Jump to content
Annons

Är detta nåt att göra nåt med?


Nbient

Recommended Posts

En av många idéer som ligger lite  i träda. Kan själv känna att den är lite energifattig och enformig. 
Skulle vara trevligt med lite annan input till hur man kan gå vidare med den och göra den lite mer intressant.

Tänker att om jag har svårt att göra klart idéerna jag får så kanske detta kan hjälpa.

Tack.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle nog börja med att lira den live för några polare med bara ett instrument för att känna in den lite. Kanske ändra lite på rytmiseringen på sångmelodin för att få den lite mera varierad och flyta på beatet lite.

Nu känns det lite som att noterna trycks av som en statisk rad av åttondelar.

Sen tror jag det fixar sig med arret men generellt så känns det som att en sån här låt behöver byggas upp lååångsamt mot nåt slags max och sluta antingen i max läget eller som den börjar dvs långsamt liksom klinga av. 

Man kan nog ha åsikter om trumbeatet om det verkligen ska ha den där bastrumman på det där sättet och så vidare men sånt tycker jag är svårt att höra innan låten har hittat fram till sin rätta form eller hur man ska uttrycka sig.

Men sången måste fronta mera upp med den i mixen bara så framför allt gör plats för den i arret.

I mina öron låter det som en ganska spännande demo som väntar på sin kostym.

Får lite Bruce vibbar av den.

Lycka till 

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, pop53 said:

Jag skulle nog börja med att lira den live för några polare med bara ett instrument för att känna in den lite. Kanske ändra lite på rytmiseringen på sångmelodin för att få den lite mera varierad och flyta på beatet lite.

Nu känns det lite som att noterna trycks av som en statisk rad av åttondelar.

Sen tror jag det fixar sig med arret men generellt så känns det som att en sån här låt behöver byggas upp lååångsamt mot nåt slags max och sluta antingen i max läget eller som den börjar dvs långsamt liksom klinga av. 

Man kan nog ha åsikter om trumbeatet om det verkligen ska ha den där bastrumman på det där sättet och så vidare men sånt tycker jag är svårt att höra innan låten har hittat fram till sin rätta form eller hur man ska uttrycka sig.

Men sången måste fronta mera upp med den i mixen bara så framför allt gör plats för den i arret.

I mina öron låter det som en ganska spännande demo som väntar på sin kostym.

Får lite Bruce vibbar av den.

Lycka till 

Tack så mycket för din input.

Jag har spelat upp den (inte live) för vänkretsen och de säger att det är bra, som alltid 🙄   Svårt att få den input man behöver riktigt där. De blir ju imponerade bara av det faktum att det är ”studiokvalitet” på grejerna.

Jag håller helt med i det du säger om sångmelodin. Det hjälpte. Den alldeles för statisk och tillrättalagd, precis som du säger. Saknar liv liksom, även om jag själv upplever en viss känsla i den. 

Angående trumbeatet har jag funderat på att ändra det helt till något mer up-beat för att få bort den där långsamma trötta känslan jag får lite. Behövs mer variation i det också. 

Sjunger gör jag hellre än bra har jag fått veta 😁. Kanske därför jag väljer att tona ner sången.

Kul att du gillar grundidén. Ska leka lite utifrån detta och se vad det kan bli av den. 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, mixamannen said:

Jag tycker syntkänslan antyder att det ska vara syntigare trummor. Eller så är trummorna bara för enahanda. Kanske ska vara mera "epic". Om du sjunger så där "coolt" skulle jag ta fram sången mera och lägga den nära och kanske dubba den omärkligt. Gillar dubben du lagt! Den kan du höja. Denna kan bli bra om du låter den bygga mycket mera. Nice! Du skulle haft ett slags tema, på dom mellanpartierna förresten....t.ex acken där skulle kunna lira en fras. Frasen I hold on to you skulle du kunna lägga in en kör som "svarar"! Om du fattar.

