Jump to content
Annons

Hur får jag ljud?


Jochnick

Recommended Posts

Köpte för flera år sedan ett keyboard M-Audio49es som jag och dottern började spela in lite med via GarageBand. Men sedan blev hon tonåring och jag dragspelare - så det har legat oanvänt i flera år. Nu går jag på folkhögskola och har brukspiano där jag vill öva ackordsspel med alla omvändningar. Vi har också "planknings"-läxor där vi ska skriva noter och ackord till olika låtar som ligger på skolands keyboard-datorer. Men tänkte att jag borde kunna använda min utrustning för att både öva och planka, kanske rent av skriva musik (som jag nu mest gör i Musescore)

Lång inledning till frågan som är... jag får inget ljud från keyboarden. Den ansluts via MIDI-ingång och visar att den funkar och sedan har jag letat överallt i garageband efter hur jag får ljud. Det finns ju ett uttag till på keyboarden men jag vill minnas att det räckte med den enda sladden... Det har fungerat förut så det är något jag inte ställer in rätt gissar jag. Tacksam för tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack! -I mitt letande hade jag faktiskt experimenterat med det hon säger på videon - MIDI- inställningarna, men det hjälper dessvärre inte.. Just denna tutorial hade jag  fö inte hittat eftersom jag googlade mer specifikt på modell 49es... Nåväl, keyboarden funkar, garageband funkar så det är fortfarande något jag inte insett måste ställas in tror jag... packar ner och åker förbi 4Sound i Karlstad idag och återkommer med svaret om det blir framgångsrikt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, Jochnick said:

Tack! -I mitt letande hade jag faktiskt experimenterat med det hon säger på videon - MIDI- inställningarna, men det hjälper dessvärre inte.. Just denna tutorial hade jag  fö inte hittat eftersom jag googlade mer specifikt på modell 49es... Nåväl, keyboarden funkar, garageband funkar så det är fortfarande något jag inte insett måste ställas in tror jag... packar ner och åker förbi 4Sound i Karlstad idag och återkommer med svaret om det blir framgångsrikt!

Tror 4Sound har gått i konkurs?  I alla fall, har inte kollat videon ovan, men har ditt virtuella instrument i GarageBand din Maudio som input? Om systemet har hittat den borde den finnas att välja i inputlistan?  

Redigerat av Nbient
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja 4Sound gick i konken men affären har återuppstått, i vems regi vet jag inte riktigt men det är ju samma folk som jobbar... och ryktet säger att detta hänt förut, dvs att huvudägare konkat men affären har då fått ny ägare och fortsatt som förut.

Vad jag hittar är att inställningarna säger att den hittar att jag har en Midi ansluten när jag har kopplat ihop den och satt på on-knappen, men sedan har jag inte upptäckte om det ska till något mer för att det virtuella instrumentet ska ha keyboarden som input, tycker att jag tittat igenom varenda rubrik i menyerna men lyckas inte ändra något. Jag får ju ljud om jag spelar på datorns tangenter (med pilen inställd på ett virtuellt tangentbord) Var kan jag hitta vad det virtuella instrumentet tar sitt ljud ifrån? I  instruktionen sas att man skulle klicka i "piano" och det har jag gjort på alla sätt jag kan komma på...

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, Jochnick said:

Ja 4Sound gick i konken men affären har återuppstått, i vems regi vet jag inte riktigt men det är ju samma folk som jobbar... och ryktet säger att detta hänt förut, dvs att huvudägare konkat men affären har då fått ny ägare och fortsatt som förut.

Vad jag hittar är att inställningarna säger att den hittar att jag har en Midi ansluten när jag har kopplat ihop den och satt på on-knappen, men sedan har jag inte upptäckte om det ska till något mer för att det virtuella instrumentet ska ha keyboarden som input, tycker att jag tittat igenom varenda rubrik i menyerna men lyckas inte ändra något. Jag får ju ljud om jag spelar på datorns tangenter (med pilen inställd på ett virtuellt tangentbord) Var kan jag hitta vad det virtuella instrumentet tar sitt ljud ifrån? I  instruktionen sas att man skulle klicka i "piano" och det har jag gjort på alla sätt jag kan komma på

Testade själv nu i GarageBand med ett Maudio keystation 49 (ej es). Och det bara funkade. Så lite konstigt är det allt.

