Jump to content
Annons

Pro tools offline?


mihin

Recommended Posts

Hej. 

Jag ska flytta datorn till en studio där det inte finns något internet och jag skulle veta fall det kommer gå bra att jobba med Pro Tools offline eller kommer Ilok att skapa problem?
Det jag använder mig utav är en MAC dator. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
14 timmar sedan, mihin said:

Hej. 

Jag ska flytta datorn till en studio där det inte finns något internet och jag skulle veta fall det kommer gå bra att jobba med Pro Tools offline eller kommer Ilok att skapa problem?
Det jag använder mig utav är en MAC dator. 

Ska tillägga att jag har inte köpt pro tools än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

det kommer inte innebära några som helst problem. Ilok-nyckeln (där alla licenser kopplade till ditt ILok-konto finns) används ju för att kunna använda PT på flera olika datorer. Det är först när du skall uppgradera Pro Tools eller andra mjukvaror du behöver internet. Och kom ihåg att stänga av Wi-Fi och andra störande saker på musikdatorn - det kommer bråka mycket med ditt DAW; speciellt PT.

Kör själv PT 12 på en Mac Mini med Yosemite/OSX 10.10.5 

484733672_Skrmavbild2019-10-22kl_15_56_23.thumb.png.089776e716e625f99b3c20630ec7ef50.png

Redigerat av Peter Roos
meningsbyggnad, tillägg
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, Peter Roos said:

Hej,

det kommer inte innebära några som helst problem. Ilok-nyckeln (där alla licenser kopplade till ditt ILok-konto finns) används ju för att kunna använda PT på flera olika datorer. Det är först när du skall uppgradera Pro Tools eller andra mjukvaror du behöver internet. Och kom ihåg att stänga av Wi-Fi och andra störande saker på musikdatorn - det kommer bråka mycket med ditt DAW; speciellt PT.

Kör själv PT 12 på en Mac Mini med Yosemite/OSX 10.10.5 

484733672_Skrmavbild2019-10-22kl_15_56_23.thumb.png.089776e716e625f99b3c20630ec7ef50.png

Grymt tack så mycket och för tipset med wifi. Har stött på problem då jag kört Pro Tools men visste inte att det berodde på internet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tipsa om Logic (i alla fall 9 som jag kör) där är det inga problem med internet. Jag har några hyllmeter av olika versioner och kör det på ett gäng datorer. Tror det är mycket billigare också men vet ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, pop53 said:

Kan tipsa om Logic (i alla fall 9 som jag kör) där är det inga problem med internet. Jag har några hyllmeter av olika versioner och kör det på ett gäng datorer. Tror det är mycket billigare också men vet ej.

Nu handlade ju tråden i och för sig om Pro Tools. Jag har också Logic Pro 9 och det är ett bra program, men Pro Tools är väl fortfarande det som används mest i studiosammanhang - och därför mer kompatibelt om man nu kör PT och vill ta med sig projekten.

Pro Tools funkar lite annorlunda än Cubase och Logic, och är mycket mer RAM-hungrigt. Jag har 16 GB i min Mac Mini men den kräks ändå när jag har Wi-Fi på.

För övrigt ska man inte ha internet på musikdatorn (förutom för uppdateringar); jag har en separat dator för detta (det finns ju så mycket billigt begagnat därute liksom...).

Redigerat av Peter Roos
fel fakta
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inte kritiskt menat överhuvudtaget bara ren information utifall man bara ska leka lite som jag och då kanske kan klara sig med ett billigare program.

Jag kan hålla med att man i en studio där man tar bra betalt bör tänka sig för om både det ena och andra och i en sån miljö behöver man inte internet och framför allt inga uppdateringar av i princip nåt. Hör du med videofolket från den industrin så är det samma regel som gäller där. Men visst får man om man vill och det är fortfarande ganska svårt att plocka upp virus på en mac även om dom försöker hela tiden.

Jag har en mac pro en mac mini och 6 hackmacar alla med internet på och utöver Logic även Harrison Mixbus både vanliga och 32c versionen eller vad den heter.

