Jump to content
Annons

Filma gig med iphone, ljud från mixer


Gäst

Recommended Posts

Jag vill filma gig och framförallt när bandet repar med min iphone. Jag har dock en idé om att spela in ljudet med sladd från mixern rätt in i iphonen för att slippa det ganska kassa live-ljudet som det blir när jag använder iphonens mick.

Vi har mickat allt i replokalen, så det går att mixa ihop alla ljud och instrument i lagom nivåer.

Frågan är om det går och vad jag behöver för adaptorer och annat för att få det att funka. Jag har en sån där iphone-lightning - 3,5mm trrs adaptor att ha i iphonen. Från mixern är det en 6,3mm trs utgång. Finns det nåt sätt att koppla ihop dessa?  

Min bästa idé just nu är att använda min i-rig-adaptor. Till den går det ju att koppla in en gitarr med tele-sladd. Jag skulle kunna trycka in en 6,3mm trs sladd, men då blir det väl endast mono-ljud i iphonen?

Nån som testat och vet, eller nån som har ett kvalificerat förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

På Kjell o kompany hade dom ett usb ljudkort med stereo in bara som funkade till gamla ipaden (tror tillsammans med camera connection kitet) + att det till just samma ipad version finns en Behringer produkt/docknings station Istudio med xlr ingångar som man säkert hittar billigt begagnad i dagsläget.

jag gjorde en video om den

men det är till ipad förstås men det måste ju finnas en stereo grej till iphone och android också tycker man.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att koppla många ljudkort till en iPad, och förmodligen iPhone, med en usb-Lightning-adapter.  Om man använder en app som MoviePro så kan man spela in med 25 eller 50 bilder per sekund (europeiskt format) istället för 30fps som används i USA och Japan. Med appen får du då två separata kanaler och kan lägga tex sång på ena kanalen och resten på andra, eller en färdig stereomix. Jag brukar ibland göra så.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Föresten varför inte bara spela in en film med kamera appen i din iphone eller låna en riktig kamera och spela in ljudet separat på nån laptop eller vad ni har tillhands och byt ut ljudet på filmen mot det inspelade ljudet.

Det funkar kanonbra har gjort det flera gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tack för era svar och tips!

Jag har ju kollat runt lite och det finns ju en del ljudkort att använda, men dessa kostar onödigt mycket då de ju ger en möjlighet att mixa och processa ljudet innan det når kameran. De verkar ju vara tänkta för att man ska kunna koppla in mickar direkt in i ljudkortet. Jag har ju allt mixat och färdigprocessat i mixern och därifrån ska ju ljudet bara lineas in i kameran. Vill alltså inte betala tusenlappar för nåt jag inte behöver.

Har även funderat på byta ut ljudet i kameran då det går att spela in på flera kanaler i mixerbordet och sen mixa och eq:a o putsa i cubase eller nåt annat. Då blir ju ljudet helt klart bäst, ingen tvekan om det. Det kräver dock några moment till att göra, och primära tanken med upplägget är att efter varje rep lägga upp en liten teaser på hemsidan om hur det går för oss och hur vi låter. Enklast är ju såklart att bara spela in med iphonen och sen är det bara att skicka iväg.

Sen så har jag för mig att det blir rätt petigt att synka ljudet med bilden om man byter ut ljudet. Eller har jag fel och finns det en lätt lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar just om inte de flesta kameror som har ingång för externt ljud inte har nån slags kompression inblandad som kan ställa till problem vid högre ljudtryck.

Att bara skicka iväg med nallen kanske inte heller är så bara då om det ska vara bra kvalite både ljud och bild så kräver det en del då det blir ganska stora filer.

Det absolut lättaste är nog att låna en kamera med hdmi ut och skaffa en Elgato Camlink som är ett usb3 capturekort. En laptop antar jag att nån av er har tillhands. Sen med programmet OBS som är gratis kan ni spela in full hd video och till och med sända live till youtube. Laptopen har ju ljud ingångar så där är det bara att köra på dvs gratis och OBS kan samköra olika ljud och videosignaler simultant. 

Det enda kameran behöver är hdmi ut som då oftast är en mini hdmi kontakt. Jag har två äldre camcorders en panasonic och en Sony båda ca 10 år och en panasonic GH3 som är en DSLR kamera men kan också filma full hd och alla har hdmi ut. Dvs att chansen att hitta en i bekantskapskretsen är ganska stor skulle jag tro.

Annars skulle jag köra med OBS och en laptop bara och köra med en webcamera antingen den inbyggda eller skaffa en.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...