Jump to content
Annons

Får ingen input vid inspelning i Cubase 8


s-wunderlich

Recommended Posts

Hej, ny här, så var snälla, tack.

Jag försöker spela in i Cubase 8 Elements men får inget ljud in. Det var ett tag sen jag spelade in någonting och senast jag körde fungerade det fint. Jag testade dock något M-Audio-kort jag köpt på en loppis för några veckor sen och jag tror allt havererade efter det.

Kör OS X Mojave 10.14.5 f.ö.

 

Jag får inget ljud in varken via det här (record-knappen är tom. disablad för kanlen):
audiobox-usb-skit.png

 

Det här funkar inte heller (disablad record-knapp nu med det också)

audiobox-usb-skit-2.png

Jag kan spela in med normal input osv. i Voice Memo (blir dock bara i en kanal) så ljudkortet i sig lär det väl inte vara något fel på? Tack för eventuell hjälp med det här!

Redigerat av s-wunderlich
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

...felpost... typ. Har uppdaterat mitt OS nyligen, ja.

Redigerat av s-wunderlich
Link to comment
Dela på andra sajter

Argh. Jävla Apple. Det funkar. Tack som tusan.

Jag lovar att du @JakobP får 1% av alla royalties på den sjukt virala hitlåten som ska spelas in. Kanske i morgon då. 500M streamz på spotify nästa - du kommer ha råd med minst en fin middag på medikoer restaurang!

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, JakobP said:

Haha, toppen 😄 

Det måste ju ha varit en bugg det här i OS X. Cubase som jag använt i flera år borde ju ha fått tillgång till "mikrofonen" som Quicktime, Chrome och vaddetnuvar. Dom andra hade det som default.

Link to comment
Dela på andra sajter

Si man ska aldrig fippla med en springande häst/laga nåt som inte är trasigt. Vad var det för nått som moj have hade som inte det andra hade?

I hacking tosh världen som jag haltar runt i gör jag det bara när det inte går att betala räkningar med maskinen längre.

  • Det finns ett skitbra program som Apple har som kallas Logic som är runt och fint och rullar på fint och utan friktion med äpplena. Ville bara tipsa 😄
Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, pop53 said:

Si man ska aldrig fippla med en springande häst/laga nåt som inte är trasigt. Vad var det för nått som moj have hade som inte det andra hade?

I hacking tosh världen som jag haltar runt i gör jag det bara när det inte går att betala räkningar med maskinen längre.

  • Det finns ett skitbra program som Apple har som kallas Logic som är runt och fint och rullar på fint och utan friktion med äpplena. Ville bara tipsa 😄

Det som OSet har är aggressiva popup-grejer som tycker att det ska uppdateras (annars kanske man får en snigel på ögat tom.?). Nej, jag behöver ingen uppdatering. Men jag tror knappt dom går att komma undan.

Jag jobbar som b.la. programmerare, och sånt. Kan servrar, databaser, programmeringsspråk och annat ...jox... men när det gäller en dator som ska användas av mig har jag noll intresse för att meka med inställningar osv. Det ska bara fungera. Kan man ju hoppas.

Just nu kör jag en 27" iMac som jag fick från jobbet. Jag skulle aldrig lägga pengar på en sån själv och jag tänker inte stödja Apple genom att köpa Logic. Jag är nöjd med tysk ingenjörskvalitet i Cubase. Elements räcker för mina behov, hemma. Men det börjar bli dags att fixa en ny version. Eller åtminstone uppdatera 8. Om det går. Det innehåller en jobbig bugg med folder-kanaler och mutande som jag blir *galen* på.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Har testat cubase också men fattade aldrig hur det funkar dessvärre.

Men man behöver inte uppdatera om man inte vill bara om browsern inte stöds så internet ballar ur eller ens daw inte fixar att rulla på ett gammalt os x längre.

(Hackintosh är lika billigt som en PC så man kan få till en riktig monstermaskin bland annat med slotar läs pci som inte har funnits i en riktig mac på länge och det vanliga gör dig själv stuket. Jag kör en med en i7 4,2 ghz, thunderboltkort, USB3 portar och ett 1080 grafikkort till video meckning som funkar helt ok. Har macar också.

