Jump to content
Annons

[LÖST] Får inte mikrofonen att ta in ljud. Helt otroligt har haft samma problem i 2 månader nu utan att lyckas spela in ett dugg.


Amatör

Recommended Posts

Jag har kopplat in mikrofonen i ljudkortet som är inkopplat i datorn och i LOGIC X skapar jag en ny fil och gör ett audio spår. Rec mountar den. MEN INGET LJUD REGISTRERAS. Det här kan inte vara möjligt. När jag ser alla YouTubers visa hur det ska gå till följer jag alla stegen men ändå inte en rörelse på det som ska bli grönt. Ingenting. Står och skriker i micken och höjer varenda gain för att höra något. Får inte ens ljudvågor. Allt är fel och jag behöver hjälp med att få det att fungera. Jag vill ha reaktion från mikrofonen, kunna höra mig i hörlurarna när jag ska sjunga och få nått att jobba med i workflow. Jag är amatörernas amatör så ha förståelse. Om det redan finns en tråd skicka mig dit. Annars hjälp mig. Tack på förhand!

Redigerat av CHAE
Redigerad rubbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
SyncEmotions (oregistrerad)

det hjälper nog mera om du säger

1. vilket ljudkort

2. vilken ingång du använder.

3. Samt vilken typ är den mikrofon. 

Du hör inte mikrofonljud om du kopplar den direkt i "Line-in" anslutning. 

MIkrofon har ju någon millivolt utgångsignal, så ljudkort ska ha ingång med inbyggt mikrofonförstärkare. Men den räcker för dynamiska mikrofon bara. 

Samt om den är kondensatormikrofon, då behöver den fantommatning också (beror på mikrofon 15..48V ).

Redigerat av SyncEmotions
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok här är den pinsamma sanningen. Micken var vänd åt fel håll och den har njurformad upptagning. Sen är jag tvungen att ha högt uppdragen input gain fast jag lärt mig motsatsen, det är ett gammalt scarlet ljudkort som blivit segare med tiden. Allt fungerar som det ska. Jag måste ändå tacka för en bra erfarenhet att skämmas offentligt. Och tack för era snabba svar! 

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, Amatör said:

Ok här är den pinsamma sanningen. Micken var vänd åt fel håll och den har njurformad upptagning. Sen är jag tvungen att ha högt uppdragen input gain fast jag lärt mig motsatsen, det är ett gammalt scarlet ljudkort som blivit segare med tiden. Allt fungerar som det ska. Jag måste ändå tacka för en bra erfarenhet att skämmas offentligt. Och tack för era snabba svar! 

Jag har gjort exakt samma sak så du är inte ensam. Ibland är det skitsvårt att se vilket håll en mick ska vändas åt.

Link to comment
Dela på andra sajter

@Amatör Ouch!😄 En klassiker alltså. Var dock lugn; vi är mången tekniker som gjort exakt samma sak. Skönt att det löste sig till slut ändå. Tar mig friheten att redigera rubben🙂

Vänligen,

CHAE, mod

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, CHAE said:

@Amatör Ouch!😄 En klassiker alltså. Var dock lugn; vi är mången tekniker som gjort exakt samma sak. Skönt att det löste sig till slut ändå. Tar mig friheten att redigera rubben🙂

Vänligen,

CHAE, mod

Tack! 

1 hour ago, CHAE said:

Det fanns någon typ av grundregel som gick ut på att loggan ska vara ”rätt” sida att sjunga i.

Vet dock inte om det fortfarande gäller (?)

Vänligen,

CHAE

Jo det med loggan stämmer gällande den mikrofonen jag använder så det verkar vara en bra grundtanke att ha med sig. En jag aldrig kommer glömma 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...