Jump to content
Annons

Behöver hjälp med frågor ang elgitarr!


Nibla17

Recommended Posts

Hejsan alla, är ny här och vet inte riktig vart jag ska få tag i den informationen som jag behöver eftersom musikaffären gått i konkan. 

Köpte en Epiphone Les Paul Standard -18 model och fick höra att när jag byter strängar på elgitarren så ska jag komma in till butiken igen(som sagt går ju inte det pga konkurs) för att justera och kolla nacken eller vad fasen dom nu sa.

Min fråga är vad behöver man göra efter man har bytt strängar på en elgitarr, behöver intonera eller vad det nu hette eller behöver man dra till nacken på gitarren? 

Skriv allt om vad man gör efter ett strängbyte eller bara grundjusteringar som man behöver göra ibland! 

M vh Nibla17

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

beroende på var du bor så finns det många duktiga gitarrtekniker som kan hjälpa dig. De flesta vanliga musikaffärerna har inte speciellt många kunniga människor på det området (inte som jag har träffat på i alla fall). Som YellowStudio skrev så behövs ingen intonering eller speciell justering av halsen såvida du inte byter strängtjocklek eller strängmärke - då kan gitarren behöva intoneras. Det är inte speciellt svårt, men det tar lite tid och man behöver en stämapparat.

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

Strängarna som sitter på är dom som kom som standard men nu tänkte jag byta till ghs boomers 010. Och eftersom dom inte är likadana, plus att jag är osäker på om dom som sitter på just nu är 009 så behöver jag alltså göra en ny setup? Vad behövs göras då isåfall? Tack för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, Nibla17 said:

Strängarna som sitter på är dom som kom som standard men nu tänkte jag byta till ghs boomers 010. Och eftersom dom inte är likadana, plus att jag är osäker på om dom som sitter på just nu är 009 så behöver jag alltså göra en ny setup? Vad behövs göras då isåfall? Tack för svar

Byt strängar, stäm gitarren, spela på den och kolla om det stämmer över hela halsen. Det brukar inte vara några problem med intoneringen även om man byter strängmärke, men vissa märken har lite udda storlekar individuellt på strängarna och då kanske man får intonera om den. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skårorna i sadeln kan vara för smala så att strängarna fastnar om du byter till tjockare strängar så det kan vara nåt att titta på om den är svårstämd efter strängbyte. Man kan således behöva tänka ut vilken strängtjocklek man tror man kommer att använda i framtiden. Det kräver specialfilar och en del övrig kunskap och kan nog vara ett jobb man lämnar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...