Jump to content
Annons

fyra låtar feedback


Recommended Posts

Annons
SyncEmotions (oregistrerad)
4 hours ago, luddeandersson said:

Gjorde klart fyra låtar. Tar tacksamt emot kritik. 

 

 

lyssnade... I övrigt ljudtekniskt e alla bra, men koncentrera inte än sådana detaljer.

Prova att hur vore det med mer röst variation (att sjunga med starkare röst ibland, fast kompressa ihop ?) .  Samt att ha för chorus också extra vokal (även med överdubbade). Verse ska vara kortare. Någon restrukturering kan provas i låtar.

"The Right side" -- det känns att för så mycket energisk bakgrund det behöver mer innehåll i låttext och mindre pauser. Eller ...prova om det ska vara  ballad istället?

"lost In dream" -- här redan den låten matchar bättre med låttext. Kanske att för att lite sömnig röst. Sådant mix ljudtekniskt är mer lyckad med vokal.

"left behind" -- 1:20 ..1:30 -- fill-in dit också behövs? Lite för lång till sådant struktur. Känns det. Kanske menat så?

"A ripple in a cloud" -- bra, att i chorus det har mer energi. Men verse delar är för lång för att ha uppmärksamhet. Försök att uppnå till chorus under 40 sekunder . 

 

iaf så det låter för mig klockan 6 på morgonen. Kan ha missat något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för lyssningen Sync! 

Min sångröst är vad den är. Oavsett hur jag sjunger låter det tamt och nästan uppgivet. Att sjunga är lite som att gå till tandläkaren för mig. Men jag tycker om att skriva låtar, och med Melodyne kan man åtminstone få det att låta någorlunda uthärdligt. 

Bra påpekande på pre-chorus biten på "Left behind" - jag insåg inte att den uppfattades som tom, jag fokuserade mer på ackordskiftningarna fram till refrängen. Funderar på att lägga till en orgel i bakgrunden på den låten. 

Skall kanske också skyffla om lite i "Ripple in a cloud" - flytta refrängen till efter första versen och lägga solot efter andra versen. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)

Det spelar ingen roll vilken sångröst du har, hitills du sjunger rätt.

Att det ska vara i rätt tonhöjd är bara en liten del. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda du behöver göra med sången i första låten i alla fall är att ta upp den lite och ducka musiken mot den så den frontar som det viktigaste instrumentet det faktiskt är. 

Du kanske kan be nån annan mixa din sång för att få lite input och perspektiv. 

Saknar lite dynamik också så lite volymåkningar tycker jag personligen borde dit.

Fina låtar är det i alla fall

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser vad du menar med för låg nivå på sången i första. Ska höja den. Har också kollat lite på videor om dynamisk EQ och hur det kan användas för att ta fram sången. Kanske testar det. 

Sången har jag mixat med eq (hp ca 110 hz, sänkning 135, 200, 500 och 900) mild1176 och la2a kompression, pulteq-boost från 5k och tape saturation. Jag var förkyld när jag sjöng så den är lite grynigare och nasalare än vanligt. 

Volymåkning har jag inte provat än, förutom Waves vocalrider. 

Kul att du gillade dem! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sång är svårt och speciellt den egna rösten tror jag. För mig kan det ta lång tid mellan att jag sjunger så jag får liksom lära mig på nytt varje gång. 

Tror jag brukar lägga hp lite högre och skär lite vid ca 420 och 2200 och kanske har pyttelite reverb på och meckar och lyssnar mig fram.

Håller på med nån slags låt ide som jag lägger upp en snutt av om du vill jämföra sången. Det är bara första versen med elgura, några toner på en eltolva, bas och sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, pop53 said:

Håller på med nån slags låt ide som jag lägger upp en snutt av om du vill jämföra sången. Det är bara första versen med elgura, några toner på en eltolva, bas och sång.

Gärna. 

 

4 timmar sedan, mixamannen said:

Jag skulle ta det lugnt med högpassfilter, runt 80-90 hz på en mansröst....lite botten måste man ha....max strax under 100 hz. Låter konstigt annars.

Tack för tipset. Ska dra ner och jämföra. Möjligt att jag har lite för mycket hp på det mesta.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Den ligger här nu och heter Kom till jorden och jag tror att jag hade det inställt som jag skriver och även lite ner vid 2200 på reverbet. Det är nog iofs ganska mycket lättare att göra plats för sången om det är få instrument men det kanske kan vara intressant att jämföra ändå.  

Link to comment
Dela på andra sajter

 

22 minuter sedan, pop53 said:

Den ligger här nu och heter Kom till jorden och jag tror att jag hade det inställt som jag skriver och även lite ner vid 2200 på reverbet. Det är nog iofs ganska mycket lättare att göra plats för sången om det är få instrument men det kanske kan vara intressant att jämföra ändå.

.

Jag lyssnade alldeles nyss. Det lät bra, en ren enkel röst kan ofta förmedla mer känsla än när man behandlar rösten med en massa effekter. 

Jag ha snöat in lite på ett band som heter Great Lake Swimmers, som sjunger mycket harmonier.

För att få till en liknande röst brukar jag spela in 3 spår och panna 2 åt sidorna, och även lägga in en ters-harmoni i Melodyne, under leadsången.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok skoj 

Jag köpte en billig el lapsteel för ett tag sedan och har bara hunnit leka lite än så länge. Det är svårt alltså.

Kan PMa lite mera tips jag hittat när jag kommer på dom om du vill så inte din tråd drunknar i annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, pop53 said:

Kan PMa lite mera tips jag hittat när jag kommer på dom om du vill så inte din tråd drunknar i annat.

Gärna! Jag startade en tråd om tips på ny musik för några dar sen. Du kanske kan posta dom där om du vill.

 

7 timmar sedan, slejnard said:

Tycker det är bra! Nånstans får jag lite Beatlesfeeling även om det inte är likt direkt. Left behind gillar jag bäst. Bra jobbat!

Tack! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...