Tack så mycket för din input.  
Många bra tips där som jag definitivt kommer titta på och testa. Håller också med om att det saknas fraser. Kanske det som är en stor del av det som jag upplever saknas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inget fel på din sångröst överhuvudtaget dom snackar skit helt enkelt. Dom jämför med nån smörsångarfavorit som dom gillar. Musik det gör man för man tycker det är skoj och vad dom andra tycker är helt ovidkommande så fram med voxen i mixen bara och ge den en rejäl plats och be dom som gnäller ta sig nånstans på riktigt 😄.

Det jag menar med att lira den live med bara ett instrument tex piano eller gura är helt enkelt för att få en koll på om den funkar i det skicket den är just då eller om man måste tänka till lite.

Man kan ju spela in den med bara sång och gura i ett enda svep också och lyssna själv. Men jag tror att man ganska fort fattar om den funkar under tiden som man lirar den om man gör så.

Att sitta och fibbla i datorn funkar inte om man inte lyckats snickra ihop en låt som redan funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, pop53 said:

Det är inget fel på din sångröst överhuvudtaget dom snackar skit helt enkelt. Dom jämför med nån smörsångarfavorit som dom gillar. Musik det gör man för man tycker det är skoj och vad dom andra tycker är helt ovidkommande så fram med voxen i mixen bara och ge den en rejäl plats och be dom som gnäller ta sig nånstans på riktigt 😄.

Det jag menar med att lira den live med bara ett instrument tex piano eller gura är helt enkelt för att få en koll på om den funkar i det skicket den är just då eller om man måste tänka till lite.

Man kan ju spela in den med bara sång och gura i ett enda svep också och lyssna själv. Men jag tror att man ganska fort fattar om den funkar under tiden som man lirar den om man gör så.

Att sitta och fibbla i datorn funkar inte om man inte lyckats snickra ihop en låt som redan funkar.

Tack så mycket för komplimangen.  Den värmde.  ☺️
Jag provade den nu live på pianot lite lätt, och jag tycker definitivt den funkar melodiskt sett. Men upptäckte också att man som @mixamannen påpekade kan hitta lite schysta instrumentfraser mellan styckena.  
Och det där med att ”fibbla framför datorn” håller jag med om.  Jag undviker så långt som möjligt att ”programmera” min musik.  Vill gärna _spela_ in instrumenten, om än på klaviatur.  Sen lite redigering i efterhand, det hör ju till litegrann.  
Jag har också börjat mer att skapa på det sätt du pratar om.  Ett piano och sångstycke live. Och sen bygga runt den början.  
Har ett tydligt exempel om du är intresserad. Även om texten är one take rappakalja. 😋. Platshållare för melodi bara egentligen.  

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, slejnard said:

Lyssnar på den senaste versionen. Låter bra! Lite bastung kanske? Att elbasen är för basig...men det är en smaksak. Schysst sång!

Tack!  Och tack för komplimangen 😋

Tänkte själv på det att basen ligger lite högt kanske. Men basig.  Har skurit vid 80 hz och tagit ner 6db runt 200. Har du nåt bra tips för att få den mindre basig? Annan bas kke?   

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu, Nbient said:

Tack!  Och tack för komplimangen 😋

Tänkte själv på det att basen ligger lite högt kanske. Men basig.  Har skurit vid 80 hz och tagit ner 6db runt 200. Har du nåt bra tips för att få den mindre basig? Annan bas kke?   

Ett av de svåraste att få till bra, basen tycker jag. Hmm svårt att säga men nån kompressor kanske? Finns dom som är mycket bättre än mig på att avgöra vilka verktyg som är bäst 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, slejnard said:

Ett av de svåraste att få till bra, basen tycker jag. Hmm svårt att säga men nån kompressor kanske? Finns dom som är mycket bättre än mig på att avgöra vilka verktyg som är bäst 🙂

Tror jag fattar vad du menar. Det är resonans. Hör det nu när jag lyssnar.  Dessutom ligger den en litens aning högt. Kanske ska ta ner mer runt 200 där det uppstår mest. Mer kirurgiskt. Alternativt kanske en kompressor till i serie hjälper. Använder bara en SSL Console compressor nu ner mot 6db typ.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, candybag said:

Bra låt!

