Jump to content
Annons

Vad lyssnar du på först i en låt?


Peter Roos

Recommended Posts

Jag har skrivit en svensk text tillsammans med trummisen i ett av de band jag spelar i och gitarristen har gjort själva låten. Låten ska skickas till en tävling gällande Göteborgs 400-årsjubileum. Trummisen hävdar att texten är jätteviktig och att vissa element (såsom vissa kända platser i Göteborg) måste vara med, och jag vill hävda motsatsen - även om jag själv tycker texten är ganska viktig. Jag tyckte att man kunde ha med okända platser också, t.ex. Gröna gatan (Majorna).

Vissa undersökningar jag läst belägger detta: rytmik, puls, harmonier verkar vara det människor lyssnar till först, och först senare lyssnar man till texten. Det är svårt att argumentera med människor som tror sig veta vad andra och en publik tycker, och inte belägger det med fakta.

 

Vad lyssnar du själv  till först i en låt? Och vad är det som fångar dig att lyssna till just den låten? Finns det några studier på detta någonstans?

 

Försök gärna att rangordna delarna i en låt, typ: Hook, melodi/sång, rytmik, refräng osv. 

 

Mvh, Peter

 

 

Redigerat av Peter Roos
tillägg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
SyncEmotions (oregistrerad)

 kan vara värre -- En del även bara lyssnar "sound", och inte ens melodi eller text. 😄 Och till dessa är alla klassiska musiklåtar en och det samma.

Så -- logiskt sätt javisst -- man hör ju rytmik-puls-harmonier för att INTRO hör man först. Kan det då vara kroken på början? Så det kan vara urgamla knepet som fungerar alltid -- vad man minns, då också det fastnar och kan tycka om.

För mig spelar roll just mycket att det ska vara melodisk. Om den ens har sång på, är inte ens nödvändig. Det beror på och allt i sin egen plats. Då låtens text ska följa naturligt rhytm och ska vara melodisk i sig själv också. Den e tillräckligt bra om man kan vissla, den vore en bra test, tycker jag.

Men min  musiksmak har ju Jarre, Oldfield, Vangelis, samt lyssnar jag klassik. Därför också uppskattar jag mycket "synthriffs"...

Samt i extrem situation --  låt med  betydelseful text men med monotonisk musik -- går helt vilse pga det e plågsamt att lyssna. Så, jag lyssnar inte alls rap/dnb/ sådana saker...

Det finns någon undersökning och säger att sång ska följa naturliga sättet melodi. Och därför är EN SAK TILL viktig -- att låtens text mer rhyme ska följa naturliga låtens rhytm. Då man minns, och  man tycker mera om sak vad man minns. Såkallad "earworm". Men jag minns inte längre varifrån fick jag sådant förståelse eller vilken dokumentarie var den.

Men allt beror på publikens förväntningar, smak ( och jag vet nu inte vilken sorts publik kommer ihop till jubileum... ) att vilket musik är de beredd att lyssna. Men man måste vara ju beredd till sådant händelse också liksom det händer i restaurang att man skickar tillbaka lammstek pga han vill ha hamburger...

 ... Men... det är tävling. Så kan det vara rättvis jury? Eller händer liksom melodifestivalen dår man ser ingen logik att varför just sådant urusel låt fick högre plats hade inget med musik eller estetik att göra .

 

 

 

P.S. gärna skriv senäre att hur gick det och vilka låtarna var där i sådant 400 år contest. 😉 någon länk till dessa låtarna som kom ihop etc. Vore då intressant åtminstone analysera att vad lag bakom juryns beslut om den skiljer märkligt från min egen smak.

 

Redigerat av SyncEmotions
tillägg och korrektur av meningsbyggnad.
Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)

Samt att lägga till. 

låten där jag tycker att både sång och melodi  hamnar väldigt bra ihop, som intro redan och med allt annat som följer, samt har också "earworm" 

Two of Us - My Inner voices  utökad version. 🙂  Just dessa första sekunder, som finns inte i kortare version.

