Jump to content

Få till mastring som liknar A Place to Bury Strangers - Worship

s-wunderlich

Recommended Posts

1 timme sedan, Casper Bjerkehagen said:

Är rätt säker också på att trycket du söker sitter i mixen. Vilken daw du använder är irrelevant. 

Deras mix är galet bred, nästan fasfel bred, så du bör experimentera med haaseffekten , tex delay på ena sidan av olika signaler med tex 40 ms

Det finns inga tricks till bra mixar utan det är många års erfarenhet, tycker ändå ni har nått sånär lik ljudbild som referensen, men även i val av ljud (produktion) finns det en del att önska. Det kan nog bli minst 50% bättre (för att matcha referensen)

Tack för feedbacken. Jag har snålat lite medvetet med saker och ting. Som jag skrev i början: "Det ska inte vara fullt så stökigt som det här, men inte långt ifrån". Lite mer sk. "tryck" ska jag försöka få till i alla fall. Jag har inte använt A Place to Bury Strangers mycket som referens faktiskt. Inte liksom "switchat" mellan det jag mixar och det här. Jag har undvikit referenser ganska mycket faktiskt. Bara kollat av basen lite och sådär t.ex. Men det är dags att börja använda den som referens ordentligt nu tror jag.

Jag misstänker att han (Oliver Ackerman) kör med ett och annat hemligt trick. Han bygger ju egna effekter (framför allt gitarrpedaler) och spar på det bästa/värsta krutet till sig själv och säljer inte dom grejerna.

Haaseffekten är en av mina favoriteffekter och jag använder det bitvis i den här. Men jag kanske ska ta i lite mer med delaytiden. Jag visste inte att man kan ställa in det i Cubase (och andra DAWar antar jag) utan har gjort det manuellt i alla år genom att bara förskjuta spåret, manuellt, lite.

Vad tror ni om det här slutet då? 🥰 Hemliga trick? Oklart... vill satsa på något liknande (i någon annan låt) men det blir nog lite svårt att uppnå?

• Tack! 1

Det blir antagligen Linus Anderson (http://rymdklang.se/) som mastrar det här. Jag är inte riktigt kapabel till att mastra det tillräckligt bra själv känner jag.

Han har spelat in Hills (sveriges bästa aktiva (om dom nu är aktiga?) band?) två första skivor b.la. Och sen en ...massa... annat, så klart.

Edited by s-wunderlich

• 3 months later...

Det mastras av Linus Andersson! Har fått en första mastring som låter bra, men det är några saker som korrigeras. Det här kommer väl släppas dom närmaste veckorna ser det ut som.

Mixen är väl relativt lik det som länkas här, men jag la in ett break på 5-6 sekunder mitt i låten. Återkommer när det här har släppts.

Edited by s-wunderlich
  • Gilla 1

Jahaja. Då är låten släppt. Vet inte om den kommer släppas på sk. "streamingtjänster". Inte lär jag släppa den där i alla fall.