Har du funderat på att byta ut pianot mot elgitarr i nåt stycke (refräng) för att få mer fart?

Elgitarr och piano är ju två väldigt olika instrument, som förmedlar helt olika ”ton” om du förstår vad jag menar.  Försökte tänka in en elgitarr istf piano, men upplever att tonen skulle ändras åt fel håll jämfört med vad jag försöker uppnå.

Men tack förslag.  Keep em coming. 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktig bra låt, lite enformigt, saknar fler instrument,. Saxophon solo kanske ?

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

@Candyman, @HomerJSimpson

Måste fråga vilken av versionerna ni lyssnat på. Om det är den första så förstår jag era förslag betydligt bättre, och i det fallet är de inte dumma alls. 👍. Även om jag tror att en saxofon kan funka bra i den ”nya” oxå. 
 

Tack ska ni ha 🙏 👍
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
17 minuter sedan, mixamannen said:

Jag skulle lagt acken i stereo....bara för att jag gillar det själv typ... 🙂 Skön låt! Jag skulle vilja att den växer och blir stor med körer på slutet! Kanske även ett kort break med bara acke och sång?

Hade du inte en dub i falsett också?

Tack 😊

Då hör vi samma saker. Jag vill ha in en kvinnokör. Inte bara i slutet, utan även refrängen, som svarar enligt ditt förslag ungefär.
 Ja den gamla hade dub i falsett, och den ska nog in i den nya oxå, och lite tydligare som du nämnde. 

sidnot:  är inte framme vid breaket än 😉😁.  Hittar en massa detaljer jag vill fixa i det jag spelat in hittills.  Basen behöver tajtas till tex, så den stöder helheten bättre. Lite free flowing nu.  Och annat sånt.  

Redigerat av Nbient
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter riktigt bra. Bra röst! Måste dock säga att jag gillar första versionen bättre. Skön atmosfär som försvinner i den andra... Förstår inte riktigt varför den skulle behöva omarbetas fullständigt? Tycker helt klart det finns känsla i låten, och rösten är skön och passar stilen.

Och lite kvinnokörer på det som ni var inne på så...

Tycker trummorna passar också även om de känns en aning statiska, kanske lägga till nån mer cymbal. Känns som största risken är att du överarbetar låten. Tror du ska ha lite mer självförtroende för att det låter bra och bara förbättra det du hör sticker ut.


Ibland känns det lite som: Du frågar vännerna; fan vad bra! Du frågar musikerna; det är bra, förutom att du borde göra om låten helt och lägga till... och ta bort... och så vidare.
Om du/ni förstår vad jag menar.

Det verkar ju som att det är fler än mig som gillar låten i alla fall. Kanske ska lita på det och bara få den klar. Tycker inte den är energifattig eller enformig. Ledsen om jag ställer till det i arbetet med den andra versionen nu, men jag tycker verkligen inte att du ska överge den första...

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, Nbient said:

@Candyman, @HomerJSimpson

Måste fråga vilken av versionerna ni lyssnat på. Om det är den första så förstår jag era förslag betydligt bättre, och i det fallet är de inte dumma alls. 👍. Även om jag tror att en saxofon kan funka bra i den ”nya” oxå. 
 

Tack ska ni ha 🙏 👍
 

Båda. Med en liten omväxling kan låten lätt vara över 3min lång. (inte att det är nått fel med korta låtar).

Ett plötsligt, litet osynkat Blockflöjt-Trio skulle nog väcka upp lyssnaren 😉 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt! Jag gillade även första versionen.

Om du vill ha mer omväxling eller ”bygge” i låten skulle du kunna skala av kompet i första ”I hold on to you”, typ ta bort basen och låta det bli nästan som ett breakdown. Samma idé kan annars användas senare i låten, som en slags ”omstart”.