 

 

Redigerat av SyncEmotions
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är en dålig "textlyssnare", så för mig är det absolut så att rytm och melodi är det jag går igång på allra först. Sedan tycker jag i och för sig att när jag väl verkligen lyssnar på en text i en låt och förstår innebörden av den så kan den få låten att lyfta ytterligare förstås. Alla delar i en låt är således viktiga, men för mig personligen är rytm och melodi viktigare än texten. En låt med skön rytm och bra melodi men med usel text kan jag lyssna på alla dagar i veckan, men en låt med en välskriven text som inte på något sätt är tilltalande musikaliskt skulle jag inte ägna mycket tid åt. Kanske en av anledningarna till att jag har ganska svårt för Rap exempelvis (för mig låter all rap i princip likadant)…. 

Redigerat av Jizzen
  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)
1 hour ago, Jizzen said:

Jag är en dålig "textlyssnare", .....

... eller textil lyssnare...tapet... kanske hade jag även fått någon blokering att "hör inte låttext", pga vid 80-talet det var långt bort från konst allt som hade med låttext att göra i stort sett. Då jag upplevde att länge sedan det var förstört då massor med låtarna tappade sin mening med låttext så att helt enkelt det finns inte eller ignorerar. Kulturskada? Därefter hörde jag för 20 år sen att jag är inte alls ensam med exakt DET SAMMA "selektiv hörsel" ! Så hur många har till, om sådant finns inte just så mycket undersökning. I musikbok e bara skrivit att "om du skapar musik som ska spelas i nattklub, det inte ens behöver djupa låttext....". 

Lång process pga massmedia och radio där vid 80...90-talet dessa låttext är bara liksom någon filler, där den enda levande sak som går att lyssna är elektronisk "sound". Bra musik men ännu bättre utan låttext. 😉 Men allt sådant var inte ens skapat för att människor ska lyssna 20 år senäre. Hur många minns t.ex. KLF ? Pengar ...

I låt text finns inget att lyssna där varenda linje är "vill ha" eller "love". Det e falsk.  Dieter Bohlens musik känner jag enligt hår redan när han hade producerad något vid 80-talet, men först jag fattade inte engelska (1986) och senäre inte hellre ville jag veta vad låttext pratade om när jag började förstå (nej du vill INTE räkna upp hur många gånger "modern talking" använder ord "baby". För mycket). Igen - bra musik men bäst utan låttext för min smak. 😉 I  mina ögonen det är synd att de som skapade något, hade inte riktigt med i process helhjärtat.

 

Den instrumental musik, fast utan  låttext, låter i mina öronen mycket bättre än stor del av musik med låttext...

Harold faltermeyer - Fletch Theme (1985)

Cyber People - Void Vision (1985)

Redigerat av SyncEmotions
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för input SyncEmotions och Jizzen!

Själv lyssnar jag nog på helheten först, dvs. alla instrument, i och med jag spelar de flesta instrument. Man kan nog definera det som att jag lyssnar på det rytmiska, basen och trummorna och sedan på hooken, som jag tycker är väldigt viktig. Melodin är nog sekundär och kommer nog på andra plats, sedan kommer texten som inte känns jätteviktig (även om jag själv plitar på mina texter i evighet).

Jag räknade hooken i en Avicci-låt en gång. Han upprepade den 45-50 gånger i låten så det måste ju betyda något.

Det är kul att ni länkar till exempel låtar, men försök också analysera vilket som är viktigast i just den låten: Intro, hook, rytmik, melodi osv. Jag känner själv att det är en jättesvår fråga. 

Jag la till lite i första inlägget.

Vad det gäller tävlingen så ska låten spelas in som demo först, och skall bedömas av både en jury och av allmänheten för att senare spelas in "professionellt" i en studio. Prispengar kommer att betalas ut. Här är en länk, men ni får snabba er då 31 oktober är sista dagen.

https://brewhouse.se/the-brewhouse-award/

 

 

Redigerat av Peter Roos
tillägg
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, SyncEmotions said:

Samt att lägga till. 

låten där jag tycker att både sång och melodi  hamnar väldigt bra ihop, som intro redan och med allt annat som följer, samt har också "earworm" 

Two of Us - My Inner voices  utökad version. 🙂  Just dessa första sekunder, som finns inte i kortare version.

 

 

Sjyst låt!

Den börjar direkt med refräng vilket är lysande - inte ett långt intro som bara håller lyssnaren på halster. Gillar det syntiga också.

Redigerat av Peter Roos
tillägg
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här Veronica Maggio-låten Tillfälligheter tycker jag är ett av de mest perfekta exemplet på hur en låt fångade mig. 

Den börjar med en halv refräng, versen kommer efter 10 sekunder och efter en minut kommer nästa refräng. Helt otroligt att man kan få in så många partier på 3 min och 47 sekunder.

