Jump to content
Annons

Hjälp med mappstruktur (plugins och dylikt) i Windows...?!


Jizzen

Recommended Posts

Det kan ju vara ganska bra att ha program, plugins och dylikt bra organiserat i sin dator, men jag känner att det blir en himla röra bland mapparna i mitt fall. Installerar jag ett nytt program eller en ny plugin så känns det som att programtillägg och andra saker som hör ihop med det installerade programmet kan hamna lite över allt i olika mappar. Och jag har inte koll på vad allt i dessa mappar är för något heller. Jag skulle därför behöva ha hjälp med att organisera upp min mappstruktur och kanske få lite förklaringar vad vad vissa saker/mappar är för någonting!

Om jag tittar igenom min (C:) och (E:)-disk hittar jag exempelvis följande...

Under (C:)... 

"Användare" ---> där hittar jag t.ex. mappar med IK Multimedia->SampleTank->Content-fil. Ingen aning om vad denna content-fil är för något?!

Här finns också mappen "Studio One" ---> och där under finns mappar som "Demos och Tutorials, Installer, Macros, Songs, Soundsets". Vissa förstår jag förstås, andra inte. Macros, vad är det för något?

Under (C:)->Användare hittar jag dessutom SynthMasterPlayer med diverse mappar samt Toontrack med undermapparna EZdrummer och EZkeys. Men inte EZmix??

 

Om vi sedan går vidare till (C:)->Program så hittar jag "IK Multimedia->SampleTank", "KV331 Audio->SynthMasterPlayer", "Presonus-Studio One 4->diverse mappar", "Steinberg->VST Plugins-Omnisphere (programtillägg)", "Toontrack med undermapparna "EZdrummer", "EZkeys" och "EZmix". Under (C:)->Program hittar jag även en VST Plugin-mapp med undermappen "KV331 Audio->SynthMasterPlayer (programtillägg)".

 

Under (C:)->Program (X86) hittas mappen "IK Multimedia->SampleTank Instruments->Sonic Synth-Instrumentmappar". Även en mapp med "Toontrack->Toontrack Product Manager" hittas här.

 

Sedan går vi vidare till (C:)->Program Data. Där finns mappen "PreSonus->Studio One 4-> install history och user". men också mappen "Spectronics->Plugins/STEAM/Omnisphere (program) samt mappen "Toontrack->EZdrummer/EZkeys/EZmix". Under (C:)_>Program Data ligger två andra mappar - dels "VST Plugin och dels "IK Multimedia-> SampleTank Instruments->massa filer".

 

Sedan har vi min SSD..(E:)-disken. Där har jag själv skapat en mapp med namnet på min hemstudio.."MELODIAM STUDIOS". I den mappen har jag undermappar: "Studio One Pro 4->SONGS samt User Data Location (Auto save). I undermappen "SONGS" finns en mapp som heter "2019" och i den mappen skapar jag en mapp för varje låt jag gör under året 2019. Där finns alltså t.ex. en mapp nu som heter "No Paradise" i vilken jag har sparat mitt pågående låtprojekt som heter just "No Paradise". I denna mapp har det också automatiskt skapats flera andra mappar: Bounces/Cache/History/Media/Mixdown.

Jag vet inte riktigt vad alla dessa mappar är till för, men i History verkar det som att låtarna automatiskt sparas till var 5:e minut i alla fall (trots att jag egentligen har ställt in Studio One att automatiskt spara ner till min egenskapade mapp "MELODIAM STUDIOS->Studio One Pro 4-> User Data Location (Autio Save)" som jag nämnde här ovan). Där i denna egenskapade mappen är det dock tomt, så det begriper jag inte riktigt varför det jag håller på att jobba med inte autosparas dit när jag har ställt in det så i Studio One?! I "Media-mappen" sparas mina sångtagningar, så det är jag i alla fall med på.

 

Går det att organisera upp det här på ett bättre sätt på något vis? Hur bör jag tänka när jag ska organisera?  Just nu känns det som att t.ex. grejer som är kopplade till PreSonus är utspridda lite överallt (på fyra ställen åtminstone), vilket även gäller för SampleTank. 

