Jump to content
Annons

MS tvångsuppgraderar win 10


Gäst

Recommended Posts

Annons
9 minuter sedan, punkrockdude said:

Ska vi prata om att skapa dålig stämning så är du mästaren på det. Se ditt första inlägg som direkt var elakt menat mot 90% av alla människor:
 

 

Jag står i alla fall för mitt inlägg - som inte var politiskt överhuvudtaget eller minsta elakt menat, mer än reflektion av verkligheten. De flesta människor har inget behov av en iMac för 25 kkr när de ska spela Candy Crush Saga, precis lika lite som man behöver en grävmaskin för att gräva i en blomsterrabatt. Men det är ju konsumentens val.

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar att jag inte står för vad jag sagt? Att jag behöver förtydliga saker för dig betyder inte att jag inte står för dem. Är det inte elakt att frånta 90% av befolkningen rätten att äga datorer? Är det inte hånfullt att förminska konsumenter ner till att de enbart spelar Candy Crush Saga på Facebook?

Du om någon försöker nu att komma undan.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, punkrockdude said:

Du menar att jag inte står för vad jag sagt? Att jag behöver förtydliga saker för dig betyder inte att jag inte står för dem. Är det inte elakt att frånta 90% av befolkningen rätten att äga datorer? Är det inte hånfullt att förminska konsumenter ner till att de enbart spelar Candy Crush Saga på Facebook?

Du om någon försöker nu att komma undan.

Jag sa att 90 procent skulle klara sig med sin mobil istället, och att datorn är ett arbetsredskap, inte en leksak för att Facebooka eller Twittra med. Förr i tiden så fick man gå på dator-kurs innan man började använda datorn, precis som man fick lära sig meningsbyggnad och ordklasser och andra nyttigheter i skolan. Det borde införas nu också så hade man sluppit sådana här diskussioner.

Och jag står fortfarande för att 90 procent av alla inte inte skulle få äga en datorn - det borde vara licens på det, eller åtminstone datorkörkort. Men å andra sidan så är ju det mesta datorer idag - surfplattor, mobiler och andra plattformar.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, punkrockdude said:

Ja ifall du beskriver att deras användning av datorer enbart är att spela ett oerhört enkelt spel som Candy Crush Saga. Tillsammans med kommenteraren om att 90% av människor inte borde få ha tillåtelse att äga datorer visar att du har en väldigt dålig syn på de flesta människor.

Jag har en verklighetsförankrad syn på datoranvändandet. Professionellt i arbetet använder massor av människor datorer, privat tror jag inte det är lika frekvent.

Ska vi starta en enkät om vad människor använder sina datorer till?

Apple loggar tiden som man använder alla appar i t.ex. mobilen (tyvärr inte till dator ännu) och det hade varit intressant att veta exakt förbrukning för tidsåtgången för varje program man använder.

 

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

Du gjorde påståendet så det är upp till DIG att bevisa att du har rätt. Särskilt när du försöker få dig att framstå som en som borde veta det eftersom du har en "verklighetsförankrad syn på datoranvändandet". Jag väntar på att du ska presentera dina eller andras forskningsresultat som ger slutsatsen att 90% av människor inte borde få äga datorer av någon lustig anledning.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, punkrockdude said:

Du gjorde påståendet så det är upp till DIG att bevisa att du har rätt. Särskilt när du försöker få dig att framstå som en som borde veta det eftersom du har en "verklighetsförankrad syn på datoranvändandet". Jag väntar på att du ska presentera dina eller andras forskningsresultat som ger slutsatsen att 90% av människor inte borde få äga datorer av någon lustig anledning.

Off topic: Här är en studie som visar användandet av stationär dator kontra mobil. Mobilsurfandet överstiger stationära datorer, enligt denna studie.

https://blogs.perficientdigital.com/2018/05/01/see-our-2018-study-of-mobile-vs-desktop-usage/

Vad man använder man datorn till då: Facebooka, Twittra, ladda ner matlagningsrecept, porr-surfa, logga in på forum eller andra social medier. Det är inte riktigt vad jag kallar arbetsredskap, jo - kanske om man ska ladda ner matlagningsrecept eller skaffa delar till bilen. Arbetsredskap är något man använder i arbetet.

Och för bilar, båtar, flygplan, tåg och andra fordon behöver man körkort. Man behöver licens för jakt och fiske - så varför inte för datorer också? Människor bakom datorer ställer till mer oreda än vad som är nyttigt.

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, punkrockdude said:

Jag hoppas att du förstår att all denna tråkiga dispyt enbart beror på att du skulle visa auktoritet trots brist på kunnande angående diskussionen.

Nej, den beror på att du kallade trådskaparens inlägg för "vänsterpropagerande", som jag citerade i ett tidigare inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, punkrockdude said:

Ja ifall du beskriver att deras användning av datorer enbart är att spela ett oerhört enkelt spel som Candy Crush Saga. Tillsammans med kommenteraren om att 90% av människor inte borde få ha tillåtelse att äga datorer visar att du har en väldigt dålig syn på de flesta människor.

Människor får slänga sina pengar på vad de vill om de vill spela Candy Crush Saga, har själv spelat det men vill själv inte lägga 25 tusen på att köpa en dator, som många av mina bekanta, för att spela ett simpelt spelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du försöker skifta fokus till något du påstod senare att du hade sagt vilket är mobiltelefoner. Det är fel då du bokstavligen skrev datorer. Sedan ifall det är som konsument eller som professionell i sin arbetsroll spelar ingen roll. Det är ett redskap.