Dom har varit både här och där och det enda virus jag har fått sedan 1984 var en gång på en PC.

Men helt klart tråden handlar om pro tools. Mitt första möte med det var 1995 på musikteknikutbildningen på Liljeholmens folkhögskola. Om pro tools leder nåt överhuvudtaget det vet jag inget om men mytomspunnet är min första tanke. 

Till och med Harrison själva gillar det trots att dom har en egen daw och skickade nyligen ut reklam om en ny pro tools plugin för ljudläggning av video för runt 1900 usd. Lite besynnerligt om man frågar mig.

 

Nåväl något of topic kan man nog lugnt säga, sorry.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, pop53 said:

Kan tipsa om Logic (i alla fall 9 som jag kör) där är det inga problem med internet. Jag har några hyllmeter av olika versioner och kör det på ett gäng datorer. Tror det är mycket billigare också men vet ej.

Jag har logic pro x till musik produktion och inspelning och det funkar väldigt bra. 

Anledningen jag kommer fixa pro tools är p.g.a att pro tools ska funka väldigt mycket bättre till ljud inom video då den synkar ljudfilerna till projektet bättre.

On 2019-10-22 at 09:18, luddeandersson said:

Jag har inte Pro Tools, men testa att stänga av internet hemma och se om det fungerar. 

Jo det kan man ju göra. Det kanske funkar men tänkte så att allt funkar korrekt offline.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu, mihin said:

Jag har logic pro x till musik produktion och inspelning och det funkar väldigt bra. 

Anledningen jag kommer fixa pro tools är p.g.a att pro tools ska funka väldigt mycket bättre till ljud inom video då den synkar ljudfilerna till projektet bättre.

Jo det kan man ju göra. Det kanske funkar men tänkte så att allt funkar korrekt offline.  

Ok najs jag håller också på med video. (Kör Sierra på ett GA z270 gaming kort med ett gtx 1080 grafikkort och thunderlbolt docka till SSD.)

Jag kör Davinci Resolve och i det finns Fairlight inbyggt, det finns i en gratis version som verkligen är riktigt bra. Men framför allt, på Blackmagic Designs forum så finns det mycket info att söka fram om synk strul för ljud och video speciellt i långa videos. I en populärmusik låt på några minuter så hinner nog inte saker bli så mycket ur synk tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-10-22 at 23:25, mihin said:

Grymt tack så mycket och för tipset med wifi. Har stött på problem då jag kört Pro Tools men visste inte att det berodde på internet. 

Innebär det att jag behöver ett Ilok USB för att få det att funka offline? För när jag stänger av WIFI så stängs också pro tools ner. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-10-22 at 15:48, Peter Roos said:

Hej,

det kommer inte innebära några som helst problem. Ilok-nyckeln (där alla licenser kopplade till ditt ILok-konto finns) används ju för att kunna använda PT på flera olika datorer. Det är först när du skall uppgradera Pro Tools eller andra mjukvaror du behöver internet. Och kom ihåg att stänga av Wi-Fi och andra störande saker på musikdatorn - det kommer bråka mycket med ditt DAW; speciellt PT.

Kör själv PT 12 på en Mac Mini med Yosemite/OSX 10.10.5 

484733672_Skrmavbild2019-10-22kl_15_56_23.thumb.png.089776e716e625f99b3c20630ec7ef50.png

Innebär det att jag behöver ett Ilok USB för att få det att funka offline? För när jag stänger av WIFI så stängs också pro tools ner. 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, mixamannen said:

Angående internet på musikdatorn...det har jag alltid haft och det fungerar hur bra som helst. 🙂 Man FÅR ha internet på musikburken. 

Man får naturligtvis göra som man vill. Jag beskrev bara att mitt Pro Tools är kinkigt att köra ihop med Wi-Fi.

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, pop53 said:

Det var inte kritiskt menat överhuvudtaget bara ren information utifall man bara ska leka lite som jag och då kanske kan klara sig med ett billigare program.

