Jump to content
Annons

Nygammal musiker behöver nybörjarhjälp... Hur använder jag min laptop som ljudmodul?


Stoorn (oregistrerad)

Recommended Posts

Stoorn (oregistrerad)

Hej!

har spelat musik i 35 år men är hopplöst efter då det gäller ”moderna” lösningar. Mitt senaste köp av klaviatuinstrument var en Korg M1... Efter det har det bara blivit akustiskt piano och olika stränginstrument.

Nu har jag en laptop (PC med Windows 7) och en MIDI/USB-kabel och vill koppla ihop min gamla M1 med laptopen och hoppas att det går att hitta ett gratis (till att börja med) program med Rhodes och andra ljud.

har precis noll koll på detta så jag behöver hjälp att komma igång.

•vad ska jag ladda hem för program?

•var hittar jag ett Rhodesljud till programmet?

Redigerat av Stoorn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Stoorn (oregistrerad)
On 11/19/2019 at 5:49 PM, slejnard said:

Ett ljudkort för musik med USB är bra. Kostar ca 1000kr. Två kanaler räcker. Jag kör med www.reaper.fm som DAW - digital audio workstation- programvara. Sen finns en uppsjö med mjukvaruplugins att tillgå både gratis och de som kostar. Lycka till! Jättekul att spela in 🙂 

Går det inte att köra med de vanliga USB-portarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Stoorn (oregistrerad)
On 11/19/2019 at 9:00 PM, bassace said:

Cakewalk by Bandlab är en fullvärdig DAW för Windows/PC som numera är helt gratis, https://www.bandlab.com/products/cakewalk
 

Det ser avancerat ut med inspelningsmöjligheter osv. Finns det något enkelt som bara är ett program som tar olika instrument plugins så jag inte fastnar i handhavandet? Det första jag egentligen vill ha är bara att kunna få ut Rhodesljud ur datorn för att sitta hemma och klinka på keyboarden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...