Jump to content
Annons

Önskas feedback av låt innan singel släpp.


SoloNo1

Recommended Posts

Hej på er!

Har ett samarbete med två vänner på distans, vi har precis spelat in den här låten som handlar om missbruk. 

Vi spelar in mest för nöjes skull när vi har lite tid över, det här är resultatet av den första låten tillsammans! 

Hoppas få lite feedback ifrån er på låten, mixen etc. 

https://soundcloud.com/tommie-johansson-3/jjt-addiction

Redigerat av SoloNo1
Uppdaterad mix
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack slejnard, 

menar du synth-basen eller den riktiga som spelas? 

Får lyssna igenom trummorna, har mixat sången ikväll 🙂, lätt att man missar just viktiga detaljer som detta! 

Var sångljudet bra tycker du annars? sitter med lurar, har haft svårt som attans att få till det med dem innan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, slejnard said:

Ja det blev bättre. Mer lyssningsvänligt 👍

Precis sådan feedback man vill ha!

Nu blir det till att gå igenom trummorna, och även byta ut synthgitarrerna på refrängen till riktiga ikväll förhoppningsvis. 

Tack för din feedback!

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle i mixningen se till att just för en sån här typ av låt har mycket power och rymd för att knyta ihop de olika instrumenten så reverbet tex har anknytning till varandra för att skapa en helhet. Lite sånt tänker jag på när jag lyssnar på låten. Lite mycket enskilda för sig själv just nu. 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-12-06 at 15:52, martones said:

Jag skulle i mixningen se till att just för en sån här typ av låt har mycket power och rymd för att knyta ihop de olika instrumenten så reverbet tex har anknytning till varandra för att skapa en helhet. Lite sånt tänker jag på när jag lyssnar på låten. Lite mycket enskilda för sig själv just nu. 

Hej Martones!

Förstår vad du menar, jag skall påbörja mixningen när jag fått gitarrspåren samt bas/trummor som wav filer som nu är mp3or.

Har du några tips på vilket reverb/inställninar man kan använda till flera spår? 

Tack för feedbacken! 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vad jag skulle göra är att se till att ha liknande reverb på trumrummet, gitarrer och sång men med lite olika längd och karaktär för att knyta ihop det så det känns som en låt. Lite svårt att säga på rak arm inställningar beroende på vilket reverb man använder vilket är väldigt individuellt. När du börjar så får du jättegärna höra av dig så är jag gärna med och bollar idéer. Bara säga till!

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, martones said:

Hej!

Vad jag skulle göra är att se till att ha liknande reverb på trumrummet, gitarrer och sång men med lite olika längd och karaktär för att knyta ihop det så det känns som en låt. Lite svårt att säga på rak arm inställningar beroende på vilket reverb man använder vilket är väldigt individuellt. När du börjar så får du jättegärna höra av dig så är jag gärna med och bollar idéer. Bara säga till!

Vad trevligt, det gör jag så gärna!

Använder Lexicon Vintage reverb på sången, kanske man kan använda sig av Lexicon!

Hör av mig när jag fått filer och påbörjar mixen!

//Tommie

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå SoloNo1. Blir förvånad när man får höra musiker spela och sjunga på detta forum. Bra låt, bra framfört, bra jobbat! 👍   

Jag skulle välja att höja sången och dra ner trummorna lite granna. Sångljudet skulle må bra av en deesser eller en diskantjustering för att minska sibilanta ljud (5-7 kHz). S + SH + TJ ljuden sticker ut lite obekvämt som det är nu. El-gitarrerna låter kanske lite tunna och onaturliga, kan vara svårt att få plats med dem med den mäktiga syntmattan samtidigt.

Annars en toppenproduktion. 👌

Mvh Tompa

Redigerat av Kjubeis
  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-12-19 at 07:09, SoloNo1 said:

Lyssnade precis på mixen i bilen nu, här det det väldigt dovt just nu som vanligt när man mixat i mina lurar, har inte lärt mig dem ännu kan man säga. 

