Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Här är en poplåt som är tänkt att funka på dansgolv och i bilen. Vill gärna höra vad ni tycker! Funkar mixen? Nåt ljud som måste fixas eller nivåer justeras? Vad kan göras bättre?

Oerhört tacksam för all feedback innan detta släpps.

//Tobias

Edited by Saibotmusic

Annons

Jag trodde det var Uno Svenningsson som sjöng först 😂

Jag gillade det överraskande introt.  Men trumbeatet tycker jag behöver varieras mer. Låten känns lite monoton. Breaken känns ”fega”, som att du vill, men inte vågar gå utanför nån inbillad ram typ, om du förstår vad jag menar.

Skön låt i övrigt, det finns nåt där värt att jobba på.  👍

• Gilla 1

Hallå:)

Tycker låten och prodden funkar. Kan hålla med om att trummorna bör droppas ut oftare eller varieras något mer. 
Skulle va kul med lite white noise FX sweeps upp och ner i övergångar, och kanske skulle va kul med en subtil whitenoise pump i refrängen som pumpar upp mellan kickarna :)

Mixen är känns hyffsat omixad. Generellt för dynamisk, med det menar jag att det finns utrymme tex för kompression som ger lite rörelse och vibe i mixen, samt lite mer densitet för denna genren. 

Jag testar gärna att mixa en refräng av låten och sedan kan vi ta det därifrån om du är intresserad av att få låten mixad :)

Mvh Casper

• Gilla 1

Jag vill också mixa en refräng! :-)

• Gilla 1

10 timmar sedan, Nbient said:

Jag trodde det var Uno Svenningsson som sjöng först 😂

Jag gillade det överraskande introt.  Men trumbeatet tycker jag behöver varieras mer. Låten känns lite monoton. Breaken känns ”fega”, som att du vill, men inte vågar gå utanför nån inbillad ram typ, om du förstår vad jag menar.

Skön låt i övrigt, det finns nåt där värt att jobba på.  👍

Tack Nbient! Håller med om trumbeatet, men trodde liksom att den här genren har såna trummor. Jag gör om!

8 timmar sedan, Casper Bjerkehagen said:

Hallå:)

Tycker låten och prodden funkar. Kan hålla med om att trummorna bör droppas ut oftare eller varieras något mer. 
Skulle va kul med lite white noise FX sweeps upp och ner i övergångar, och kanske skulle va kul med en subtil whitenoise pump i refrängen som pumpar upp mellan kickarna :)

Mixen är känns hyffsat omixad. Generellt för dynamisk, med det menar jag att det finns utrymme tex för kompression som ger lite rörelse och vibe i mixen, samt lite mer densitet för denna genren. 

Jag testar gärna att mixa en refräng av låten och sedan kan vi ta det därifrån om du är intresserad av att få låten mixad :)

Mvh Casper

Tack Casper! Jag gör om trummorna och återkommer ang mix. Det roliga är att jet är just mixningen som jag ägnat många, många timmar. Men det är en svår konst. Är det möjligt att vi delar ett mixprojekt i Logic och (i princip) endast använder Logics egna pluggar så att jag lär mig att göra det bättre? Hörs!

Mvh Tobias

3 timmar sedan, mixamannen said:

Jag vill också mixa en refräng! 🙂

Hej Mixamannen! Jag gör om trummorna och återkommer! Frågar även dig om det är möjligt för oss att dela Logic-projekt och sedan använda nästan bara Logic-pluggar så att jag lär mig att göra det bättre själv? Har spenderat timme efter timme med den här låten för att få den att låta bra....

Hörs! //Tobias

• Gilla 1

Bra idé, håll dig till Logicpluggarna...dom är jättebra tycker jag. Egentligen behöver man inte annat :-) Ska bli kul.

1 timme sedan, Saibotmusic said:

Tack Casper! Jag gör om trummorna och återkommer ang mix.

Perfekt, vi snackar när du är klar :)

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Senaste foruminläggen

• Similar Content

• By jacoberiksson
      Vad tycker forumet om denna låt?
      Har VERKLIGEN gått ur min comfort zone, där stenhårda gitarrer är stommen till allt gott på jordens yta.

Döpte projektet till SALT N SHAKER, cause why not?

• By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Finns det något bättre än lättsmälta topplistor? Förmodligen. Idag fortsätter vi hursomhelst föregående veckas Fredagstips med ytterligare ett gäng fin fina pluggar.

