Jump to content
Annons

Cubase elements 10


Muppo

Recommended Posts

Jag är nog lätt retarderad men får inte ihop detta med usb-signal till synten.

Har en Nord stage 3 kopplad till datorn via usb.. Har ett Steinberg ur28m ljudkort kopplad till datorn.

När jag spelar in audio från synten så funkar det som det ska. Midi in i Cubase visar signal och det spelas även in på midispåret vad jag spelar på synten men jag hör inte vad jag spelar. Om jag lägger en vst synt istället på spåret så låter det. Kan spela alla pluggar i Cubase via synten utan problem. 

Det är väl signalen tillbaks till synten som är problemet.. Stereo out visar lika lite livsglädje som en sten.

Någon som kan detta ?

Försökt läsa mig till det men hittar inget exakt.

Hade en prov-version av Studio one som jag efter lite letande fick att fungera helt men jag har köpt Cubase och vill att det ska fungera.

Mvh En trött instrumentägare 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej. Nä men man ska kunna spela upp midispår med externa syntar. Har gjort så under många år med midianslutning. Nu har jag usb. Har funkat både i Studio one och i ett gammalt Sonar men får inte till det i Elements..

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, Muppo said:

Hej. Nä men man ska kunna spela upp midispår med externa syntar. Har gjort så under många år med midianslutning. Nu har jag usb. Har funkat både i Studio one och i ett gammalt Sonar men får inte till det i Elements..

Jag tror att det beror på att du använder Cubase Elements. Jag har för mig att du behöver Cubase  Pro för att göra det du vill göra. Jag kan ha fel men jag har för mig att jag har läst på något annat forum att så är fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, Muppo said:

Aha.. Ja det kanske kan vara så.. Trist i så fall

Ja alla versioner av Cubase har inte samma funktioner. Trist så klart om man vill använda en speciell funktion och det sedan visar sig att det inte går. Kommer du att uppgradera? Ta i så fall reda på att det jag säger verkligen stämmer. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

USB kan vara lite besvärligt att blanda. Midi som är "events" går bra i alla lägen. Har man ljud så blir det besvärligt att köra två olika samtidigt.  Försöker du använda synten som ljudkort?

Att spela upp midi från Cubase Elements ska inte vara något problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, pme said:

USB kan vara lite besvärligt att blanda. Midi som är "events" går bra i alla lägen. Har man ljud så blir det besvärligt att köra två olika samtidigt.  Försöker du använda synten som ljudkort?

Att spela upp midi från Cubase Elements ska inte vara något problem.

Jag kanske missförstod honom men jag förstod det inte som att det handlade om att spela upp midi från Cubase elements. För det kan han ju redan.

Citera

 

Kan spela alla pluggar i Cubase via synten utan problem. 

Det är väl signalen tillbaks till synten som är problemet..

 

Jag googlade lite: External Instruments, External Effects and Control Room is Cubase Pro only feature.

Men som sagt jag kanske missförstår så att det står härliga till.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag sätter i hörlurarna i syntens hörlursuttag så kan jag spela upp ett midispår från Cubase och höra synten spela upp ljudet.. Om jag sätter in lurarna i ljudkortet så hörs inget ljud från synten när jag spelar upp ett midispår utan bara övriga vst-spår och audio.. Kan även höra synten om jag står på ett audiospår..

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
20 hours ago, Levander said:

Jag kanske missförstod honom men jag förstod det inte som att det handlade om att spela upp midi från Cubase elements. För det kan han ju redan.

Jag googlade lite: External Instruments, External Effects and Control Room is Cubase Pro only feature.

Men som sagt jag kanske missförstår så att det står härliga till.

External instrument är ett sätt att binda ihop midi och audio portar så att de beter sig som ett vsti. I elements får man hålla reda på audio och midi själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
19 hours ago, Muppo said:

Om jag sätter i hörlurarna i syntens hörlursuttag så kan jag spela upp ett midispår från Cubase och höra synten spela upp ljudet.. Om jag sätter in lurarna i ljudkortet så hörs inget ljud från synten när jag spelar upp ett midispår utan bara övriga vst-spår och audio.. Kan även höra synten om jag står på ett audiospår..

Du behöver skapa ett audio spår med monitorering påslagen för de ljudingångarna som din synth sitter på.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, pme said:

External instrument är ett sätt att binda ihop midi och audio portar så att de beter sig som ett vsti. I elements får man hålla reda på audio och midi själv.

Bra då löser det sig för honom. Han är inte ensam om att ha det här problemet. Olika forum är fulla av frågor av den här typen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...