Hade samma problem förut.  Väldigt svårt att mixa i lurar som ofta är extra färgade i bas och diskant.  Så jag köpte sonarworks reference för hörlurar. Inte superdyrt och väldigt värt. En plugin som plattar till frekvenskurvan för vald hörlursmodell. Stöder väldigt många modeller. När jag nu mixar med den så blir det bra överallt jag lyssnar.  Tom i bilen 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för dina fina ord!

Studio är en fantastisk sida som bjuder generöst med feedback samt vägledning! 

Har tyvärr inte fått resterande filer för slutmix, har varit mycket på sistone. Ser fram emot riktiga gitarrer samt lite ändringar på trummorna för att få lite mer variation. 

 

Tack för din feedback! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på första 30 sekunderna. Trummorna var najs. Men synthmattan som du har dödar allting som ligger under och vill komma fram.  Slingor från annan synth och gitarr hörs väldigt vagt. Kanske vill du det ska vara så, men det låter mer som att mattan ligger för högt i förhållande. Eller allt annat för lågt.  
Bra sång och bra nivå på den.  
 

lyssnar i ett par Sennheiser pxc550 om du undrar 😊

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, Nbient said:

Lyssnade på första 30 sekunderna. Trummorna var najs. Men synthmattan som du har dödar allting som ligger under och vill komma fram.  Slingor från annan synth och gitarr hörs väldigt vagt. Kanske vill du det ska vara så, men det låter mer som att mattan ligger för högt i förhållande. Eller allt annat för lågt.  
Bra sång och bra nivå på den.  
 

lyssnar i ett par Sennheiser pxc550 om du undrar 😊

Hej och tack för din feedback!

Det är precis så som jag också upplever det också faktiskt, kommer bli korrigering på samtliga delar vid mixningen!

Vilken version lyssnade du på?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, SoloNo1 said:

Hej och tack för din feedback!

Det är precis så som jag också upplever det också faktiskt, kommer bli korrigering på samtliga delar vid mixningen!

Vilken version lyssnade du på?

 

Tror det var den senaste du lade upp jag lyssnade på.  Tror problemet lite är att synthen ligger igenom hela låten. Kanske prova att byta ut den i verserna eller sänka den. Känns som att det här är en låt som ska bygga stegvis och explodera i refrängen. Den effekten försvinner lite när synthen ligger där hela tiden, även om gitarren i refrängen hjälper lite.

Ser fram emot nästa version  👍

 


 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, Nbient said:

Tror det var den senaste du lade upp jag lyssnade på.  Tror problemet lite är att synthen ligger igenom hela låten. Kanske prova att byta ut den i verserna eller sänka den. Känns som att det här är en låt som ska bygga stegvis och explodera i refrängen. Den effekten försvinner lite när synthen ligger där hela tiden, även om gitarren i refrängen hjälper lite.

Ser fram emot nästa version  👍

 


 

Där har du faktiskt en poäng, skall testa att ta bort synthen på versen och sedan bygga upp den som du beskriver, bra tips! 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Fick lite gitarrer idag, mixat i lurarna då lillgrabben lägger sig vid 20:00.

Har dock försökt att "bygga" upp låten som Nbient var inne på, har även försökt hitta reverb som passar ihop. 

Blev detta bättre eller sämre tycker ni? 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar mixamannen!

Var tvungen att sätta mig och försöka mig på att ändra mixningen efter ditt tips, säg gärna ifall du tycker att det är åt rätt håll! 

Gjort om i slutet, keyboarden som ligger där nu är endast stöd för sången/kören när den läggs, tanken är att det skall läggas sång som jag spelar på keyboarden. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ligger även nya keys på låten, dem förra var gjorda innan sång/gitarr och passade inte riktigt in längre.

Ligger även med ny sång i slutet, dock är både sång och keys endast pålagt på versionen ovan och har inte exporteras tillsammans. 

Låter dock väldigt lovande måste jag säga nu, skall fixa till några slag som inte passar in och möjligen lägga till dubbeltramp på partiet innan slutet.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...