Jump to content
Annons

skapar du "bubbla" för att ha mer tid med musik?


SyncEmotions (oregistrerad)

Recommended Posts

SyncEmotions (oregistrerad)

(för att känner inte forum och kanske det var i fel tråd, fick inget svar. då här nu...)

Man kan leva i bubbla, men det e helt annan sak att ha bubbla för att koncentrera just för musik och ha mer tid i studio. Däremot det har både hälsosamma saker, men farliga sidor också när man kolliderar. Men ändå, det vore kul att känna just att livet består av mer musik i egna tankar och allt annat är mindre viktigt... hur uppnår du sådant?

1. Skapar du sådant bubbla? Hur? Eller lever du i bubbla pga allt är det bara musik och det känns att allt utanför knappt ankommer igenom till dig?

2. Samt hur många kollisioner med yttre värld blir det då oftast? Hur minimiserar du dessa?

3.  har du också några "ritualer" när du gör sådant?

 

Börjar från mig:

1. Skapar ytterligare,  att välja aktivt först just musikinnehåll och börjar just med musiksaker morgon, då vara sinnen är mer emottagliga till sådant. Undviker allt annat då.

 låter bli alla "trend" och modeprylar och frågar först om det ens behöver jag. Så att inte någon etablerad autoritet eller opinion-dealer stör. Samt är mer folket vilka också läser böcker och lär sig nya saker, fast sysslar med något annat intresseområde (med någonting annat än TV eller idrott). Läser böcker också och autobiografier, dokumentaler. Struntade länge sen "underhållning/dokusåpor"  radio/TV 100% att de ska inte hindra. TV och passiv underhållning helt enkelt kan röva alldeles mycket tid! 

2. försöker till sådana krångliga saker att sätta rutin, att de stör inte min musikprocess och samtidigt kan ha koll för att det ska inte vara dåliga överraskningar. T.ex. hushållräkningar att betala i sista söndag, men absolut ingen autogiro.  Att läsa specifikation säger mer än att lita på någon vem läste senaste bok i gymnasiet. ... Samt upptäckte att det är hälsosamt att strunta dessa (pseudo)socialmedier . Mycket lugnare att ha sporadisk kontakt och då att tid att hälsa på vänner vilka tar aktivt kontakt. Javisst, det händer ju saker i värld, men då nyheter ska vara kollad via olika oberoende utländska kanaler också och aldrig endast från statlig massmedia.

3. ja, bär vit, efter helt ny låt e klar.

Hur e med dig? Tips att lägga till?

Redigerat av SyncEmotions
meningsbyggnad
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag förstår inte heller riktig, men du pratar kanske om 'Flow' ?

Jag är tveksam till att Flow kan skapas, men det kan förberedas ... 

tex. börjar jag med att ta nått instrument och spelar till en youtublåt. För det mesta hittar jag inte ens toner

som passar eller hinner inte med i låten. Men ibland stämmer 'allt' och min hjärna börja variera och  lägga till.

Då kanske jag går ifrån låten och spelar in på loopern, byter till nått annat instrument, spelar in spår 2 och kanske 3.

Det märkliga är att min hjärna 'vet' av sig själv vilken ton bör vara näst och var den finns (anmärkning:  jag är ingen riktig musiker, jag kan inte spela instrument på riktig, jag bara leker med dem).

Flow har inget med dyra, billiga, gamla eller nya prylar att göra. Det är ett sinnestillstånd som lägger fokus på mönster och variation. Det påverkar tyvärr också den egna bedömningen av musiken, jag kan spelar den största skiten och tycker den är häftig, tills jag spelar upp den nästa dag ... men då och då blir det faktist riktig bra.

När jag skriver text kan jag också uppleva flow, dock inte så ofta som i musiken och mycket kortare. Då jag skriver låttexter som handlar om vad som hänt i mitt liv så är mycket känslor involverat, det gynnar Flow, men rättstavning, grammatik och den som läser/hör ska ju kunna förstå vad det gäller, avbryter Flow ganska snabbt.

Jag har ganska lite tid över för musik. Kommer jag hem från jobbet är jag mest trött eller stressad. Det händer ibland att jag ta nått instrument, men mer för att slappna av ... Flow blir det ingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)
2 hours ago, HomerJSimpsson said:

Jag förstår inte heller riktig, men du pratar kanske om 'Flow' ?

Jag är tveksam till att Flow kan skapas, men det kan förberedas ... 

Ungefär, fast med skillnad att man är fortfarande i flow (huvudet är upptaget med musik)  med musiktankar även dagen efter, så att den bjuder skyddeffekt i störande miljö (på jobbet eller i butik) ... så att då upplevs attackerande problem inte så stressande eller ens viktiga . 🙂 

Jag fick sådant idee efter jag märkte att en typ professorer är alltid uppslukad i sina tankar oavsett omgivningen... de kan vara i helt främmande omgivning men han har nästan som någon skyddbubbla . Däremot jag, utan någon filter, får för mycket intryck och jag brukar även universell fjärrkontroll/radiosändare att blockera/stänga av dessa annonssägare/tavlor i offentliga platser.

Någon känner igen kanske fras "dagdrömmande på jobbet" som kan komma i närheten men det måste vara väldigt stark dagdrömm då. Problemet är --  utanför studio det är ju alldeles för många saker som tävlar till uppmärksamhet, stör sliter bort den flow. Då tycker jag att  därför då man ska aktivt välja bort aktivt störande saker och välja mer något som stödjer för att ens uppnå sådant effekt för musik. Problemet på början som jag upptäckte var att även här man ska inte vara lat eller i sina gamla vanor (t.ex. strunta att titta TV, och lägga sig itidigt istället). Men det finns även här att förbättra sådant metod många andra sätt (se punkt 2 i min ursprunglig läge). Och därefter är att märka sådant att det blir inte just katastrof just.

 

blev tillräckligt flummig "memory dump" redan? Men det är väldigt svår ämne att ens sätta i ord eller beskriva något sätt. Hoppas att någon försöker att fatta vad jag menade .

Redigerat av SyncEmotions
meningsbyggnad
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske förstår vad du undrar över men det är inte säkert 🙂

Tror att man till viss eller stor del att man kan öva sin hjärna att gå in i den musikaliska bubblan. Det är bara det att det är mycket som pockar på uppmärksamhet här i livet.

Så varje gång du tänker en tanke med ord så förlorar du tid till en musikalisk ton i hjärnan, ha ha

Är man text författare kan man ju kombinera 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite vad jag faktiskt gör:

Försöker se till att ha runt 90 min till ett pass utan paus och störningar. Låter bli mobilen, undviker forum/nätet, mail mm så att jag kan hitta flowet.

Har även i perioder läst och provat lite mindfulness (som går ut på att vara lite mer här och nu). Finns ett par bra e-böcker på bibblan om både flow och mindfulness.

Redigerat av Lindpop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...