Du förstår, hoppas jag, att en licens för de saker som du tog upp krävs för att de kan orsaka direkt skada mot dig själv eller mot andra även ifall du intention inte var det. Ska vi säga som så att du borde skaffa en licens för att spela på din Jazzbas? Varför inte? Bilar, flygplan och tåg kräver ju det.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, punkrockdude said:

Du försöker skifta fokus till något du påstod senare att du hade sagt vilket är mobiltelefoner. Det är fel då du bokstavligen skrev datorer. Sedan ifall det är som konsument eller som professionell i sin arbetsroll spelar ingen roll. Det är ett redskap.

Du förstår, hoppas jag, att en licens för de saker som du tog upp krävs för att de kan orsaka direkt skada mot dig själv eller mot andra även ifall du intention inte var det. Ska vi säga som så att du borde skaffa en licens för att spela på din Jazzbas? Varför inte? Bilar, flygplan och tåg kräver ju det.

Kan hålla med om att det är ett redskap för de flesta användare - men inte ett arbetsredskap. Det är ju bara hårklyverier. De flesta jag känner använder inte datorn (om de nu har någon överhuvudtaget - användandet av datorer (surfning) går ju ner som studien visar) som ett arbetsredskap, utan som en "leksak" att fördriva tiden med.

När vi skriver dessa inlägg så är det som ett arbetsredskap, tycker jag - och vid annat användande en leksak, vilket är en tråkig utveckling.

Man behöver inte veta hur en bil eller båt fungerar för att köra den, lika lite som man behöver kunna datorn speciellt bra för att göra det man ska göra med den, men pedagogisk utbildning om saker och ting är viktigare än individens behov av t.ex. skräpdatorer som inte gör mycket nytta och som byts ut var annat år.

Jag skrev om datorer först och sedan la jag in en studie om användandet av stationära datorer kontra mobiler för att jag själv var intresserad av hur det faktiskt ser ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minutes ago, Peter Roos said:

Nej, den beror på att du kallade trådskaparens inlägg för "vänsterpropagerande", som jag citerade i ett tidigare inlägg.

Nu går du i cirklar runt skogen som skyms av träden!

Snälla förklara vad som var fel med att jag påpekade att trådskaparen förde personliga politiska åsikter? Är det plötsligt fel att påpeka att någon gör, som du sa man inte får, prata politik? Jag kan höra dig säga "man får inte påpeka att något politiskt yttrande är politiskt för då är man politisk"! Det kan kanske handla om att du personligen är vänster och inte tyckte om att jag påpekade att sådan politik fördes.

Ska du ta ett varv till runt den skymda skogen i jakten på att rättfärdiga din skrämseltaktik som hade ingen grund? Det är samtidigt konstigt att du inte påpekade trådskaparens felciteringar vilket går emot regel 8:

Quote

8. Citera korrekt.

När du citerar andra på forumet, se till att göra det korrekt genom att inte förvanska ursprungets mening/syfte. Men du behöver naturligtvis inte citera ett helt inlägg, bara det som du svarar på, förslagsvis med en markering om att citatet är förkortat - ex [...]


När trådskaparen sedan påstod att jag skulle vara sämre på något för att jag är man så yttrade du dig inte angående regel 2 vilket innehåller hets mot folkgrupp:

Quote

2. Konversera bemötande.

Du måste konversera på ett trevligt och bemötande sätt för att få delta i diskussionerna. Meddelanden som är aggressiva, vulgära, obscena, hotfulla, religiöst laddade, hetsar mot folkgrupp eller på något sätt går emot gällande lagstiftning kommer att raderas. Användare som postar inlägg inom någon av ovanstående kategorier, kommer först få varningar och därefter vid upprepade tillfällen mista sitt medlemskap.


När han även pratade om att företag vill skrattandes gå till banken och överlag påstod att de inte gjorde bra från sig så påpekade du inte regel 1:

Quote

1. Författaren ansvarar för sitt inlägg.

Alla åsikter i inlägg representerar författarens, inte forumets eller dess administratörers. Vid uttalanden om teknik, produkter, tjänster eller företag förväntas författaren helt och fullt stå för detta och även kunna ge belägg för sina uttalanden.


Det kanske mest intressanta finner vi i regel 3:

Quote

[...]Ett ogillande av någons inlägg/åsikt/ideologi bemöts med konstruktiv kritik, inte med angrepp.[...]

Ingenstans i tråden om forumets regler nämns att man inte får prata politik vilket DU har grundat hela ditt påhopp på mig på. Jag har sök regeltråden och politik nämns aldrig men dock nämns det som jag citerat vilket ger mig rätt att ge kritik på det.

Så, Peter Roos, vad säger du nu?

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

När trådskaparen (dvs jag) sedan påstod att jag skulle vara sämre på något för att jag är man? 

Nej det skrev jag inte så vitt jag förstår när jag läser men om du uppfattar det så så ber jag verkligen om ursäkt. Män och kvinnor suger lika hårt på olika saker och ibland samma saker men som har mera att göra med personliga förutsättningar och inte enligt vilket kön man tillhör i alla fall enligt mig. Det jag menade på riktigt det är att härskartekniker är nåt som män tar till för att förminska kvinnor i debatter etc men att det inte brukar funka så bra på män. 

Ångrar den här tråden kan nån moderator slänga den snälla! Och ja jag tar skulden för allt no problem

Link to comment
Dela på andra sajter

  • CHAE låste detta inlägg

Jo men dåså; TS har begärt att tråden tas bort varvid vi stänger den på obestämd framtid, okej. Eventuella anmälningar tas löpande.

God Jul!

/CHAE, mod.

Redigerat av CHAE
  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...