Jump to content
Annons

Behöver tips på ljudkort


AXUU

Recommended Posts

Hej på er!

Jag började producera musik för fem år sen och köpte mig då första generationen Scarlett 2i2 vilket funkade helt ok för mig, särskilt då jag var nybörjare. Jag körde hårt med detta ljudkort tills för ungefär ett halvår tillbaka då uttaget på ljudkortet gick sönder. Som tur var hade dock min sambo ett ljudkort liggandes, M-Audio Fast Track C600, och det kör jag med nu tills jag investerat i ett nytt ljudkort. Jag har dock väldigt svårt att välja i denna ljudskorts-djungel, särskilt då jag inte har så bra koll på ljudkort.

Jag gör nästan enbart elektronisk musik och behöver inte mer än två inputs, däremot använder jag många krävande plugins/mjukvaror i mina produktioner så som tex Omnisphere 2, Nexus2, Izotopes verktyg etc etc. På senare produktioner blir det ofta överbelastat/system overload i Logic när jag kommit upp i en hel del spår vilket är störande.

Jag behöver ett ljudkort som klarar lite mer och det spelar ingen roll om det är USB eller Thunderbolt för mig (eller är det bättre att köra Thunderbolt för att undvika överbelastning?). Min budget är runt 4000kr (men tar gärna förslag i alla prisklasser).

I övrigt använder jag en Macbook Pro från 2013, då ganska maxad med bland annat 16GB ram (vilket typ är standard idag?). Thunderbolt finns men inte USB-C.

Hoppas ni kan hjälpa mig med några förslag 🙂 

Skärmavbild 2020-01-16 kl. 21.37.22.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
37 minuter sedan, mixamannen said:

Det är nog datorn som är flaskhalsen.....tyvärr.....

Det har du helt rätt i. Jag upptäckte precis att jag hade en hel del autostart-appar som jag plockade bort för att frigöra lite processorkraft. Avinstallerade virusskyddet också som jag skaffade mest för att jag är en paranoid människa. Det blev faktiskt bättre. Skulle dock ändå vilja ha något lite modernare ljudkort, tror ljudkortet släpptes runt 2011. 

Redigerat av AXUU
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...