Jump to content
Annons

Hjälp med musikkontrakt!


HighVibez

Recommended Posts

Hej!

Jag har en fråga

Om jag är producent och jag äger mastern och har 1 artist på låten och 2 låtskrivare
Hur många procent av master intäkterna äger jag är det något som måste förhandlas om separat eller är det samma som procenten på splitsheetsen?

Tacksam för svar
Vic

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du bekostat mastern och äger den så har du 100%.

Sen bör du förhandla med artisten om deras artistroyalty (en procentsats som tas från master-potten) eller om deras arbete är work for hire. Dvs. De upplåter exploateringen av sina närstående rättigheter till dig. För de har rätt till ersättning för sitt artisteri.

Har låtskrivarna inte bekostat mastern (med tid, studio, osv.) så har de ingen äganderätt över mastern. Men eftersom vi lever i Sverige och har avtalsfrihet så är det fritt fram att ge dem en procent också om så önskas. Jag har sett det gjort mer och mer på senaste i.o.m. Att ersättningen från STIM på streams inte alltid är den roligaste.


Splitsheet gissar jag du fått från STIM? De gäller bara verket. Det har inget med mastern att göra.

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tack för svaret!

Hur ser det ut om inget nämnts delas master upp 50% 50% mellan artist och masterägare?
Vilken typ royalties är det som gäller för mastern och samlas alla av dom in genom STIM om man registrerat sitt bolag där?
Vad samlar IFPI in för typ av royalties?

Mvh


 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ingen jurist, utan talar bara från erfarenhet här. 🙂
 

Om inget nämnts tillfaller det 100% masterägaren. Det du får göra som masterägare är att upprätta ett artistavtal med artisten där ni förhandlar fram allt, royalty, reklam etc. Har sett många olika procentsatser på avtalen och är helt beroende på vad ni kommer överens om och vad varje spelare ger till resultatet. Har sett avtal från 4%-50% bidrar artisten med mycket kan ni ta den högre och viseverca.

 

Stim har ingenting med mastern att göra, bara verket. Har du ditt företag registrerat hos STIM har du upplåtit dina rättigheter till dina verk till ditt företag.

IFPI samlar in royalties för nyttjandet av mastern, alltså den faktiska inspelade filen.

SAMI samlar in royalties för artister och musiker.

 

Värt att känna till är att IFPI och SAMI inte har avtal med våra kändaste DSPs (Spotify, youtube etc.) utan man direktlicenserar sin katalog till dem. Därför är ett bra artistavtal viktigt om man bryr sig om att sina kollegor ska få betalt

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...