 

All hjälp uppskattas! 🙂

 

 

 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tyvärr är det inte alltid så lätt att organisera plugins. Med enklare VST2-plugins som i princip bara består av en .dll-fil funkar det att lägga dem i en egen mapp, men när det gäller VST3-plugins måste själva .vst3-filen ligga under C:\Program Files\Common Files\VST3. Sedan kan olika plugins ha olika mappar där presets, ljudbibliotek m.m. sparas, t.ex. under C:\Users\<anv.>\Documents eller liknande. Varje plugin kan ibland också installera diverse hjälpprogram och tillbehör på olika ställen, t.ex. under C:\Program Files\.

När det gäller Sampletank kan du ställa in var ljudbiblioteken ska lagras, via Settings, Sound content, om du vill flytta dessa filer någon annanstans.

I Studio One sparas allt som hör till en viss låt i en egen mapp, därför får du dessa undermappar för varje sång. Du bör även se till att rutan "Ask to copy external files when saving song" är markerad, då slipper du att projekt inte går att öppna senare, ifall du har flyttat eller tagit bort samples som de använder. Samples kopieras då till låtens mapp (under Samples och Media) när du sparar.

Inställningen för User Data Location säger bara var dessa projekt- och sångmappar ska skapas som standard. Det finns så vitt jag kan se inget sätt att få Auto saves på någon annan plats än just i History i varje låts mapp, åtminstone inte i Studio One 4.5. Under User Data finns även makron, installationsprogram för addons du e.v. köpt till Studio One, presets som du sparat via Studio Ones plugin-wrapper o.s.v.

Redigerat av Advan
Link to comment
Dela på andra sajter

Stort TACK Advan för att du med ditt svarsinlägg nu har rätat ut vissa frågetecken som jag hade! 👍

Rutan "Ask to copy external files when saving song" har jag sett och funderat över om man kanske borde kryssa i. Min känsla har varit att man nog borde göra det, men än så länge har den fått stå orörd. Nu blir det dock till att kryssa i den. Bra att du nämnde det!

Att det inte går att styra auto save till valfri plats utan att det alltid sker till låtens History-mapp gör inte så mycket nu när jag vet om hur det fungerar. När jag skapade min egen Auto save-mapp visste jag inte riktigt till vilken eller vilka mappar som Studio One vanligtvis gjorde auto save. Nu när jag vet det känner jag att det är bra att det faktiskt sker till History-mappen för respektive projekt/låt! 

Om jag ska sammanfatta eller tolka det du skrev Advan så ska jag låta allt vara som det är och inte börja flytta omkring på saker och ting?!

Det viktigaste är väl bara att jag ser till att mappen MELODIAM STUDIOS (som är den mapp där jag sparar alla mina projekt/låtar i) blir "back-upad" helt enkelt?! 

 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)

Det e alldeles stor jungel med M$ system med sina påtvungna katalogsystem som de förväntar. Och ju djupare den katalogstrukturen blir, desto mer ickepraktisk det blir. Då e inte hellre någon översikt om man vill titta som katalogträ. Vet du hur djup linje e det ifrån C enhetens root till musik projektplats? e det bara "My documents" eller 120 tecken emellan C:\... och "My documents"?

En system jag har... För att hitta saker, SAMT att ha också mer robust system...

1. det vore bättre att partitionera systemet så att system med sina saker är i helt separat partition. Kan vara en bortglömd sak men kollegor, hur mycket jobb det är för dig när allt system går omkull? Om du gör spårkopia betyder det att du ska kopiera varje gång 500GB ?  System i nutid e inte alls bättre och säkrare som det var för 20...25 år sen, utan tvärtom. Alla fil på en partition är också svagare än partitionerad system. Hur stor paus och hur mycket arbete blir det efteråt innan du e tillbaka till det samma plats som innan crash? 20 minuter eller en 2 dagar? Vecka? Dlöm sådana windows security saker -- de funkar inte när behövs. SAmt system måste vara användbar utan internet anslutning till sin moln eller sådant.  Med SSD någon krasch händer inte längre, däremot system kan gå vilse ofta.  Någon olämplig DLL, eller snett paketprogram kan orsaka systemhaveri redan och då den vild gissning börjar att vilken fil blev skadad. Men spårkopia bjuder dig  status quo variant åtminstone när allt gick fel, SAMT kan ha fortfarande frihet att experimentera med okänd mjukvara utan konsekvenser. Men systemet ska delas så viset att inte alltid det ska vara halv terabait spårkopia... 

Jag har sådant system... I dina system med djungel-liknande katalogstruktur vore det för dig ännu bättre just för att ger bättre översikt, samt skapar systemets säkerhet. Huvudregel vore att skilja sin egen eller tillverkad data från system och programmer i viset att dela dessa till olika partitioner. 

