Jump to content
Annons

Tips på bra monitorer till hemstudio


Lunarfredde

Recommended Posts

Hej!

Tänkte äntligen ta tag i min hemstudio! 

Har gigat och skött ljud live i en jädrans massa år men aldrig hemma, så har därför noll koll på vilka monitorer som är vettiga...

Kommer att jobba med i princip alla genrer (bortsett från rap, RnB, house, techno osv)😬

Så vill alltså ha ärliga monitorer...

Vad har ni för tips? 

Krav:

Aktiva, pris i par, och en maxbudget på 2000kr.

 

Tack på förhand! 😃

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag använder ett par Presonus eris 4.5.  Semiaktiva närfältare med väldigt rent ljud.  1400 gav jag för dem.  De har fått väldigt bra kritik.  
Lägg till en schysst Sub så är du hemma. 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla begagnat, t.ex. på Blocket. Med lite tålamod kan man ofta hitta nästan nya prylar till halva priset eller ännu lägre.

(Jag köpte mina monitorer för inte ens en tredjedel av nypriset, och de var i nyskick.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Att hitta nåt bra för två tusen blir svårt ärligt talat. I alla fall om det ska motsvara det som normalt är ansett som bra i studiosammanhang. I hemstudiosammanhang går det nog dock men förmodligen ändå bara på beggat sidan.

Jag har ett par gamla yamaha hs50 eller vad dom heter och nåt billigare från Presonus tror jag det är. Yamaha burkarna är bäst och dom var dyrast tror en femtusing eller nåt för 10 år sen om jag minns rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minutes ago, pop53 said:

Att hitta nåt bra för två tusen blir svårt ärligt talat. I alla fall om det ska motsvara det som normalt är ansett som bra i studiosammanhang. I hemstudiosammanhang går det nog dock men förmodligen ändå bara på beggat sidan.

Jag har ett par gamla yamaha hs50 eller vad dom heter och nåt billigare från Presonus tror jag det är. Yamaha burkarna är bäst och dom var dyrast tror en femtusing eller nåt för 10 år sen om jag minns rätt.

Typ https://www.blocket.se/annons/jonkoping/yamaha_hs50_m_studiomonitor/87879954

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, pop53 said:

Att hitta nåt bra för två tusen blir svårt ärligt talat. I alla fall om det ska motsvara det som normalt är ansett som bra i studiosammanhang. I hemstudiosammanhang går det nog dock men förmodligen ändå bara på beggat sidan.

Jag har ett par gamla yamaha hs50 eller vad dom heter och nåt billigare från Presonus tror jag det är. Yamaha burkarna är bäst och dom var dyrast tror en femtusing eller nåt för 10 år sen om jag minns rätt.

Jag hade ett par HS7:or innan jag köpte mina Presonus. Sålde de av två orsaker.

1. De krävde mer yta än jag hade då för att skapa en bra lyssningstriangel.
2. Det var stort omöjligt att mixa rent i dem. De var väldigt färgade i både topp och botten. Fick hålla på och mickla med switcharna för rumsinställning på dem. (De Justerade Db-nivåer).  

2 kan ha berott på 1 så det beror väldigt mycket på hur rummet ser ut som de ska står i. Men jag nämnde dem inte i mitt tidigare inlägg då TS är ute efter ”ärliga” monitorer. Tolkade det som ”neutrala i ljudet” snarare än att de skulle vara stulen 😂.  Och i det avseendet är Presonus ett bättre val för de pengarna. Inte bara enligt mig utan även bland ”reviews” på nätet.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...