Denna gång mina nuvarare favoriter som gång på gång smyger sig in i samtliga projekt och ständigt levererar. Är dom ett måste? Självklart inte. Men följande nio digitala hjälpredor gör i alla fall mitt dagliga arbete både lättre och dessutom roligare. Klicka på respektive rubrik för att besöka pluggsidan. Här finner du förra veckans fredagstips 10 nya pluggar du inte får missa
      Fabfilter Pro-Q 3
      Equalizernas equalizer som klarar allt och lite till med sitt fantastiska innovativa gränssnitt och transparenta sound. Till godbitarna hör bland annat Auto Gain, 24 EQ-band, Spectrum Grab, EQ Match, Zero Latency, Linear Phase och Natural Phase. Att pluggen dessutom är extremt processorsnål och klarar av alla tankbara filtertyper upp till 96 dB/oct gör inte saken sämre.
      PSP E27
      I grunden är E27 en ytterst välljudande tre bands EQ med nio valbara frekvenser som fläckfritt fångar känslan från dess analoga förebild. En mer färgad historia som kompletterar Fabfilter Pro-Q 2 utmärkt och lämpar sig till både mixning och mastring. Speciellt 28k-knappen som boostar toppen är extra trevlig! En equalizer som garanterat lyser upp vinterhalvåret.
      TDR Kotelnikov GE
      Mastrings- och stereokompressorn som aldrig låter illa, sålänge du inte direkt missbrukar pluggen såklart. TDR Kotelnikov GE limmar ihop vilken fladdrig produktion som helst, samtidigt som den håller sig i bakgrunden och aldrig står vägen för själva grundljudet. Skulle jag tvingas att endast klara mig på en digital kompressor hade det förmodligen blivit denna.
      Sly-Fi Deflector
      En lite skitigare kompressor som skakar liv i de mest livlösa av inspelningar. Vad sägs exempelvis om klassisk och mjuk LA2-A kompression på sång eller varför inte brutal 1176 mangling på trummor? Lätt fixat! Deflector är dock inget du använder på alla spår, men kan verkligen vara en stor tillgång när du vill sätta lite extra karaktär på tillvaron.
      iZotope Ozone 9
      Mastringssviten som är mer än bara ett gäng pluggar i smidig förpackning. Framförallt sticker den dynamiska equalizern ut och visar sig gång på vara riktigt användbar. Som grädde på moset finns dessutom en välljudande exciter, multibandskompressor, stereobreddare och maximizer för riktigt regniga dagar.
      Waves MixCentric
      En ratt är allt som behövs och vips låter din aningen dova eller livlösa mix mycket trevligare. Bör användas med största försiktighet! För mycket av det goda är sällan gott.
      Brainworx bx_refinement
      Räddaren i nöden som filar bort jobbiga frekvenser på allt från enskilda kanaler till hela mixar. En lättrattad historia som gör precis vad som förväntas och mer där till. En lyxplugg för den late kan tyckas, men en garanterad tidssparare för dig som dagligen sitter och mixar.
      Valhalla Plate
      Plåtreverbet som låter både gammalt och rostigt, stort och skitigt och ekande drömskt. Valet är ditt. En nostalgitripp som verkligen inte sparar på krutet och vågar vara allt annat än subtilt. Trummor, sång och gitarr låter genast mycket mer levande. Måste testas!
      SIR StandardCLIP
      Nästa generations soft clipper med upp till x256 oversampling är tveklöst det bästa sättet att få upp volymen på dina mixar idag. Ersätter och kör över den klassiska limitern utan problem.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Mina budord är varken huggna i sten eller någon skänk från ovan. Deras syfte är inte att följas slaviskt.

Se istället dessa tjugo små predikningar som en vägledning när du kört fast och känner tivel. Vi har alla varit där och vi behöver alla påminnas om det mest självklara då och då, så även jag.
      Du skall icke mixa med ögonen. Du skall icke köpa alla nya pluggar. Du skall icke komprimera i onödan. Du skall icke mixa på för svag volym. Du skall icke mixa på för stark volym. Du skall icke glömma att vara kreativ. Du skall icke undvika att automatisera. Du skall icke överbelasta masterregeln. Du skall icke strunta i att referenslyssna. Du skall icke underskatta de-esser på sång. Du skall icke skruva på equalizern i sololäge. Du skall icke använda low-cut på alla kanaler. Du skall icke lyssna på mixen, lyssna på låten. Du skall icke sitta för länge utan att ta pauser. Du skall icke glömma att jobba med kontraster. Du skall icke eftersträva 100 procent perfektion. Du skall icke använda fler effekter än du behöver. Du skall icke tro att mastring löser alla dina problem. Du skall icke inbilla dig att allt behöver höras hela tiden. Du skall icke skylla din bristfälliga mix på något annat än dig själv. BONUSBUDORD: Du skall icke följa dessa budord till punkt och pricka.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Även om 2016 förmodligen går till historien som året då flest kändisstjärnor slocknande, så finns det all anledning att blicka framåt. Kanske är det dags för ett nytt nyårslöfte?

