Jump to content
Annons

Ljudisolering kablage


Ruben E

Recommended Posts

Hej ni! 

Nu är det studiobygge på gång... jag har skaffat mig hygglig koll och har en viss erfarenhet samt snickarhjälp, vilket känns tryggt.

Lokalen ligger också rätt bra till (nedersta källarplan, med garage och Hörselskadades riksförbund som närmsta grannar - win!), vilket gör att jag inte kommer behöva bygga flytande rum i rummet etc. Däremot ska jag bygga en tvärvägg för att dela av ytan i liverum, kontrollrum och sångbås. Väggen kommer byggas enligt följande: gips 13mm - gips (silentboard) 13mm - isolering 70mm - luftspalt 15mm - isolering 70mm gips (silentboard) 13mm - gips 13mm. 

Det jag inte lyckats lista ut är hur jag ska göra för att täta hålen för kablage (ljud och el). Säkerligen finns detta avhandlat i andra trådar, man jag har inte lyckats hitta någonting... visst kan man ta ett skumrör och fylla igen med akrylfog eller liknande när väl kablarna är på plats, men det vore ju fint att kunna ändra i efterhand. 

Så: hur förbereda för kabeldragning på bästa sätt vid bygge av mellanväggen? Värt att nämna är kanske också att elektrikerna kommer dra ström efter att väggen byggts (men man kan så klart bygga in en väl tilltagen kabel som de kan ansluta till).

Och, bonusfråga: är det värt att göra tre separata passager för el, el till takbelysning (separat fas) och ljudkablage (xlr, nätverk, etc)? Här tänker jag så klart på risken för elektriska störningar, snarare än ljudläckage mellan rummen.

Hit me!! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kabelgenomföringar gör du med mjuk flexslang. För multikabel och data kan du använda tex avtappningsslang eller annan mjukare variant av flexslang. Gör montaget diagonalt så att hålen inte hamnar mitt emot varandra.

När du dragit de kablar du behöver tätar du med avloppskitt eller modellera. Denna ska vara i samma liv som gipsen. Tänk dig att modelleran ersätter gipset där hålet gjorts. När du sedan behöver ändra i installationen är det bara att pilla bort kittet / leran.

Samma förfarande vad gäller elinstallationen. Flexslangen behöver brytas i liv med gipsen så man kommer åt att täta med mjukfog där slangen går genom gipset.

Det är bra att dela upp elen på minst två faser, helst tre. Inkommande el dosas av och sedan dras elen med utanpåliggande montage.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, wellness music said:

Det är bra att dela upp elen på minst två faser, helst tre. Inkommande el dosas av och sedan dras elen med utanpåliggande montage.

Jag bugar - tack! 

Gällande elen kanske jag var otydlig; jag kommer att ha tre separata faser i studion (en för ljus, en för ljud och en för övrigt som kylskåp, etc). Frågan var om el- och ljudkablage kan passera genom samma rör i väggen utan risk för störningar? 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
2 hours ago, Ruben E said:

Jag bugar - tack! 

Gällande elen kanske jag var otydlig; jag kommer att ha tre separata faser i studion (en för ljus, en för ljud och en för övrigt som kylskåp, etc). Frågan var om el- och ljudkablage kan passera genom samma rör i väggen utan risk för störningar? 

Du får inte använda samma rör för el och annat, det är en elsäkerhetsföreskrift. (Gäller inte industri lokaler) Ljud och nätverk får du köra i samma rör. Jag skulle dock inte göra det för att var på den säkra sidan, och jag skulle se till att dras skärmade nätverkskabel. (STP inte UTP) Cat6 förstås.

Och det är främst för att kunna få elgitarrer med singlecoil  att trivas.

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, pme said:

Du får inte använda samma rör för el och annat, det är en elsäkerhetsföreskrift.

Minsann! Mycket tack för den infon. 

Men hur är det med el och el då? Alltså, är det risk för störningar om två eller tre olika faser delar flexrör (tot kommer det väl röra sig om 2 x 50cm delad sträcka innan de kan skiljas åt igen)? 

Sen tänker jag att om jag ska ha hål för allt separat kommer ju väggen se ut som en termitstack, vilket inte känns optimalt ur isolationssynpunkt. Så någon form av kompromiss känns ändå rimligast. Frågan är bara var man gör avvägningen...

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
1 hour ago, Ruben E said:

Minsann! Mycket tack för den infon. 

Men hur är det med el och el då? Alltså, är det risk för störningar om två eller tre olika faser delar flexrör (tot kommer det väl röra sig om 2 x 50cm delad sträcka innan de kan skiljas åt igen)? 

Sen tänker jag att om jag ska ha hål för allt separat kommer ju väggen se ut som en termitstack, vilket inte känns optimalt ur isolationssynpunkt. Så någon form av kompromiss känns ändå rimligast. Frågan är bara var man gör avvägningen...

Jag ska inte säga för mycket, det är ganska snårigt så med många om och men. Men din elektriker vet säkert. Men det är naturligtvis inte något problem med tre faser i samma rör, så gör man för tex spis. Det finns regler mot att ha flera olika faser i samma rum, om inte vissa villkor är uppfyllda, tex avstånd, och jag tror de måste ha gemensam brytpunkt i centralen osv. Reglerna är på 528 sidor. SS 436 40 00 och var typ 50 sidor innan EU kom med i matchen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
On 2019-12-30 at 10:16 sa Ruben E:

... rådgöra med min snickarvän samt elektriker, nåt ska det väl bli av det här... återkommer med uppdateringar!

Hur gick det? Det finns "installationskanaler" för all kablage så att man slipper att dra kablage genom de "täta isolerväggarna" 🧐

Redigerat av studio4
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...