Jag kan hålla med att man i en studio där man tar bra betalt bör tänka sig för om både det ena och andra och i en sån miljö behöver man inte internet och framför allt inga uppdateringar av i princip nåt. Hör du med videofolket från den industrin så är det samma regel som gäller där. Men visst får man om man vill och det är fortfarande ganska svårt att plocka upp virus på en mac även om dom försöker hela tiden.

Jag har en mac pro en mac mini och 6 hackmacar alla med internet på och utöver Logic även Harrison Mixbus både vanliga och 32c versionen eller vad den heter.

Dom har varit både här och där och det enda virus jag har fått sedan 1984 var en gång på en PC.

Men helt klart tråden handlar om pro tools. Mitt första möte med det var 1995 på musikteknikutbildningen på Liljeholmens folkhögskola. Om pro tools leder nåt överhuvudtaget det vet jag inget om men mytomspunnet är min första tanke. 

Till och med Harrison själva gillar det trots att dom har en egen daw och skickade nyligen ut reklam om en ny pro tools plugin för ljudläggning av video för runt 1900 usd. Lite besynnerligt om man frågar mig.

 

Nåväl något of topic kan man nog lugnt säga, sorry.

Det är alltid bra med lite nya infallsvinklar, men du har både rätt och fel i att Logic skulle vara så mycket billigare; man kan prenumerera månadsvis på PT och bara betala för det när man använder det. Om man nu köper hela PT så blir det naturligtvis dyrare då Logic Pro X ligger på ungefär 2 papp.

Wow, så mycket Macar du har! Knepigt att vissa kan köra med Wifi och vissa inte - det beskriver väl datorvärlden ganska bra.

Jag har testat virusprogram till Mac men de verkar inte finnas speciellt mycket virus - kör inte med något längre.

 

Redigerat av Peter Roos
meningsbyggnad, tillägg
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, mihin said:

Innebär det att jag behöver ett Ilok USB för att få det att funka offline? För när jag stänger av WIFI så stängs också pro tools ner. 

Det var konstigt, man behöver bara internet när man ska logga in i PT. Jag har inte installerat Avid application manager; den bara ställer till det och stör programmet, och jag behövde inte uppgradera från min version som är 12.8.1. Jag installerade Application Managern för att uppgradera och sen slängde jag den (i papperskorgen).

Det syns på bilderna att det startar utan Wi-Fi (Wifi-symbolen längst uppe till höger är ju avstängd) men ska man logga in så behövs det naturligtvis. Man kan ju med det nya PT dela projekt via denna funktion.

Skärmavbild 2019-10-24 kl. 12.53.51.png

Skärmavbild 2019-10-24 kl. 12.54.31.png

Skärmavbild 2019-10-24 kl. 12.54.09.png

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, Peter Roos said:

Det var konstigt, man behöver bara internet när man ska logga in i PT. Jag har inte installerat Avid application manager; den bara ställer till det och stör programmet, och jag behövde inte uppgradera från min version som är 12.8.1. Jag installerade Application Managern för att uppgradera och sen slängde jag den (i papperskorgen).

Det syns på bilderna att det startar utan Wi-Fi (Wifi-symbolen längst uppe till höger är ju avstängd) men ska man logga in så behövs det naturligtvis. Man kan ju med det nya PT dela projekt via denna funktion.

Skärmavbild 2019-10-24 kl. 12.53.51.png

Skärmavbild 2019-10-24 kl. 12.54.31.png

Skärmavbild 2019-10-24 kl. 12.54.09.png

Blir det inga problem med ilok då? Tänker den behöver man väl för att köra pro tools.

Redigerat av mihin
Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, mihin said:

Blir det inga problem med ilok då? Tänker den behöver man väl för att köra pro tools.

ILok har ju en manager (programvara) också, som måste vara online när du lägger in eller flyttar dina licenser, inte när du använder den. Den ser ut ungefär som en Steinberg-key.

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, Peter Roos said:

ILok har ju en manager (programvara) också, som måste vara online när du lägger in eller flyttar dina licenser, inte när du använder den. Den ser ut ungefär som en Steinberg-key.