Just i den här låten så är det hennes personliga röst som fick mig att lyssna först, sedan lyssnade jag genom arret och tyckte att det var lysande, liksom ackordsprogressionen som är ganska intressant. Ljuden i produktionen har del betydelse också.

 

https://www.youtube.com/watch?v=p34vrZoFfNo

Redigerat av Peter Roos
felstavning
Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)
18 minutes ago, Peter Roos said:

försök också analysera vilket som är viktigast i just den låten: Intro, hook, rytmik, melodi osv. Jag känner själv att det är en jättesvår fråga. 

helhet. Men för att det ska fastna i lyssnare, -- hook. 

18 minutes ago, Peter Roos said:

Jag la till lite i första inlägget.

Vad det gäller tävlingen så ska låten spelas in som demo först, och skall bedömas av både en jury och av allmänheten för att senare spelas in "professionellt" i en studio.

 

Aa,, demo!  Jag tänkte att då e musikfolket i jury vem söker något utanför den vanliga och då idee räknas bara och därefter blir "full production"... men efter jag tittade att vem e jury, då kommer jag ihåg vad sade San Solo ("I have a bad feeling about this..." ).  :(

Det ska ändå vara helproduktion för att sådant folk tycker att demo är redan färdigprodukt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, SyncEmotions said:

helhet. Men för att det ska fastna i lyssnare, -- hook. 

Aa,, demo!  Jag tänkte att då e musikfolket i jury vem söker något utanför den vanliga och då idee räknas bara och därefter blir "full production"... men efter jag tittade att vem e jury, då kommer jag ihåg vad sade San Solo ("I have a bad feeling about this..." ).  🙁

Det ska ändå vara helproduktion för att sådant folk tycker att demo är redan färdigprodukt. 

Du har helt rätt. Vi ska skicka in en bra demo först naturligtvis, när huvudtextförfattaren slutat sura över att vi ändrade i texten, så att det blev rim på varje rad;-) Intriger....

Och som du säger (har själv inte läst alla regler i tävlingen): det känns lite som bortkastad energi eftersom prispengarna bara är 20 k minus skatt och sociala avgifter.

Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)
9 minutes ago, Peter Roos said:

 

Och som du säger (har själv inte läst alla regler i tävlingen): det känns lite som bortkastad energi eftersom prispengarna bara är 20 k minus skatt och sociala avgifter.

javisst, håller med 110%. Just tänkte  om det... I sämsta fall de har någon "utvald" redan, liksom det händer i eurovision .

Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)
42 minutes ago, Peter Roos said:

Den här Veronica Maggio-låten Tillfälligheter tycker jag är ett av de mest perfekta exemplet på hur en låt fångade mig. 

Den börjar med en halv refräng, versen kommer efter 10 sekunder och efter en minut kommer nästa refräng. Helt otroligt att man kan få in så många partier på 3 min och 47 sekunder.

 

jaja, den här har på början också strax då. likadant, fast första 2 verse melodi är mycket mer monotonisk. Så det e röst också. 

Ändå allt sådant är förvirrande för mig. Med låtens längd... 

och en motsats... "I am not scared" var producerad till Eight Wonder (Patsy Kensit) som kortare version av brittiska duon Chris och Neil. Medan för sin egen bruk de gjorde om igen för album -- låt är 7 minuter och 26 sekund .

Neil börjar sjunga 1:30, hur många har orken att lyssna ditåt? 😄 Och hela låten är 7:24, samt alla andra låt i sådant album är 9 ..10 minuter ungefär.  Och ändå deras karriär var inte kört med sådant album... 1988. De skapar musik fortfarande att varenda år kommer helt ny skiva och allting annat.

 

 

Innan dess det var Soft Cell med sin album "Non-Stop ecstatic dancing" med långa låtar...? Samt också Queens - Bohemian Rhapsody vilken var 6 minuter och det var sagt att "nej, det kommer inte spelas i radio...".

 

Så, hur ser ut allting om man helt enkelt gör låt just sååååååå lång som njuter själv utan att följa dessa regler? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, SyncEmotions said:

jaja, den här har på början också strax då. likadant, fast första 2 verse melodi är mycket mer monotonisk. Så det e röst också. 

