Jump to content
Annons

Trumminspelning


Wacke

Recommended Posts

hallå.

ligger i luren att köpa en mixer för att kunna spela in trummor, mest för hemma bruk, kanske göra någon cover på låt osv.

Men vad behövs? Ska ju ha ca 10 kanaler. behöver man bara en mixer? Eller ska man ha sånna extra kompressorer och EQ? Eller finns det i ett samlat? Behöver man ett digitalt eller räcker ett analogt?

nåväl, listan kan bli lång. Skulle uppskatta om man fick lite guidning.

//Erik

Redigerat av Wacke
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag använder ett Focusrite Saffire Pro40. Det är ett mycket bra ljudkort som har allt du behöver för att spela in ett akustiskt trumset. Kan hittas beggat för typ 3500kr. Dock vet jag att de är populära och att de inte kommer ut så ofta, men mycket värt att kolla upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent krasst kan ju ett mixerbord dra iväg i pris och är ofta onödigt att ha i hemmastudio i och med att du ju har ett digitalt mixerbord i din DAW, men allt beror ju självklart på vad du är ute efter och vad du känner att du vill ha. Vissa gillar ju känslan av "riktiga" reglage. Jag använder som jag nämnde tidigare ett Saffire Pro40 för att spela in allt, sång, gitarr, bas med mera och det har servat mig väl. Lägger en länk i slutet av det här inlägget så du kan kika. 

 

Mikrofoner har stor betydelse för slutproduktionen. Dock är placeringen av mikrofonerna samt rummet man spelar in i ännu viktigare. Jag skulle personligen kanske inte ta T-Bonemickarna. AKG har ett väldigt prisvärt paket med trummikrofoner som heter AGK Studio Session 1, kolla in dem. Mycket bra mikrofoner för en rimlig summa.

 

Det finns ingen som helst anledning att köpa analoga kompressor eller EQ:s, allt finns i din DAW.

 

Ljudkort: https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/Focusrite-Saffire-Pro-40/9DY

AGK Studio Session 1: https://www.thomann.de/se/akg_drum_set_session_i.htm

Redigerat av DrHeartman
Link to comment
Dela på andra sajter

Aha. Ja men det är ju smidigt. Men då kan man alltså koppla in allt i ljudkortet direkt? För är ju 8 kanaler jag behöver minst. Och går ljudkortet även att använda för rep? Så man får alla med i lurar ist för ut i rummet.

samt vad är daw? 

Är helt ny på detta.

Redigerat av Wacke
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis! Du kopplar in en änden av XLR-sladden i mikrofonen och andra delen i en av ingångarna på ljudkortet. Sen rattar du bara in volymen med hjälp av reglagen på ljudkortet som är kopplat till den ingången. En tumregel man kan försöka hålla sig till är att ingångsvolymen inte ska gå över -18 i din DAW, då det motsvarar 0db i digitala världen.

 

DAW står för "Digital Audio Workstation" och är programmet som du använder för att spela in musik och ljud med. Några exempel på DAW:s är Logic, Pro Tools eller Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett ljudkort fungerar men vid rep är det oftast enklare med ett mixerbord. Kör ni digitala trummor? Då är det bara att koppla in en vanlig 6,3mm sladd från trummodulen till en kanal på mixerbordet. Men är tanken att alla ska köra med lurar? Alltså "tyst rep"? Då är det enklast att köpa en hörlursförgrening med så många ingångar som behövs och sen en sladd från det till mixerbordet och sen kan var och en ställa in sin volym på förgreningen. Så gör i alla fall vi i mitt band när vi behöver repa på lägre volym. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, om ni kör akustiska trummor och vill få ner volymen vid rep så finns det egentligen inte så många alternativ. Antingen får du slå lösare eller byta till "tysta skinn" typ dessa https://remo.com/products/product/silentstroke/ och köpa ett par tysta cymbaler till https://www.thomann.de/se/zildjian_l80_low_volume_468_box_set.htm?glp=1&gclid=EAIaIQobChMIhoK16abG5QIVDk8YCh1zzQR8EAQYAyABEgK7yfD_BwE , alternativt sätta upp en skärm runt trummorna eller liknande lösningar.

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter, men om det gäller inspelning så är ljudkort det absolut bästa för en hemmastudio i alla fall. Att spela live med band är något helt annat och där får man ju hjälpas åt att ställa in rimliga volymer vid rep / köra öronproppar eller dylikt. Om man spelar ute live så finns ju oftast en ljudtekniker på plats och hjälper till så att allt låter bra när man uppträder.

Jag kanske helt missuppfattat vad du egentligen vill ha svar på, men baserat på det du frågat är väl det här de svar jag kan ge på just de frågorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har nog inte missuppfattat utan jag som svävar iväg,

jag vill ha ett ljudkort eller mixer som funkar just till att ha vid rep, där alla har lurar ist för att få ut gitarrer och sånt i lokalen, alltså så bara trummor hörs. Sen ska det även funka för inspelning. Och eftersom du tycker det ljudkortet funkar så tro jag på dig, så tycker jag har fått bra svar. 

Mutan fråga bara om ett mixerbord var smidigare under syftet än ett ljudkort. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, ska det användas till både rep och inspelning rekommenderar jag isf ett mixerbord! Det är enklare med reglagen. Trodde mest att det var i studiomiljö det skulle användas. Men om det även ska användas mycket vid rep så är det bättre med ett mixerbord om det ska flyttas mycket och fungerar med ett PA, vilket ett ljudkort inte gör. Det är inte lika känsligt heller.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...