Jump to content
Annons

Hör inte min egna röst tillräckligt högt vid inspelning ?


Gäst

Recommended Posts

Har sökt på youtube och massa andra sidor men hittar inte svaret jag letar efter. Så frågar här ist. När jag ska spela in min röst i Cubase så hör jag inte min röst så mycket som jag önskar. Har kryssat i knappen för monitoring, men det är ändå lågt. Höjer jag volymen på mitt ljudkort så ökar ju givetvis styrkan på inspelningen. Det vill jag inte. Testade göra samma sak i reason och där var det perfekt hög volym i mina lurar när jag spelade in sången. Vad göra ? 

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om man inte vill in och ändra nivåer i mixen, och/eller om man har lagt in en massa pluggar med latency i kedjan, så kan det vara smidigast att bounce:a ut hela mixen till ett stereospår som man tar in i ett tomt projekt och spelar in där; lätt att sätta nivåerna och ingen  "onödig" latency. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om ni uppfattat fel..Men även fast jag inte har nån musik på och bara ”pratar” i micken så hörs min röst i mina hörlurar lågt. Spelar jag in sången då är allt som det ska. Men jag vill höra mig själv när jag sjunger. Men det gör jag inte, det är väldigt låg volym

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Funkar bra i Reason men inte i Cubase, jahupp.

Förr fanns det en ingångsregel i mixern man kunde justera  i Cubase, kanske den du behöver knuffa upp lite?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för gain-struktur när du spelar in? Dvs, vilken ingångsvolym kommer in i ditt DAW? Vad du kan göra är att göra en separat AUX där du skickar musiken i en viss volym och rösten i en starkare så du har en egen "monitor" kontroll. Finns lite variationer att göra på som jag ser det men börja på ingångssidan skulle jag tipsa om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...