Redigerat av Nbient
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur jag lyckades få inlägget ovan dubblerat vet jag inte... nu har jag iaf varit på 4Sound - apropå konken så var det "kedjan" 4Sound som gick i konkurs och förre ägaran till affären (han som alltså sålt till 4Sound 2009) köpte loss butiken i Karlstad ur konkursboet och de ska numera heta Musikhuset. Samma personal som förut. Jag hade tagit med utrustningen men inte heller han som hjälpte mig fick till det. Han medgav att han inte var så haj på GarageBand men tog och kollade keyboardet mot deras egna dator och StudioOne (hette väl programmet?) Och då funkade det så då gick han tillbaka till min dator och kliade sig i huvudet och efter ett tag prövade han att koppla loss keyboardet, kasta MIDI-konfigurationen och ansluta igen - och då fungerade det genast. En variant av det de pigga supportpojkarna alltid säger "Har du prövat att starta om datorn?"(vilket är bland det första jag prövar. Och jag hade prövat att starta om både dator och program men den där konfigurationen låg alltså och blockade tydligen.

Och den hittade han via verktygsprogrammet... undrar om jag kommer ihåg detta om det strular igen...

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, Jochnick said:

Hur jag lyckades få inlägget ovan dubblerat vet jag inte... nu har jag iaf varit på 4Sound - apropå konken så var det "kedjan" 4Sound som gick i konkurs och förre ägaran till affären (han som alltså sålt till 4Sound 2009) köpte loss butiken i Karlstad ur konkursboet och de ska numera heta Musikhuset. Samma personal som förut. Jag hade tagit med utrustningen men inte heller han som hjälpte mig fick till det. Han medgav att han inte var så haj på GarageBand men tog och kollade keyboardet mot deras egna dator och StudioOne (hette väl programmet?) Och då funkade det så då gick han tillbaka till min dator och kliade sig i huvudet och efter ett tag prövade han att koppla loss keyboardet, kasta MIDI-konfigurationen och ansluta igen - och då fungerade det genast. En variant av det de pigga supportpojkarna alltid säger "Har du prövat att starta om datorn?"(vilket är bland det första jag prövar. Och jag hade prövat att starta om både dator och program men den där konfigurationen låg alltså och blockade tydligen.

Och den hittade han via verktygsprogrammet... undrar om jag kommer ihåg detta om det strular igen...

Vad bra att det löste sig 👍.  

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
pme (oregistrerad)
On 1/20/2020 at 3:54 PM, Jochnick said:

Hur jag lyckades få inlägget ovan dubblerat vet jag inte... nu har jag iaf varit på 4Sound - apropå konken så var det "kedjan" 4Sound som gick i konkurs och förre ägaran till affären (han som alltså sålt till 4Sound 2009) köpte loss butiken i Karlstad ur konkursboet och de ska numera heta Musikhuset. Samma personal som förut. Jag hade tagit med utrustningen men inte heller han som hjälpte mig fick till det. Han medgav att han inte var så haj på GarageBand men tog och kollade keyboardet mot deras egna dator och StudioOne (hette väl programmet?) Och då funkade det så då gick han tillbaka till min dator och kliade sig i huvudet och efter ett tag prövade han att koppla loss keyboardet, kasta MIDI-konfigurationen och ansluta igen - och då fungerade det genast. En variant av det de pigga supportpojkarna alltid säger "Har du prövat att starta om datorn?"(vilket är bland det första jag prövar. Och jag hade prövat att starta om både dator och program men den där konfigurationen låg alltså och blockade tydligen.

Och den hittade han via verktygsprogrammet... undrar om jag kommer ihåg detta om det strular igen...

Finns det några fler 4sound butiker som har lyckats återuppstå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte i Sundsvall iaf. Här försvann den utan att ersättas av annat. Så det här med att gå in på butiken och köpa kabel är ju bara att glömma. Är nätet som gäller för allting musikrelaterat härifrån :(

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
3 minutes ago, osiris said:

Norrköpingsbutiken heter numera Musikbörsen 🙂 

Var det inte musikbörsen tidigare? Eller var det i Linköping?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...