Jump to content
Annons

Förslag på ny användbar plugin!

ErikP120

Recommended Posts

Jag trixar och fixar med mina wavespluggar men hittar fortfarande ingen bra och smidig lösning på hur man skulle kunna få gitarrpaketet i min hårdrocksmix att komprimeras lite varje gång virveln slår (för att virveln ska bryta igenom lättare). Gitarrerna är många och har panorerats med omsorg så det är ett måste att behålla stereobilden av alla gitarrer vid operationen.

Detta borde inte vara någon konst att åstadkomma, men eftersom ingen gett mig ett tillräckligt svar i min tidigare tråd så lägger jag upp ett eget påhittat förslag!

Varför gör man inte en kompressor där man kan ta "key input" (triggningssignal) från ett valfritt audiospår i sequencern och sedan komprimera allt som är kopplat till kompressorn i stereo utan massa panoreringar och L-->R inställningar (som krävs i waves c1 sc).

För att förhindra problem vid en eventuell justering av volymkontrollen på key-spåret/virvel kunde det finnas en insert effekt som fungerar som en send till kompressorn som läggs prefader. Altså två pluggar som arbetar tillsammans (skulle kunna namnges som "Ccomp" och "Csend").

I kompressorns "key input-ruta" skulle man kunna välja att ta triggsignalen ifrån en valfri "Csend" som applicerats på det utvalda "triggningsspåret", i det här fallet virvel. Csendarna kunde namnges efter det spår de tillhör så blir det lätt att navigera.

exempel:

Jag skapar en gruppkanal där jag öppnar en "Ccomp".

Jag lägger en "Csend" i insertkanalen på virvelspåret.

Jag ändrar outputs på utvalda gitarrspår till den nyss skapade gruppen.

Sen går jag in i "Ccomp" och väljer "Csend Virvel Audio" (eller vad den nu döps till) i "Key input" rutan. Sen låter jag helt enkelt virvelns signal styra kompressorn som i sin tur komprimerar gitarrerna som är kopplade till gruppen, varje gång virveln slår.

Det skulle finnas obegränsade användningsområden för ett sådant "pluggpar" så visst hade det varit bra att ha?!

Nu är det ju förstås mycket möjligt att det redan finns liknande lösningar, men då vill jag bara ha ett svar på hur man ska göra, vilka pluggar man använder osv... så att jag kan utöva det i min mix.

Finns det någon här på forumet som programmerar pluggar?

/Erik

Edited by Dawnage

Annons

Det du beskriver är som jag förstår det en kompressor med sidechain. Alltså en kompressor som läser av en signal för att styra en annan. Det finns vad jag vet två VST gratisvarianter i form av Slim Slow Slider Sidechain Compressor och Smartelectronic Sidechain Compressor. Sedan finns även ett gäng betalpluggar med sidechain funktioner.

Är du lite tålmodig så kanske nästa nummer av tidningen kommer att passa 😉

/Majken

Addic:

Jag vet att det fungerar utan sidechaining, men nu börjar hela grejjen vara så långt gången att jag bara vill veta hur man gör för sakens skull. Dock är det ruskigt effektfullt med bara pyttelite komprimering på gurorna (via sidechain), har ju testat med waves c1 sc och det ger faktiskt en hel del, virveln blir fetare samtidigt som det inte påverkar själva gitarrsoundet ett dugg. Men med c1 så bli man begränsad i sidechainingen eftersom det slutar med att den komprimerade signalen ligger max vänster i gruppen med kompressorn.(key inställniningen är ju L-->R) Jag löste det genom att skicka signalen från kompressor-gruppen till en ny monogrupp där allt hamnade i mitten. Men det fungerar ju bara i monoläget när man gejtar en kagge mot en sinusvåg exempelvis. Så jag vill fortfarande ha svar på hur man kan lösa ovanstående problem! Jag vet att det skulle ge mixen ett lyft och det finns många som gör på det viset har jag läst, men jag vet inte hur.

Majken:

Jo det är sidechaining vi pratar om, har ju kört waves c1 kompressorn med sidechain (c1 sc) och den duger ju till mycket, men den har begränsningar genom att man bara kan välja triggsignal ifrån själva stereospåret i kompressorn, antingen från höger till vänster eller tvärt om, så vill man ha multipla komprimerade signaler i stereo kör man fast! 😉

hehe, det kanske låter som att jag är lite desperat nu, men jag vill ju bara lära mig hur man gör så har jag det i bagaget vid framtida mixningar. Principen kan ju användas till mycket annat än Virvel-Gura konflikter. Jag ska testa dina tips på sidechainkompressorer så kanske jag hittar någon som löser problemet 😎

tack!

/Erik

Edited by Dawnage