Jump to content
Annons

Ström i nybyggd studio? Vilken setup? GBG


red_house_painter

Recommended Posts

Hej hej

I höstas fick jag äntligen en ny grym lokal och har därför precis i månadsskiftet flyttat ut från gamla och in i nya som jag nu precis börjat bygga ihop! (Dvs, rummen och inte setupen 🙂)

Jag ska se till att fixa fram en elektriker som löser allt i skåpet samt drar all ström jag behöver till mitt 3e rum i studion! Det jag skulle vilja förbereda mig är ett par saker.

Om jag vill göra det "BRA" (ej super duper), behöver jag då mäta upp all min outboard, instrument, dator osv och summera ihop det på hur många Ampere jag behöver i vardera rum? Om jag kan (ej elektriker), klarar man sig helt på 1 fas i kontrollrummet på 10A? Eller ska man köra 16A eller mer? (förutsatt att det går att ändra. Är som sagt ej elektriker! 😂). Ni som är erfarna förstår säkert mitt upplägg.
Jag kommer ha 3,5 rum. (rum1: projektstudiorum, rum2: ensamble/musiker, rum3: main kontrollrum) halva rummet kommer vara en liten verkstad som är utmed hallen vid entren.

Jag har hittils kört all outboard och dator på 2st Furman m10Xe     https://www.thomann.de/se/furman_m10x_e.htm
Det är 11st uttag med totalkapacitet på 10A per enhet.

 

Det jag börjar överväga till nästa studio är att ha en UPS i kedjan i stil med Eaton 5P https://www.dustinhome.se/product/5010745983/5p-650ir-ups. Finns det några som använder det här? Jag vill såklart försäkra mig om att allt är rätt och ifall något händer i huset så har jag lite tid på mig att spara ner allt och säkert kunna stänga av allting.
Följdfråga på det här då är, vad för enhet behöver jag och räcker det med att ha m10Xe på detta eller borde jag kolla på en "stabilare" Furman? Ingen av deras modeller har ett integrerat batteri.

En annan fråga på detta, bör man daisychaina furman enheterna så att man har en Master eller bör de båda sitta i varsitt uttag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ju endast då apparater är förbundna med sladd som samma fas kan vara av betydelse. Så Marshall-stackarna och liknande som bara mickas upp är inte så noga. (Inte belysning, kaffebryggare eller kylskåp för ölen heller.)

På baksidan av apparaterna brukar maximala effektbehovet stå. Summera dessa för de apparater som bör gå på samma säkring och kolla om du kommer upp i över 2300 W (som motsvarar ungefär 10A). Notera att det är sällan alla prylar tar ut full effekt samtidigt, men å andra sidan kan det vara bra med lite marginal så att fler prylar kan kopplas in efter hand.

Själv har jag bara ett grenuttag med överbelastningsskydd som jag kopplar datorn och det andra till. Förstärkarna sitter separat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden mellan 10A och 16A är inte bara säkringen, det är hur tjock kopparledning som behövs. Om din elektriker ska dra kabel genom huset så kan han likaväl dra lite tjockare koppar för 16A ifall du eller nån nångång i framtiden behöver det. 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 hours ago, HomerJSimpsson said:

Skillnaden mellan 10A och 16A är inte bara säkringen, det är hur tjock kopparledning som behövs. Om din elektriker ska dra kabel genom huset så kan han likaväl dra lite tjockare koppar för 16A ifall du eller nån nångång i framtiden behöver det. 

Ja absolut, så tänker jag också.

Men UPSer och furmans? Hur ska man tänka där?

Link to comment
Dela på andra sajter

On 11/12/2019 at 8:51 AM, oioioi said:

Det är ju endast då apparater är förbundna med sladd som samma fas kan vara av betydelse. Så Marshall-stackarna och liknande som bara mickas upp är inte så noga. (Inte belysning, kaffebryggare eller kylskåp för ölen heller.)

På baksidan av apparaterna brukar maximala effektbehovet stå. Summera dessa för de apparater som bör gå på samma säkring och kolla om du kommer upp i över 2300 W (som motsvarar ungefär 10A). Notera att det är sällan alla prylar tar ut full effekt samtidigt, men å andra sidan kan det vara bra med lite marginal så att fler prylar kan kopplas in efter hand.

Själv har jag bara ett grenuttag med överbelastningsskydd som jag kopplar datorn och det andra till. Förstärkarna sitter separat.

Japp jag ska börja räkna på det. Kommer ta en liten stund då ingenting är uppackat

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller UPS så verkar den där ha rimligt pris.

Den gamla vi hade på jobbet kostade betydligt mer men var ändå aningens för långsam med att komma igång. (Den var mycket större och kraftigare.) Om det blir ett kort strömavbrott på bråkdelen av en sekund klarar sig de flesta datorer. Men vår UPS bestämde sig ändå för att dra igång reservkraften - vilket kanske bara tog någon sekund, men de datorer som satt där hann slockna under tiden. Så kolla upp att den du köper är snabb nog med att komma igång för att kunna arbeta vidare. (Kanske alla moderna är så snabba?)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 hours ago, oioioi said:

När det gäller UPS så verkar den där ha rimligt pris.

Den gamla vi hade på jobbet kostade betydligt mer men var ändå aningens för långsam med att komma igång. (Den var mycket större och kraftigare.) Om det blir ett kort strömavbrott på bråkdelen av en sekund klarar sig de flesta datorer. Men vår UPS bestämde sig ändå för att dra igång reservkraften - vilket kanske bara tog någon sekund, men de datorer som satt där hann slockna under tiden. Så kolla upp att den du köper är snabb nog med att komma igång för att kunna arbeta vidare. (Kanske alla moderna är så snabba?)

 

Ja dessa verkar vara populära bland turnerande playback/miditechs. Mitt proppskåp är dessutom utanför lokalen så det är lite därför jag också vill försäkra mig om att allt funkar utifall att det skulle hända något dumt vid någon händelse.

Men då är ju också frågan om hur mycket en sådan måste kunna klara av och om jag sedan har furmans ut från en UPS tex... Borde vara ganska mycket mer belastning än säg en playbacksetup med två datorer, något ljudkort och skärmar...

Link to comment
Dela på andra sajter

OT. Möblerade nyss om i studion och drog om samtliga kablar, förutom till sångbåset. Räknade till 48 st elanslutningar (230 V), höll på i 4 dagar i ett rum.😅

(Sen tillkommer ju arbetet med midi, dator och audio-kablar).

All el ligger på 10 A säkring, och har aldrig haft problem. Till belysningen har jag omformare till 12 V.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...