Jump to content
Annons

"Urkund" för musik?


Jollebob

Recommended Posts

Hej!

Finns det något sätt för låtskrivare att veta om dennes låt är för lik någon annan? Typ som ett "urkundsverktyg" fast för musik? Man vet ju inte alltid det själv, så då får man bara hoppas att den inte är för lik någon, eller...? Låtskrivaren får bara hoppas på att inte bli stämd eller...? 🤔

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Javisst det fungerar ungefär som en vattenstämpel på papper. Ägaren sjunger sitt namn och mobilnummer, sen transponeras det och läggs på soundet som högfrekvent. Tidigare försökte man att smyga in det som lågfrekvent, men det fungerade inte och effekten är numera känt som 'BassDropp' inom EDM.

Mina låtar innehåller "This is my, touch and die !" som SM (SoundMark) inte förväxla med TM (TradeMark).

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon vill fördjupa sig: Det har blivit vanligare med stämningar kring upphovsrätten för superkända låtar under de senare åren, efter att en domstol för några år sedan dömde att ”Blurred Line” med Robin Thicke och Pharrel var för lik en låt med Marvin Gaye.

Tydligen har stora låtskrivare börjat ta försäkringar för att klara av en stämning, kolla in:

https://www.rollingstone.com/music/music-features/music-copyright-lawsuits-chilling-effect-935310/

Jag vet t.ex. att ”Shape of you” med Ed Sheeran hamnade i en tvist där man gjorde upp i godo (ytlig likhet med ”No Scrubs”/TLC, i en fras).

Samtidigt tror jag att man som låtskrivare går rätt säker så länge man inte tjänar storkovan på sin musik. Stämningarna rör framför allt låtar som är suuuperframgångsrika.

Redigerat av Jayway
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...