Jump to content
Annons

Inget ljud när ljudkort används.. Vad är det för fel?


HBaeck

Recommended Posts

Hallå

 

Använder windows 10 och pro tools 11. Har ett gammalt M-audio Fast track som jag vill använda. 

 

Pro tools hittar kortet.. Det står under både Hardware och Playback engine.. Men det kommer inget ljud hur jag än gör. 

 

Signal får jag. 

 

Ljudet funkar med Asio4all. 

 

Finns ju ingen färsk drivrutin men använder den senaste jag hittat. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Konstigt! Men hade senast igår desamma problem med mitt Scarlett, 2i2. Det son läste var att dra ur kabeln till ljudkortet. Starta datorn,  vänta tills datorn är klar.  In med kabeln och starta mitt DAW som är Cubase. 

Annat alternativ är att ominstallera.

Radera ALLA mappar/filer som har med ditt ljudkort att göra.  Starta om datorn och med ljudkortet icke inkopplat innan återinstallation...

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, vayzeria said:

Annat alternativ är att ominstallera.

Radera ALLA mappar/filer som har med ditt ljudkort att göra.  Starta om datorn och med ljudkortet icke inkopplat innan återinstallation...

Jag raderade allt jag hittade.. Avinstallerade enhet Fast Track. Startade om, satte i usb för kortet, datorn hittar enheten. 

 

Först så poppade bara felmeddelande upp.. Unable to locate hardware. Men Ljudet funkade från datorn via kortet. 

Minns inte vad jag gjorde sen.. Tog nog ut sladden ur kortet, satte i igen och testade. Då funkade det 😅 

 

Knepigt ibland... Men tack för hjälpen. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, vayzeria said:

Schysst! Fint att det löste sig!

Men en annan sak som du kanske kan lösa. Off-topic lite men.. 

 

Har en liten Korg Nanokey som jag inte får att funka i PT. Den syns i programmet under input devices. 

Men får ingen signal eller ljud när jag testar den. 

Har den senaste drivisen som jag kunde hitta. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, Peter Roos said:

Har du gjort ett midi-spår eller instrumentspår och klickat record enable? Valt Nanokey som input på kanalen? Den behöver även "Enablas" i midiinställningarna.

 

 

 

Skärmavbild 2019-11-06 kl. 17.33.14.png

Skärmavbild 2019-11-06 kl. 17.28.06.png

Den är enabled där ja.

Den finns inte att välja som input. 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, HBaeck said:

Den är enabled där ja.

Den finns inte att välja som input. 

Det var mystiskt och där går jag bet. Den kommer inte upp i ljud- och midi-inställningar (Midi Studio) då? Där ska man kunna markera det midi-interface man använder. 

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, Peter Roos said:

Det var mystiskt och där går jag bet. Den kommer inte upp i ljud- och midi-inställningar (Midi Studio) då? Där ska man kunna markera det midi-interface man använder. 

OK. Ska kolla det hemma sen. 

Testade den igår med mitt gamla Reason 5 och där funkar den. Så inget fel på själva klaviaturen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...