Jump to content
Annons

[LÖST] Cubase 10.5 Pro och Screencapture


Neosus

Recommended Posts

Hallo! 

Sitter med Cubase 10.5 pro och tänkte köra screencapture för att lägga ut på youtube. Jag använder OBS och har provat voicemeeter men får det inte att fungera. Jag kör PC och Win10. 

Söker efter andra capture program som är enkel att använda och som klarar av att spela in Cubase audio. Har ni nå tips? 

 

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du ska nog titta på hur man får obs att se ljudkortet det ska inte behövas nåt extra program för att fånga ljudet.

Jag vet att obs strular ibland men om du bara kör ett ljudkort för cubase och systemet så borde det inte vara nåt problem.

Det ska heller inte vara nåt problem att lägga till en webkamera picture in picture och allt funkar både ljud och bild och även om du skulle vilja streama det live och spela in samtidigt om du har en någorlunda ny maskin.

Då det inte är spel du kör så är grafiken inte så tung och därför ska det funka med bara en dator för allt.

Kör man tunga spel så kan det gå åt en maskin till för själva kodningen av strömmen och för att fånga ljudet ut då många vill köra så hög upplösning som möjligt.

Så obs ska fixa det utan problem

Jag screencappar med Quicktime men på mac och det funkar säkert inte samma på en PC.

En omväg kan vara att dra in filmen i cubase och byta ut/lägga till ljudet i efterhand om din dator fixar att spela in i cubase samtidigt som du screencappar.

Det finns säkert köp appar som fixar det också men det har jag ingen koll på dessvärre.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för viljan att hjälpa, pop53! 🙂 

Det är voicemeetern som jag inte får att fungera efter alla konster och regler och letar därför efter andra alternativ. 

Problemet är ju att asio drivrutinen inte går att delas med andra program därav voicemeetern.. I mitt Cakewalk kan man välja mme och därför var det inga problem att använda OBS. I cubase går det inte att välja mme. 🙁 

Ni andra som har Cubase och har joxat med detta... har ni nå tips? 

Ha en bra dag! 🙂

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

(Känner inte till voicemeeter det är helt annorlunda på mac sidan men i tipset i filmen ovan pratar han om en app han laddar ner och så kan cubase fixa det

edit: kollade upp voicemeeter och det ser ut att vara ett bra program liknade dom som finns till mac. Men jag tror inte det ska behövas till det du vill göra det ska obs egentligen fixa själv utan problem.)

Det eller att routa in ljudet från cubase/ditt ljudkort via kabel till datorns ljudkort, du kanske har ett kort med flera utgångar så du kan skicka en egen mix till utgång tre och fyra och sen till in på datorn. Man får dra ner volymen och testa sig fram lite.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...