Kanske tillhör du skaran som struntar i firande och lovord och rycker på näsan åt välmenande studiotips. Eller varför inte tio stycken? Jag vill hursomhelst ta tillfället i akt och tacka samtliga läsare för det gångna året och säga som jag alltid brukar säga: Grått nytt hår! Detta ska i alla jag tänka på:
      1. Eftersträva inte perfektionism. Perfekt är tråkigt, perfekt är omänskligt och leder till att du får svårt att slutföra dina projekt. Så fort inspelningen eller mixen börjar kännas tråkig eller jobbig så har du förmodligen arbetat för mycket med din låt. Lova dig själv att släppa lite på kontrollen det kommande året.
      2. Mixa på låg och stark volym. Merparten av ditt mixande sker med fördel på låg volym, det vill säga volym som gör att du kan föra ett normalt samtal utan att höja rösten. När dina öron blir trötta minskar hjärnans förmåga att urskilja mellanregistret och separera frekvenser. Detta innebär i sin tur att dina mixar framstår som grötigare än dom egentligen är. Vidare får du svårt att urskilja volymskillnader mellan olika instrument. Om du får din mix att låta intressant på svag volym så kommer den garanterat att låta fantastisk när du krämar på. Förutsatt att du har koll på frekvensspektrat. Med detta sagt är det naturligtvis viktigt att testa mixen på starkare volym, eftersom du då lättare kan urskilja bas och topp. Detta görs med fördel under kortare perioder!
      3. Muteknappen är din bästa vän om mixen känns grötig, stökig eller ofokuserad. Jag råder dig helt enkelt att testa att muta diverse kanaler. Kanske blir skillnaden mellan vers och refräng större, kanske kan du muta vissa element i versernas första halva, för att bygga på i andra delen och så vidare. Möjligheterna är många, men kontentan är den samma: Låtens dynamik och variation kommer att förstärkas, vilket nästan alltid är önskvärt.
      4. Soloknappen är din värsta fiende. Det spelar ingen roll hur bra ett instrument låter ensamt om det inte passar i mixen. Det är och kommer alltid vara helheten som räknas när du mixar och inget annat. Ibland kan det naturligtvis vara nödvändigt att sololyssna, exempelvis när du vill råda bot på en jobbig frekvens eller liknande. Men tänk så här: Om du spenderar 5 timmar på en mix, använd större delan av den tiden till att lyssna på låten, inte på detaljerna.
      5. Våga vara kreativ. Försök alltid att skapa något unikt, med en twist och ställ dig själv frågan: Vad gör just min mix speciell? Varför ska lyssnaren lyssna vidare? Vänta inte med godbitarna till sista refrängen. Din mix ska hålla hela vägen och klara sig utan onödiga transportsträckor.
      6. Lek med 3 decibels-regeln. Tycker du att något instrument låter aningen för starkt i mixen, men är säker på att det ska höras? Testa då att sänka -3dB och se om det känns bättre. Eller tvärt om, om något låter för lite svagt. Ofta räcker det med faktiskt med 3dB. Att pilla med 0.5dB hit eller dit är bara tidskrävande och dessutom onödigt.
      7. Skruva inte mer än nödvändigt. Många gånger handlar det inte om att lägga på ytterligare en equalizer eller den senaste kompressorn för att få mixen att låta bättre, utan en så enkel sak som att hitta rätt balans mellan instrumenten med hjälp av enbart volym och panorering.
      8. Jobba med volymautomatisering. Detta är den stora hemligheten bakom en professionell mix, jämfört med en mer amatörmässig. Alla instrument behöver inte höras lika mycket hela tiden. Kanske ska låtens fokus flyttas från ett instrument till ett annat, kanske ska något instrument plockas bort under verserna och så vidare. Allt detta bidrar nästan alltid till en mer spännande och levande mix, som andas och rör sig, precis som i verkligheten. Sen ska du naturligtvis fortsätta att jobba med equalizer, kompressor och andra effekter om det behövs, precis som vanligt. Automatiseringen är nyckeln till framgång.
      9. Skär innan du boostar. Även kallat subtractive eq och ett högst omdebatterat ämne. Personligen gillar jag att först plocka bort det jag inte gillar, för att sedan lägga till godbitarna. Sitter du på många färgade equalizers eller analog hårdvara så kan det naturligtvis finnas en större poäng med att trycka på lite extra om det behövs, just för att sätta karaktär på mixen. Kontentan är hursomhelst att först råda bot på eventuella problem, för att sedan förstärka godbitarna.
      10. Fastna inte i tekniken. Slutligen vill jag påminna om att hårdvara eller mjukvara inte spelar någon roll. Jobba istället med den utrustning du trivs med. Må det vara en mikrofon från Claes Ohlson eller en ovärderlig Neumann u47. Men tro för allt i världen inte att du behöver en massa dyra prylar för att uppnå ett proffsigt resultat. Dina öron, din kunskap och din känsla för musik är oändligt mycket viktigare.

