Jump to content
Annons

SOLVED! Hjälp mig identifiera denna Fender humbucker


ONSatan

Recommended Posts

Se bilder och notera speciellt hur den ser ut på undersidan. Ska vara från 1999 och är vaxpottad. En annan sak, micken satt, då jag fick gitarren, skruvad med tre skruvar så man kunde justera vinkeln mot strängarna.
 

 Bakgrundsstory nedan:

Köpte en Fender Telecaster på tradera. Den uppgavs vara en American standard från 1999 och det säger även serienumret. Har skruvat loss hals mm switchplatta mm för att kolla att det är original. Den är verkligen supergo att spela på och håller stämningen helt fantastiskt. Jag är synnerligen övertygad om att det är en US Fender MEN jag blir inte riktigt klok på vad det är för Fender-mick som satt som halsmick på den.

På den satt en humbucker som jag gillade ljudet på (fet utan att vara för dov då den blandades med stallmicken). Switchen är en femläges (men av tele-typ) och detta gav 5 bra lägen där man bl.a. kan splitta/coil-tappa humbuckern.

Dock, som gammal punkare hade jag en Seymour Duncan Alnico II -stallmick liggande (samma som Olga i Toy Dolls har... 😜). Eftersom den legat och samlat damm i väntan på lämplig Telecaster så satte jag i den.

Visade sig då att Seymour Duncan och Fender -micken hamnade i o-fas (de tog ut bas och diskant på varandra när båda var inkopplade). Normalt är detta enkelt men eftersom Telecastern jordar stallmicken i stallet så kunde jag inte switcha kablarna på SD-micken. Istället fasvände jag Fendermicken (switchade jord och ”hot”). Detta ”funkade” och de lät nu rätt ihop rätt förutom att humbuckern inte längre tog bort jordbrum lika bra som innan.

Det hela slutade därför med att jag köpte därför en SD Jazz-halsmick som jag satte in istället för Fendern. SD’n funkar 100% korrekt (men låter kanske inte riktigt lika bra i mina öron).

Bild1A_vend515531_630x630.jpg

Bild1_vend515531_630x630.jpg

Redigerat av ONSatan
SOLVED!
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Solved!

Hittade pickupen. Det är en "Fender Double-Tap™".

Efter att ha läst allt "sälj-buzz" så blev jag sugen på att löda in den igen 😁
(men ska då fasvända alla kablarna och hoppas på fulländat resultat...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Btw, nån som testat Fender Double-Tap och Seymour Duncan Jazz (neck)?

Är det så att Jazz ÄR mörkare än Fendern? Kändes så (men jag spelade givetvis inte in något så jag kan inte jämföra mer än i minnet...).

Vill, när båda är inkpplade, ha humbuckerns "mer ljud" men vill fortfarande ha kvar "edgen" från Telens stallmick. Kör ofta live med bara en gura och Telen blir lite väl tunn att kompa med då (punk).

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! 

Jag har inte spelat på en gitarr med Fenders double tap-mick. Visste inte ens att den fanns. 🙂
Den typiska fender-humbuckern för mig är den som kallas wide range och som sitter/satt på Telecaster Deluxe och Custom-modeller. 
image.png.10dd66931f303774658a333d42f4ee6c.png

Jag kan tänka mig att douple tap (liksom wide range) är designad för att funka bra ihop med singlecoil-pickups. Det vill säga lite svagare output och ett öppnare ljud än en standard humbucker. 

Jag kan tycka att det är klurigt att hitta en bra combo mellan singlecoil i stallet och humbucker i halsposition som ger det du är ute efter. Oftast har humbuckern i halsposition högre output vilket gör att man hör mer av det varma halsläget än stallmickens bett. 

Om man kompenserar med en hetare stallmick tappar man lätt bettet. Mickar med högre output är ofta dovare. 

Kollade upp motståndet på både double tap och jazz-micken och de har båda relativt låg output. 

I ett sånt här läge skulle jag utgå från den mikrofon som betydde mest för mig (hals eller stall) och sedan prova mig fram med olika mickar i andra positionen. Och kanske vara beredd på att nöja mig med att hitta två "funktionella" lägen. Hals och stall, eller hals och combon hals/stall. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt oftopic

Om telecaster deluxe mickarna var lika kass som själva gitarren skulle jag nog hålla mig borta 😀. Jag hade en en gång för tusen år sedan i min ungdom och det är nog den sämsta gura jag nånsin ägt. Helt felbalanserad det räckte knappt att flytta knappen för nackremmen så det blev att byta. Brunrödaktig med lönnhals så den var ganska snygg ändå men vilken nit att stå upp och spela med.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, pop53 said:

Helt oftopic

Om telecaster deluxe mickarna var lika kass som själva gitarren skulle jag nog hålla mig borta 😀. Jag hade en en gång för tusen år sedan i min ungdom och det är nog den sämsta gura jag nånsin ägt. Helt felbalanserad det räckte knappt att flytta knappen för nackremmen så det blev att byta. Brunrödaktig med lönnhals så den var ganska snygg ändå men vilken nit att stå upp och spela med.

Nog olika från gura till gura. Har två US Telecasters och båda är perfekt balanserade. Har däremot en SG som är galet "framtung" och dyker så fort man släpper halsen (den har stora/tunga Groverskruvar, fet 50-talshals och Ebenholtzgreppbräda...).

Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, ONSatan said:

Har däremot en SG som är galet "framtung" och dyker så fort man släpper halsen (den har stora/tunga Groverskruvar, fet 50-talshals och Ebenholtzgreppbräda...).

Känner igen det där... ESL/LTD Viper är lika framtung den med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...