C partition endast systemet själv så att dess jungel stör inte mig.  Kritisk att hålla separat från allt annat. Så att system haveri påverkar inte just andra saker.

D partition e endast till några VST saker och synth sysex program och dessa paket-program som behövs. Här det e separat för att då e enklare hitta och behöver inte bry om den jungeln, samt system kan inte så lätt skada dess filena. Då vet jag vilka program jag har, var de ligger och sådant. SYSTEM ELLER MJUKVARA SKA INTE LAGRA NÅGOT data. Endast mjukvara program e där själv.

i ditt värld med massor av samplar och 60GB+ library system kan vara bra att ha E-partition till samplar endast, (dessa behöver inte röras så oftast och är oftast väldigt stor i ditt system som har stora ljudbibliotek).  Sådant partition oftast vore bra ens att ha även flaggat "read only" och det händer inte så pass mycket där. Undantag e bara om du ska lägga in nya samplar.  Ska vara separat så att inte något annat system går dit att skriva något. 

Vid sådant struktur man kan ha system kopia spårkopia i främjedel av din SSD,  (dina system kanske har 500GB ..2TB SSD RAID system?). för att det behövs oftast just då C och D partition i sådant fall. Samt det snabbar upp backup processen. NGHOST kan vara hjälp med sådant om du vet inte om någon sådant mjukvara som kan göra spårkopia.

Samt spårkopia av F-partition som projektpartition kan ge möjligheter att återta till gamla version.

Därefter allt e enkelt. F-partition e för sina egna projekt att varje projekt har sitt eget namn och/eller år. Allt som e relaterad till just sådant konkret projekt ska skrivas under det samma en katalog -- samplar, projektfil, ljudinspelningar, VST presets som du själv har skapat eller modifierade fabrikspreset.  (pga om du omduinstallerar om, då det e borta om du sparade din VST preset i systemet någonstans i M$ win filsystem jungel).  I övrigt här det SKA vara allihopa allt sådant data som behövs i fall om du ska flytta dit projekt till någon annan maskin eller studio.

och till sist har jag i systemet G-partition -- en reserv tomt område till vilket e lagrad saker som man e inte rädd att tappa bort, eller just nyligen  det e som för experimentering, eller temporärt område. Dit ska riktas C:\TMP och C:\TEMP

I slutet... om M$ win. ALlt sådant "my documents" liknande automatiserade genväg-mappar är byggd till... vem? ?!  Vet inte. Någon "average dumb user" vem aldrig ens behöver ha struktur eller eller aldrig producerar något, de går vilse ändå. Samt dessa som behöver dator till produktion behöver inte dessa M$ skapade klotteri hellre;  deras mjukvara skapar sitt eget.

Och glöm det att "det händer aldrig". Hitills jag vet flera att vems hårddiskar har kraschat och om inte sådant hände då till min annan kolleg då hände att dessa blev stulna... både dator och den spårkopia HDD. Samt molntjänst har inte hellre någon garanti.

Glöm den explorer, använd istället FAR commander eller Total Commander ngt liknande filhanterare, om du inte redan använder det.

I systemet alla andra program SKA fråga att vart de ska lagra sina fil, inte anta automatiskt. Samt alla sådana "My documents" platser ska raderas bort från system eller riktas till den nypartitionerade sak över hela system till F:\ 

 

Lång brev. men vid sådant system kan det vara klart att vart ska varje "sak" gå.

C e sådant man ska inte ens röra. Låt den djungeln vara separat. Program ska installeras och nya plug-ins och samt stora/små VST saker och mjukvara går till D, Varje program i enskild katalog, undvik djupa strukturer.  nya samplar till E, och dessa mjukvara ska inte röra C, samt egna projekt ska gå till F med alla producerade inlägg. Om du har just 30 VST saker och mera, då de ska vara under D:\VST saker, samt dit ska rikta alla andra programmets VST katalog.