• By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Fel fel fel, ständigt dessa fel. Varför ska det vara så svårt att få till en välljudande mix?

Jag minns när jag var blott 15 år och mixade ett av mina första alster. Utan några som helst förkunskaper kastade jag mig in i projektet och bara körde på. När jag nu lyssnar på resultatet mer än 20 år senare slås jag av att det faktiskt låter helt ok.
      Jag har garanterat gjort betydligt sämre mixar än denna långt senare i min karriär. Hur kan detta komma sig? Svaret är naturligtvis mångbottnat, men i grunden handlar det om att jag då lyssnade mer än jag tittade. Jag visste inte riktigt vad jag höll på med och tvingades därför att använda mina öron istället för mina ögon. Med anledning av detta går dagens fredagstips till botten med det mest fundamentala, nämligen equalizern och 5 vanliga fel du förmodligen gör då och då:
      Du tror att alla spår behöver eq – Vilket naturligtvis är ett misstag. En equalizer behövs bara om du vill förändra ljudet, inte annars. Bara för att du har verktyget till hands så behöver det inte användas. Men… Alla spår kan väl alltid låta lite bättre, kanske du tänker? Ja och nej. Fråga dig då hellre: Måste det här spåret verkligen justeras? Om inte, så behövs det naturligtvis ingen equalizer. Ibland räcker det gott med att bara sänka eller höja volymen. Kom ihåg att 80-90% av en mix bara är volym och panorering, resten är grädde på moset.
      Du hör vad du ser – Lita inte på hur equalizern ser ut, utan på hur det faktiskt låter. Att skruva ljud har ingenting med utseende att göra. I dagens digitaliserade värld är det oerhört lätt att bli distraherad, vilket är viktigt att vara medveten om. Du blir attackerad från alla håll och kanter med tjusiga gränssnitt och dansande mätare. Det visuella kan (och kommer) att lura dig vare sig du vill eller inte.
      Ett användbart tips som dock kan underlätta i sammanhanget är att du eq:ar precis vanligt, för att sedan klicka av och på bypass-knappen med förbundna ögon. Låter det verkligen bättre? Eller ser det kanske bara bättre ut? Med detta sagt finns det naturligtvis även fördelar med det visuella. Speciellt om du vill råda bot på hög- eller lågfrekvent material som du annars inte skulle höra, men som äter upp onödig energi.
      Du skruvar för snävt och brant – Se istället dina eq-kurvor som ett böljande mjukt och fluffigt landskap, vilket ger ett mer ”naturligt” intryck (eller uttryck). Detta tankesätt går såklart helt mot att ”mixa med ögonen” - Men poängen är att ett väl inspelat instrument sällan behöver särskilt mycket justering. Framförallt inte brant och snävt. Kanske några decibel här eller där för att lyfta fram och förstärka karaktären. Om du upptäcker att du behöver massor av snäva eq-justeringar så är det dags att spela in på nytt!
      Du litar på presets – Problemet är bara att förinställningarna inte har någon som helst aning om hur din inspelning faktiskt låter, vilka mikrofoner som använts, hur sångaren eller gitarren klingar och så vidare. Alla inspelningar är unika och tur är väl det. Förinställningarna har heller ingen koll på hur övriga spår i mixen låter och hur de då bör förhålla sig till dessa. Allt förinställningarna gör är att ge generella tips gällande exempelvis en sång- eller gitarrtagning. Det är sedan upp till dig att avgöra om det är bättre eller sämre. Därmed inte sagt att du ska undvika presets, inte alls. Men se dom endast som något att utgå ifrån, snarare än en färdig mall. Det finns inga magiska genvägar (än), bara lite hjälp på vägen.
      Du rattar i sololäge – Klassikern som tåls att upprepas gång på gång, tills det sitter som sten i berget. Det spelar ingen roll hur bra ett instrument låter ensamt, om det inte passar i mixen. Oftare än du tror så handlar det inte om att lägga på mer equalizer eller kompression, utan bara en sån enkel sak som att ändra volymen. Sololäget är dock bra när du ska leta upp problemfrekvenser, men är din värsta fiende när du ska hitta rätt frekvensmässig balans och känsla i mixen.

• Veckans populäraste ämnen

• Senaste låtarna

• mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

• Utvalda pressmeddelanden

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.