Jump to content
Annons

Från Mac till Pc. Vilken DAW att byta till?


composer

Recommended Posts

Hej. Osäker på om denna fråga hamnar i rätt forum, men jag chansar.

Har tidigare haft Mac och då kört Logic med i stort sett de plugins och ljud som kom med mjukvaran. Nu kommer jag istället att köra PC ett tag och undrar vilken DAW jag ska kolla närmare på? Vill ju ha något som påminner om Logic, och / eller där det ingår bra ljud från start - och då menar jag allt från piano, stråkar till mer elektroniska ljud. Logic hade ju en fin fördelning där mellan klassiska ljud i samplern och en massa andra helt fantastiska ljud i andra softsynthar. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du får väl prova lite demos. Dom flesta kan man prova en månad. Studio one 4, senate reason, själv kör jag Cubase10. Cubase har väl inte direkt jättebra medföljande ljud men däremot så är editeringsmöjligheterna ganska svårslagna tror jag.

Redigerat av Lindpop
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase 10 är riktigt bra men jag bytte till Ableton 10 för ett halvår sedan. Kör fortfarande med både och kommer att fortsätta att uppdatera bägge men arbetar mest i Ableton numera. För mixning är Cubase bättre, mest på grund av bättre  översikt.

Ableton är en fantastisk Daw. Under idé-skedet så är session view i Ableton helt fantastisk. Sedan kan man om man vill föra över det man skapat till ett mer traditionellt arrangement view. Många använder båda som jag, medan andra använder enbart det ena eller det andra. 

Bra syntar. Jag använder mycket externa plugins men om man ser på videos på Youtube där folk arbetar med Ableton så  använder folk väldigt ofta det som finns internt. Kanske inte så mycket ljuden som ingår men synthar, effekter, EQ, compression o.s.v. Jag har inte ens laddat ner ljudbiblioteken, men de är säkert bra.

Ableton Racks är också väldigt bra, bl.a därför att man kan dela sitt rack med andra användare av programmet.

 

 

 

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Du behöver nog fungera mera på önskemålen som du vill att din DAW ska ha.

Ska du köra laptop? Fungerar det då med en dongle?

Vad kör andra i din omgivning? Vill du dela kunskap, eller bryta ny mark?

Kommer du att släppa materialet själv, eller kommer mixning eller mastering göras av någon annan?

Vad använder andra som gör den typ av musik du sysslar med?

Är priset viktigt? Ska du arbeta åt andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...