När det gäller basen i version 2 låter den i mina öron inte konstig, men den tar kanske lite mycket uppmärksamhet i mixen för att den har ett så tydligt sound (”strängigt”). Om du vill ha ett mer återhållet bassound skulle du kunna testa att lägga på ett lågpass- eller hyllfilter på basen som rundar av ljudet. Ta bort det mesta ovanför typ 500 Hz och testa att släppa upp lite för att se var det gör skillnad. 🙂

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

23 hours ago, Nbient said:

Elgitarr och piano är ju två väldigt olika instrument, som förmedlar helt olika ”ton” om du förstår vad jag menar.  Försökte tänka in en elgitarr istf piano, men upplever att tonen skulle ändras åt fel håll jämfört med vad jag försöker uppnå.

Men tack förslag.  Keep em coming. 👍

Nåt annat instrument då? Pianot är ju inte så energifyllt liksom, mer det jag var inne på 🙂

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Oj vad mycket som hänt här det senaste dygnet. 😃.  Jag är helt ärligt lite rörd över responsen jag fått i denna tråd. Wow! Verkligen. Tack så jättemycket alla ni för ert engagemang i denna låt. 🙏. Tack för er respons på dels låten i sig, dels på min sång 🤗, samt alla uppslag, förslag, idéer, tips. Jag kommer definitivt använda fler av dem i låten, och säkerligen alla i olika andra sammanhang.  
Tänkte att jag ska försöka göra nån form slutsats av det här och sen skrida till verket med att färdigställa låten och sedan presentera den här när den är klar.  

@-Johan-  Tack så jättemycket för ditt inlägg!  Det kändes lite extra och gav mig en funderare. Och du har helt rätt. Ursprungsversionen har mer själ och djup, så jag kommer återgå till den och göra den klar. Version 2 får bli en annan låt. Behöver bara byta melodi ju 😁   

Följande har jag kommit fram till med er hjälp:

1. Låten behöver gå från 93 bpm till ca strax under 100 nånstans. Den känns lite trött i tempot trots allt. Men version 2 var lite överdrivet. 😏

2. Trummorna. Grundbeatet ska nog vara kvar men variationen ska öka.  Kanske ändra beatet lite i något stycke, lite sparsmakade fills och cymbaler. Utan att överdriva. 

3. Basen. Enligt ursprungsversionen ska den ligga kvar med det där pumpet. Det gör mycket för stuket på låten. Nån enstaka knorr lite här och där kanske för att liva upp den lite.

4. Ackustisk gitarr. Den känns inte alls bra just nu. Alldeles för statisk och känslolös.  Kanske inte ska finnas en sådan, eller möjligen väldigt lågt som inte hörs utan bara bidrar med rytmik.

5. Piano. Nån form av kanske. Osäker på den ärligt talat. Men vill nog något annat där. Möjligen att det ingår som ett lager i nån ljuddesign.  

6. Elgitarr.  Ska definitivt kolla på det till ursprungsversionen. Jag hör lite olika saker där som kan funka.

7. Kör.  Kvinnokör. En tjej som kör flera stämmor räcker nog bra.  Om någon känner någon som kan och vill så pm:a gärna. 

8. Saxofon.  Kan definitivt höra ett solo där nånstans.  Nån saxofonist som känner sig manad att leka lite? 😊

9. Den mörka paden som går genom hela låten blir också kvar. Men den behöver inte vara där hela tiden...eller?

10.  Tro på din egen musik!

edit: 11. Fraser!

 

Tror jag fått med allt..

Och återigen, wow.  🙏🙏🙏👍👍👍  Tack som fan allihop. Hade ärligt inte förväntat mig den här responsen.
 Jag lägger upp slutlig version här så småningom, och hoppas ni kommer gilla den. 😊

 

 

 

Redigerat av Nbient
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...