Ändå allt sådant är förvirrande för mig. Med låtens längd... 

och en motsats... "I am not scared" var producerad till Eight Wonder (Patsy Kensit) som kortare version av brittiska duon Chris och Neil. Medan för sin egen bruk de gjorde om igen för album -- låt är 7 minuter och 26 sekund .

Neil börjar sjunga 1:30, hur många har orken att lyssna ditåt? 😄 Och hela låten är 7:24, samt alla andra låt i sådant album är 9 ..10 minuter ungefär.  Och ändå deras karriär var inte kört med sådant album... 1988. De skapar musik fortfarande att varenda år kommer helt ny skiva och allting annat.

 

 

Innan dess det var Soft Cell med sin album "Non-Stop ecstatic dancing" med långa låtar...? Samt också Queens - Bohemian Rhapsody vilken var 6 minuter och det var sagt att "nej, det kommer inte spelas i radio...".

 

Så, hur ser ut allting om man helt enkelt gör låt just sååååååå lång som njuter själv utan att följa dessa regler? 😄

Djuraffärspojkarna har alltid haft bra låtar. Just på den här gör det långa introt inte så mycket; det är dansant och har en kul början som intresserar en direkt. Dansbeats funkar ju bra utan sång när det finns coola syntljud och en bra syntbas.

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
7 hours ago, SyncEmotions said:

Neil börjar sjunga 1:30, hur många har orken att lyssna ditåt? 😄 Och hela låten är 7:24, samt alla andra låt i sådant album är 9 ..10 minuter ungefär.  Och ändå deras karriär var inte kört med sådant album... 1988. De skapar musik fortfarande att varenda år kommer helt ny skiva och allting annat.

 

Det är handlar om vilken artist det är och vilket sammanhang. Ska man slå sig igenom mediabruset från ingenstans så har man max 20 sekunder på sig.  Skulle det dyka up en outgiven inspelning från Pink Floyds Dark Side of the Moon period så kommer massor av folk orka lyssna igenom hela oavsett längd och innehåll. Många kommer att tycka att det var bättre förr med långa introverta intron, och det är samma personer som byter efter 20s.  Väl etablerade artister kan dra ut svängarna mer än okända.

Skulle det sedan visa sig att man har gjort en hit och ska spela den live så behöver man nog kunna dra ut en 3 och en halva till en kvart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste generera en bild inom dom första millisekunderna annars blir det bara tapet/hissmusik. Text, melodi och berättelse är musikens viktigaste komponent som jag ser det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är faktist rätt märkligt, men om det inte är en särskild intro, så avgör de första tonerna (sekunderna) om jag gillar låten eller inte, få undantag. Är jag kräsen eller ?  Annars ha mina godingar bland alla musik-stilar.

Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)
On 10/27/2019 at 11:48 AM, Peter Roos said:

Hur gick det?

 kan man redan nu lyssna dessa bidrag? Var?

 

(från websida  på länken)

"Tävling 1 september – 31 oktober på www.brewhouse.se

(2 veckor emellan)

Juryarbete 13 november – 4 december.

(2 veckor emellan) 

Finalister i alla kategorier presenteras 17 december

Publik omröstning  17 december och stänger 12 januari

"

Konstiga pauser veckovis, med enda untandag när det börjar publik omröstning. 

Redigerat av SyncEmotions
arrangement
Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, SyncEmotions said:

Hur gick det?

 kan man redan nu lyssna dessa bidrag? Var?

 

(från websida  på länken)

"Tävling 1 september – 31 oktober på www.brewhouse.se

(2 veckor emellan)

Juryarbete 13 november – 4 december.

(2 veckor emellan) 

Finalister i alla kategorier presenteras 17 december

Publik omröstning  17 december och stänger 12 januari

"

Konstiga pauser veckovis, med enda untandag när det börjar publik omröstning. 

Låten är inskickad, men jag vet inte riktigt när låtarna kan provlyssnas. Återkommer!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-10-28 at 10:38, tordA said:

Jag hör aldrig några texter, möjligen refrängen då...

Jag tycker att det viktigaste är harmonier, ljudbilden, ett kraftfullt ljud.

Jag är lite inne på din linje där Tord, men det beror lite på vilken låt man lyssnar på naturligtvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-10-29 at 05:57, HomerJSimpsson said:

Det är faktist rätt märkligt, men om det inte är en särskild intro, så avgör de första tonerna (sekunderna) om jag gillar låten eller inte, få undantag. Är jag kräsen eller ?  Annars ha mina godingar bland alla musik-stilar.