Jo precis. Men när jag kollade runt lite verkar det som antingen får man ha en Ilok usb sticka eller köra deras Ilok Cloud som man behöver internet till, annars vill det inte funka. 
Prata även med supporten på Avid och dom sa samma sak. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, mihin said:

Blir det inga problem med ilok då? Tänker den behöver man väl för att köra pro tools.

Nej, jag har ju den kopplad i Usb-kontakten. Jag tror att ILok-molnet har tillkommit på senare PT - är det version 13 nu? Jag har ju som sagt 12.8 nu. Det verkar ju bättre med en fysisk ILok, så slipper man internet.

Redigerat av Peter Roos
tillägg
Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, Peter Roos said:

Nej, jag har ju den kopplad i Usb-kontakten. Jag tror att ILok-molnet har tillkommit på senare PT - är det version 13 nu? Jag har ju som sagt 12.8 nu. Det verkar ju bättre med en fysisk ILok, så slipper man internet.

Jaha då förstår jag vad du menar. 

Här kört pro tools nu en med ilok USB och det verkar funka mycket bättre. Tog även bort pro tools aplication manager. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, mihin said:

Jaha då förstår jag vad du menar. 

Här kört pro tools nu en med ilok USB och det verkar funka mycket bättre. Tog även bort pro tools aplication manager. 

Gött! 

Jag märkte att Managern påverkade programmet hela tiden och ville gå ut på nätet när man minst anade det.

Jag har också märkt att ha "Video Engine" på drar väldigt mycket processorkraft eller RAM. Jag har en del videoprojekt som behöver den påslagen, men när jag håller på med en vanlig låt så är jag tvungen att stänga av den (ändå har jag en hyfsat bra processor: i7:a).

 

Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)
On 10/23/2019 at 2:44 PM, mixamannen said:

Angående internet på musikdatorn...det har jag alltid haft och det fungerar hur bra som helst. 🙂 Man FÅR ha internet på musikburken. 

Meow... Men hur dyra saker du har i din datorn?  Kostar det pengar eller 3..7 dagars tid för dig om mitt i inspelningsession mjukvara går totalt omkull pga senaste "update" eller ngt som den vill hålla på i nätet?

Dator med 250 000 SEK hårdvara (eller lika dyr mjukvara) vore däremot extremdyr för att vara surfdator. Javisst, 1Gbit LAN är  bra att ha för att överföra inspelningsession fil; men det ska inte ens se internet alls. Det ska vara stängd av från internet via extern brandmurburk, och vid inspelning ta bort sladd från nätverkskort ändå (att mjukvara ska inte ens försöka syssla med sådant).

 Inga "updater" - för att det skapar alltid extrajob. Sämst vore att det "ringer hemma" och frågar eviga "updater", byter systemfil utan att meddela och en dag man gissar att varför det fungerar inte längre! ELLER  en dag det säger "new windows/macos is ready for install"  och någon "klok" ändå kommer till idee att klicka "ja" till sådant... eller systemet har redan hittat genväg sig själv att tvinga på (liksom windows gjorde i sin win7..8 version) och allt slutar med fiasko pga därefter inget fungerar längre i nyaste system pga drivrutiner för sådant hårdvara är "discontinued" länge sen. 😄 Sådant system ska vara fryst och med backup.

För internet surfande det ska vara andra datorn för att vara på säkra sidan, samt att dessa kort hållbara saker liksom firefox www-läsningmjukvara ska inte störa.

 

Redigerat av SyncEmotions
saxar ut några bitar
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi borde nog starta en egen tråd om internet och musikdatorer. 

 

Varje gång jag startar min dator i garage studion så är internet det första som går igång då jag alltid glömmer att stänga Chrome innan jag avslutar. Det är ett gigabyte PC z77 chipset kort i den men den kör på os x mountain lion 10.8.5 så det ska inte ens gå att komma ut på nätet med den men den bryr sig inte om det. Men hit till studios hemsida kan jag inte ta mig med den av nån märklig anledning som inte har att göra med att min dator inte klarar det utan av ekonomiska orsaker och av så kallad teknisk utveckling.

