Jump to content
Annons

Pro Tools-liknande kompressor plugins till Reaper


KlasVonKlas

Recommended Posts

Hej! Kanske inte den vanligaste frågan nu men....

Har i många år jobbat med Pro Tools 8. Nu är det ju dock väldigt gammalt, det finns inget stöd längre för Windows 10, man måste köra specifik hårdvara, samt att jag inte kan få in mina goa vst-pluggar från Native Instruments.

Egentligen saknar jag inget i Reaper, MEN! Jag saknar compressor/limiter samt expander/gate-pluginen! Har helt enkelt inte fastnat för dem som medföljer reaper, framför allt inte expander och gate som jag tycker fungerar riktigt dåligt faktiskt.

Så jag är alltså på jakt efter pluggar som är lika de i Pro Tools. Behöver inte vara några super-duper pluggar, tycker de i Pro Tools är fullt tillräckliga för mina behov. Är de gratis så skadar ju inte det heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Var inte Pro Tools 8 den första version som använde effektpluggar från det som idag är AIR Music Tech? I så fall finns de fortfarande att köpa som AIR Creative FX Collection Plus. Se till exempel här:

https://www.audiodeluxe.com/products/air-creative-fx-collection-plus

Inte gratis men för bara $29 får du just nu hela paketet med 20 pluggar i tre olika format: AU64, VST32 och VST64. Ordinarie pris är $129.

 

Redigerat av Sostenuto
Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, Sostenuto said:

Var inte Pro Tools 8 den första version som använde effektpluggar från det som idag är AIR Music Tech? I så fall finns de fortfarande att köpa som AIR Creative FX Collection Plus. Se till exempel här:

https://www.audiodeluxe.com/products/air-creative-fx-collection-plus

Inte gratis men för bara $29 får du just nu hela paketet med 20 pluggar i tre olika format: AU64, VST32 och VST64. Ordinarie pris är $129.

 

Ja det ser ju helt rätt ut, dock verkar inte compressor och expander/gate vara med där 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser nu att det faktiskt är 28 stycken pluggar. Längst ner på sidan hos AudioDeluxe finns ytterligare 8 nya i formaten AAX64, AU64, VST32 och VST64. Där finns bl.a. en kompressor kallad AIRCompressor med. Och en gate finns med kallad AIR FilterGate. Men om det är just de du letar efter har jag ingen aning om.

Här är en review från Pro Tools Expert.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, Sostenuto said:

Jag ser nu att det faktiskt är 28 stycken pluggar. Längst ner på sidan hos AudioDeluxe finns ytterligare 8 nya i formaten AAX64, AU64, VST32 och VST64. Där finns bl.a. en kompressor kallad AIRCompressor med. Och en gate finns med kallad AIR FilterGate. Men om det är just de du letar efter har jag ingen aning om.

Här är en review från Pro Tools Expert.

 

Kollade igenom pluggarna, de fungerar inte på riktigt samma sätt. Men tack ändå 🙂

Om du har tips på en trevlig expander/gate så säg gärna till.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, Neosus said:

Hejsan! Vet inte om det finns protools liknande plugins men har du kollat in Waves pluggar? 

 

Hej,

De ser ut att ha väldigt mycket kul grejer, men tycker det var lite svårt att läsa ut om det fanns någon gate/expander som fungerar som jag tänkt.

Tycker att de flesta gate/expander blir så "plötsliga" när de ska släppa igenom, eller hur man nu ska beskriva det. Att de blir för mycket gate-effekt istället för att bara få fram lite mera transienter och attack. Och jag menar inte på det sätt en kompressor får fram det. Hoppas ni förstår mig 🙂

I FL Studio finns en kompressor där man kan vända på ratio så att den jobbar åt andra hållet. Använder man den försiktigt så får jag också önskad effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...