Jag har nog inte märkt av nån som helst förbättring sedan snow Leopard och här är en snutt jag hittade från 9 år sedan. Kan ha 4 skärmar på den, rullar med en Q6600 (har den fortfarande) under os x 10.6.8 Logic funkar etc etc etc)

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Rekommenderar starkt att du stänger av autoupdate på OSet innan du uppdateras automatiskt till Catalina (10.15)... En hel del rapporterade problem på Logics forum som man skyller på catalina, skulle inte tro att Cubase klarar sig bättre... (Logic utvecklades av tyska Emagic på sin tid, så jag gillar också tysk ingenjörskonst 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, s-wunderlich said:

...men när det gäller en dator som ska användas av mig har jag noll intresse för att meka med inställningar osv. Det ska bara fungera....

Det där är ett väldigt starkt argument att låta bli onödiga uppdateringar, faktiskt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, pop53 said:

Ok. Har testat cubase också men fattade aldrig hur det funkar dessvärre.

Men man behöver inte uppdatera om man inte vill bara om browsern inte stöds så internet ballar ur eller ens daw inte fixar att rulla på ett gammalt os x längre.

(Hackintosh är lika billigt som en PC så man kan få till en riktig monstermaskin bland annat med slotar läs pci som inte har funnits i en riktig mac på länge och det vanliga gör dig själv stuket. Jag kör en med en i7 4,2 ghz, thunderboltkort, USB3 portar och ett 1080 grafikkort till video meckning som funkar helt ok. Har macar också.

Jag har nog inte märkt av nån som helst förbättring sedan snow Leopard och här är en snutt jag hittade från 9 år sedan. Kan ha 4 skärmar på den, rullar med en Q6600 (har den fortfarande) under os x 10.6.8 Logic funkar etc etc etc)

 

Cubase är väl ok. Använde det för första gången i mitten på 90-talet kanske. Minns inte exakt. Lärde mig det någorlunda bra 2002. Glömde bort det någorlunda bra 2004-2012. Men kör igen nu.

Så. Nu är auto-update avbockat. Jag har väl en ganska avancerad "setup" på den för diverse programmering osv. Så länge det funkar bryr jag mig inte vad Desktopgrejer å sånt gör. Men när Cubase pajar så där SUGER det rätt JÄVLA mycket. ☠️

Kan inte ha PC pga. programmeringsgrejer. Det är INTE bra att hålla på med på Windows och det finns väl inte direkt bra video/musikgrejer för Linux?

Ser bra ut med massa skärmar och grejer där. Jag klarar mig (nä, egentligen inte) på 27" iMacen här. Jag satsar mer på att fixa en 100% Analog™ Vintage™ "Studio"™ Deluxe än datorgrejer (slängde dock en Tascam-8-kanals-rullbandare nyligen (som en gammal kompis supit sönder), det var plågsamt) Tycker inte det är så kul att dra i datareglage, datarattar och sånt egentligen. Men det duger i krig!

Redigerat av s-wunderlich
Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, JakobP said:

Rekommenderar starkt att du stänger av autoupdate på OSet innan du uppdateras automatiskt till Catalina (10.15)... En hel del rapporterade problem på Logics forum som man skyller på catalina, skulle inte tro att Cubase klarar sig bättre... (Logic utvecklades av tyska Emagic på sin tid, så jag gillar också tysk ingenjörskonst 🙂 )

Åtgärdat! Se ovan. Det lär inte finnas någon som helst anledning för mig att "uppdatera" något direkt. Datorn funkar sämre och sämre. Till slut "får dom mig" och jag fixar en ny trots att hårdvaran håller alldeles utmärkt. 🥶

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, JakobP said:

Rekommenderar starkt att du stänger av autoupdate på OSet innan du uppdateras automatiskt till Catalina (10.15)... En hel del rapporterade problem på Logics forum som man skyller på catalina, skulle inte tro att Cubase klarar sig bättre... (Logic utvecklades av tyska Emagic på sin tid, så jag gillar också tysk ingenjörskonst 🙂 )

Jupp logic var tyskt och för PC och sen köpte Apple det och det var så jag kom in på hackmac köret för jag hade inte råd med riktiga macar då. Efter ett par år så blev Logic bara för Mac os. Har fortfarande kvar den gamla versionen för både mac och PC en stor jäkla låda är det.

Men det är klart att Cubase funkar för det är en jäkla massa människor som kör det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...