur ser det ut där ni lägger sång? Dvs, har ni hittat någon sweetspot där ni lagt den flesta av sången där ni känner att ni får energi osv? Är det akustikbehandlat?

- Testat samma ställe med säg en dynamisk mick? Bara för att en mikrofon är dyrare betyder det inte att den är bättre och passar alla. Många som sjunger in all sång i sm7, sm57 usw... Sm7 ligger kanske i samma prisklass som eran Röde..

Personligen gillar jag inte screens/reflection filter men det kanske skulle kunna hjälpa er lite vid källan?

Men visst, en bra mikrofon med passande preamp kan skapa den bästa 3D känslan! Men man behöver inte en U47 och en strip från ett Neve 8048 för att få till det. Handlar såklart också vilket ideal och karaktär man vill åt.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Kanske är mixarna lite för upptryckta i dynamiktaket? Jag tycker det är bra, men lider av överkomprimering.

Det finns många som kan inspelning i GBG. Kolla först med Musicamatic. Är dom intresserade av att testa så ... Annars kan Svenska Grammofonstudion och även Spinroad Studios i Lindome vara värda att kolla in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...