På en PC håll dig borta från internet om det är kritiska saker du håller på med men det är fortfarande inte ens i närheten på mac sidan med tillgång på möjligheter att snappa upp nåt sjukt. Men om jag tog betalt så skulle min dator inte heller komma i närheten av internet oavsett allt.

Men allt jag gör på den datorn ska ju ut på internet i realtid så då är det ju ett lite annorlunda läge. Jag kör inga virusprogram överhuvudtaget.

(Jag kör Logic 9 med 8 kanaler in via preamp och ljudkort, Flash Media Live Encoder och mjukvarustudion CamTwist , ibland quicktime för screencapping. Har två usb3 camlink capturekort samt ett intensity pro capturekort för två BM design pocket cinema cameror en GH3 och en gopro6. Och så kollar jag på coola kanaler på twitch music & performing arts. Allt detta sker simultant i realtid så jag sänder ut det jag gör med live kameror jag switchar mellan både i camtwist och mekaniskt med en switch när jag gör musik och spelar upp förinspelad video eller kanske screencappar nåt och sänder ut det igen. Men datorn gör allt detta utan att protestera bara man startar om den en gång eller så 😁 och väl igång så rullar det på riktigt fint i 720p i alla fall men det är det ju på TV också på så det duger allt om man har bra kameror och det har jag.) 

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, pop53 said:

Vi borde nog starta en egen tråd om internet och musikdatorer. 

 

Varje gång jag startar min dator i garage studion så är internet det första som går igång då jag alltid glömmer att stänga Chrome innan jag avslutar. Det är ett gigabyte PC z77 chipset kort i den men den kör på os x mountain lion 10.8.5 så det ska inte ens gå att komma ut på nätet med den men den bryr sig inte om det. Men hit till studios hemsida kan jag inte ta mig med den av nån märklig anledning som inte har att göra med att min dator inte klarar det utan av ekonomiska orsaker och av så kallad teknisk utveckling.

På en PC håll dig borta från internet om det är kritiska saker du håller på med men det är fortfarande inte ens i närheten på mac sidan med tillgång på möjligheter att snappa upp nåt sjukt. Men om jag tog betalt så skulle min dator inte heller komma i närheten av internet oavsett allt.

Men allt jag gör på den datorn ska ju ut på internet i realtid så då är det ju ett lite annorlunda läge. Jag kör inga virusprogram överhuvudtaget.

(Jag kör Logic 9 med 8 kanaler in via preamp och ljudkort, Flash Media Live Encoder och mjukvarustudion CamTwist , ibland quicktime för screencapping. Har två usb3 camlink capturekort samt ett intensity pro capturekort för två BM design pocket cinema cameror en GH3 och en gopro6. Och så kollar jag på coola kanaler på twitch music & performing arts. Allt detta sker simultant i realtid så jag sänder ut det jag gör med live kameror jag switchar mellan både i camtwist och mekaniskt med en switch när jag gör musik och spelar upp förinspelad video eller kanske screencappar nåt och sänder ut det igen. Men datorn gör allt detta utan att protestera bara man startar om den en gång eller så 😁 och väl igång så rullar det på riktigt fint i 720p i alla fall men det är det ju på TV också på så det duger allt om man har bra kameror och det har jag.) 

Bra idé! Du har helt rätt, men kanske det  redan  finns en tråd om detta i Studioforums cyber-värld?

Redigerat av Peter Roos
meningsbyggnad
Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)

...samt separat tråd om "internet och äldre musikdatorer". För att man behöver inte alltid ha senaste processor i maskin för att skapa musik. Att då folket vet vart ska skriva sina frågor. Inte hellre ska följa med senaste mjukvara.

javisst det finns sådana som diskuterar om gamla (eller retro) datorer, men det e helt annan sak som musikdator. Pga vanliga saker man hör då e endast dataspel och benchmark bara.

(8x8 port MIDI I/O system behöver inte ju senaste MOTU sak, utan LPT gamla versionen fungerar ju på 25Mhz maskin med 4MB arbetsminne också, och kan vara en bra favoritdjur till dessa konstnärer som saknar sådant tid.)

Redigerat av SyncEmotions
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...