Jump to content
Annons

Inspirerande musikkurs för 7-åring?


jarlo

Recommended Posts

Hej allihopa! Jag har ett barn på sju år som gillar att sjunga och plinka piano. Jag skulle vilja att hon fick möjlighet att utveckla sin musikalitet på ett roligt och inspirerande vis. När jag själv var i den åldern spelade jag piano i kommunala musikskolan, men det passade inte mig alls. Det var en pianobok med noter som gällde, och så fick man en melodi i läxa varje gång. Jag skulle vilja att mitt barn fick öva på musik på ett mer lekfullt och gehörsbaserat vis där fokus ligger på att ha roligt med musik, snarare än att lära sig noter. Hon har ett piano i sitt rum så det ligger väl närmast till hands, men en kurs där man fick prova olika instrument kunde också vara intressant.

Har ni några tips? Ska man söka efter en privatlärare som kan ordna detta, eller finns det kurser i Stockholm som kan passa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
SyncEmotions (oregistrerad)

Om det ska vara utan noter, då behövs inga privatlärare, eller ens musikskola. 😉  

För att spela popvisor eller något annat, då enligt gehör det inte ens behövs något annat än bara CD-spelare och bok (det finns sådana i biblioteket, hämta i Sveavägens biblioteket), men nytta är minimal, fast kan vara också en bra början. Samt i sådant skola där e "allt annat än noter", man betalar fast ingen nytta (-- man kan raka ut för sådana platser mer än man tror i nutid?). Så bättre att sådana gehörsbaserade saker gör barnet hemma, eller med kompisar.

Samt i min tid det var alltid så att lärare var upptåget att hitta material/melodier som barnet själv tycker om, och då kommer motivationen att lära sig sådant även noter. Så det är inte så att alla måste lära sig spela det samma saker.

Fast barnet kan vara intresserad kanske om noter ändå senäre? Då är det redan lättare. Idee -- du har varit i musikskola. Så, varför inte just att tillsammans med sitt barn att sitta bakom pianot? Ta i hand "Musiklära. Gehörsträning. Visharmonisering" (Ola Eriksson, 1982, eller 2001). Bakom bok där finns även schemat hur ska det lära sig om det vore organiserat som studiecirkel (!). Svårare, men mycket bättre. 

 

Redigerat av SyncEmotions
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inga bra svar dessvärre men kanske lite info

Det absolut viktigaste det är att hon har roligt med musiken oavsett allt. Sen blir det som det blir och om barnet är av typen att en traditionell musik utbildning funkar då är det nog dom traditionella vägarna som gäller. Dom uppdateras också löpande och speciellt i Stockholm bör det finnas en uppsjö av både statliga, kommunala, privata skolor och studieförbund som kan hjälpa till på ett jättebra sätt.

Jag är utbildad rock fritidsledare och körde en tjegrupp från mellanstadiet i musik på fritidsgården men det var svårt av flera olika anledningar så det gick väl sådär.

Förmodligen uteslutande beroende på att jag sög helt enkelt och tjejerna var inga "musik ungar" utan bara vanliga ungar.

Att sporadiskt gå ner i rockrummet med ett gäng ungar och visa lite trumbasics eller liknande kunde iofs funka. Och jo man kan spela med vänsterhanden på hihaten trots att man är högerhänt 😄. Det var nog det första jag lärde ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina döttrar går på Kulturskolan. den ene (12) spelar fiol och klarinett, den andre (8) spelar klarinett och piano. Det går hur bra som helst, ena dagen spela de med läraren, andra dagen spelar de orkester. Nackdel är det eviga skjusandet och det finns inget Jam-rum för väntande föräldrar 😉

Det började med en 'Öppen dag' på Kulturskolan där de fick pröva på lite allt möjligt. Förutom en massa instrument  har även sång och dans och nån slags rytmikkurs för de yngsta.

Varför finns inte Kulturskolan för vuxna ?! De ju rena åldersdiskriminering !

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...