Intressant inlägg Homer, jag tar med mig det i (denna ovetenskapliga) enkät. Du är absolut inte kräsen, alla lyssnar vi ju på vårt egna sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-10-28 at 14:40, mixamannen said:

Melodier, känslan och sångare, jag måste höra en röst som fångar.  Sen lyssnar jag på atmosfär, stämning, sound. Trumljud är viktigt..

Atmosfärer känns viktiga och likaså produktionen med trumljud och allt det andra. Jag tar med mig detta, tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-11-02 at 08:36, YellowStudio said:

För mig är det stämningen/känslan och till viss del soundet som jag lyssnar på/tilltalar mig först.

Sen kunde jag inte låta bli att länka till den här:

 

Ja, Beato är grym!  

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

I en tävling där låten ska beröra ett ämne är såklart texten superviktig. I övrigt lyssnar man ju på de element som finns varefter de presenteras och hur. I en låt är en melodi framträdande, i en annan är ett groove framträdande. I en acapella är det svårt att inte lyssna på orden.

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om låten innehåller sång så är det definitivt sångrösten. Är det inte en bra sångröst så stänger jag av låten direkt. Den måste också gripa tag i mig på något sätt, det räcker inte bara med att man sjunger bra. Jag är inte så upptagen av texten i sig. Bara den är ok så är det nog. Det är inte nog med en bara ok sångröst däremot.

Eftersom sångrösten är väldigt viktig för mig så ersätter jag min egen sångröst i mina låtar med en bättre sångare som sjunger om det jag sjöng på demon. Jag är helt enkelt inte tillräckligt bra. Om jag hörde mig själv på en färdig låt skulle jag stänga av direkt. 😄 På demon till sångaren och under idéskedet får det gå an. 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, Levander said:

Om låten innehåller sång så är det definitivt sångrösten. Är det inte en bra sångröst så stänger jag av låten direkt. Den måste också gripa tag i mig på något sätt, det räcker inte bara med att man sjunger bra. Jag är inte så upptagen av texten i sig. Bara den är ok så är det nog. Det är inte nog med en bara ok sångröst däremot.

Eftersom sångrösten är väldigt viktig för mig så ersätter jag min egen sångröst i mina låtar med en bättre sångare som sjunger om det jag sjöng på demon. Jag är helt enkelt inte tillräckligt bra. Om jag hörde mig själv på en färdig låt skulle jag stänga av direkt. 😄 På demon till sångaren och under idéskedet får det gå an. 

Jag är lite kräsen och gillar inte min egen sångröst heller - fast på vissa låtar funkar den:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-11-04 at 10:54, Zakyath said:

I en tävling där låten ska beröra ett ämne är såklart texten superviktig. I övrigt lyssnar man ju på de element som finns varefter de presenteras och hur. I en låt är en melodi framträdande, i en annan är ett groove framträdande. I en acapella är det svårt att inte lyssna på orden.

Håller fullständigt med dig, men i det här fallet med göteborgslåten så var trummisens text lite för upprepande och hade lite dålig meningsbyggnad (tyckte jag och flera med mig). Naturligtvis ska man ha med mycket göteborgsfakta, men man kan ju välja sådant som de flesta inte känner till - alla känner ju till Liseberg, (Kungsports-)Avenyn osv. Gothia Towers kanske inte är lika känd, eller Gröna gatan som jag ville ha med, och då skapar man väl ett större intresse skulle jag tro. 

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det beror på vad beställaren vill ha. En låt för göteborgare ska såklart handla om det som är intimt och unikt för Göteborg. Är den för icke-Göteborgare kanske det kan vara klokt att lägga fokus på det lyssnarna känner till. Man ska nog inte överskatta folks nyfikenhet på Göteborg.. 😉

8 timmar sedan, Peter Roos said:

Håller fullständigt med dig, men i det här fallet med göteborgslåten så var trummisens text lite för upprepande och hade lite dålig meningsbyggnad (tyckte jag och flera med mig). Naturligtvis ska man ha med mycket göteborgsfakta, men man kan ju välja sådant som de flesta inte känner till - alla känner ju till Liseberg, (Kungsports-)Avenyn osv. Gothia Towers kanske inte är lika känd, eller Gröna gatan som jag ville ha med, och då skapar man väl ett större intresse skulle jag tro. 

 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...