Redigerat av SyncEmotions
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar ödmjukast för ditt långa, engagerade och gedigna svar, SyncEmotions! 👍

Dock måste jag säga att det är mycket i ditt inlägg som jag inte förstår. Dels pga några termer och dels pga att jag misstänker att du har använt Google translate för att översätta texten med. Google translate översätter lite konstigt ibland om man säger så... 😊

Jag kommer läsa igenom ditt inlägg några gånger till, så kanske förstår jag mer av det när jag har gjort det. Men som sagt...tack så mycket ändå för det långa och detaljerade svaret! 🌞

Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)
3 hours ago, Jizzen said:

Tackar ödmjukast för ditt långa, engagerade och gedigna svar, SyncEmotions! 👍

Dock måste jag säga att det är mycket i ditt inlägg som jag inte förstår. Dels pga några termer och dels pga att jag misstänker att du har använt Google translate för att översätta texten med. Google translate översätter lite konstigt ibland om man säger så... 😊

Jag kommer läsa igenom ditt inlägg några gånger till, så kanske förstår jag mer av det när jag har gjort det. Men som sagt...tack så mycket ändå för det långa och detaljerade svaret! 🌞

näeh, så långt bort e jag inte.  det e pga jag e estnisk. 🙂 visserligen tröttnade jag att skriva om och redigera 4 ggr artikel för förståelsens skull. Om du minns då ordet "mapp" (Folder) kom i bruk efter den djävulska august 95, innan des under DOS var allt "directory" , som katalog. 

Men jag fattar inte hellre nutidens folk om de skiljer program installerad i datorn eller i telefon pga de använder helt olika ord, fast allt kallas program. 😉

Men om jag ska beskriva nog en gång till då blir det ännu mer detaljerad. Hoppas att huvudidee ankom framme --

*dela saker i datorn 3..4 olika kategorier via partitionering. Det ger bättre översikt att var något finns och ska vara -- 1. system, 2. installerad program, 3. stora tillbehörsaker (samplarna), 4. eget producerad material;

OCH tadaa! ditt problem e löst för att då med partitionering du är inte längre i den M$ djungeln där allt ligger i C enhet med djup katalog/mapp/struktur. Nu vore det så att du rör bara följande "saker" -- D:\ e för VST saker och E:\ för samplar och F:\ till sina projekt ! 

Samtidigt sådant lösning har extra fördelar -- backup-möjlighet som tar mindre utrymme, och status quo vid experimentering med okända saker som kan orsaka systemhaveri. Bara att ha i annan "mapp" sina saker är inte säkrare pga allt e i det samma partition fortfarande.

Att dela till olika partitioner kan vara jobbet som ska börja redan vid installering och kan vara jobbig, men det lönar sig. 

Förvad jag ens föreslår sådant system - orsaken e att innan 1995 människor kunde hantera sina saker för att de visste något om struktur på hårddisken och hade system under kontrol vid DOS tid. Om någoting installerade sig då du visste att C:\WINDOS e för windows och det installeras inte någon annanstans någoting, och C:\QPRO ligger också i endast sådant plats och ingen annanstans. Så du visste att var saker ligger och mjukvara paketer var mer autonomiska. INte hellre var någon påtvungen plats vart du SKA spara dina fil och även sådana saker var under ditt kontrol.

MEN efter den windows 95 version storkorporationen började bete mot människor med fördom som de är idioter och kan aldrig organisera filena  sin datorn och då gjorde en sådant påtvungen djup mappsystem som alltid började med "My documents" och andra liknande saker (som blev ännu djupare), men systemfil var spridit i över hela hårddisken i olika platser som det vore den enda program i systemet. Så allt blev bara rörigare och hjälpte inte dessa vem vet om datorer mer än "average user", samt hjälper inte hellre dessa som i 90% fall surfar på nätet bara.  För att komma undan från sådant djungel kan vara bara att sätta den windows till sitt separat partition, för att ha åtminstone någon översikt att var exakt någon fil ligger på hårddisken.

För att knappast hade aldrig ju sådant ämne börjat här om allt i din datorn vore att C:\windows och under sådant går inget annat än system eller hur? Och inte hellre dina mjukvarapaket sparar dit något i djup katalog/mapp-struktur? Men så e det inte. 

En min datasystem e bara ca 5GB, SSD har 5 partitioner det tar återställa från backup bara 2..3 minuter.  Men dessa med nya datorer som har 150GB+ saker det tar betydligt längre tid och ännu jobbigare är det att ominstallera/flytta till annan datorn !😄

Eller vad annat e som du inte fattar? Eller är det frågor att "varför?". Kan försöka en gång till senäre. 😉

Redigerat av SyncEmotions
partitioner
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, SyncEmotions said:

Eller vad annat e som du inte fattar? Eller är det frågor att "varför?". Kan försöka en gång till senäre. 😉

Nej, det är lugnt! 😊 Jag ska läsa dina båda senaste inlägg noga här under dagen och försöka ta dessa till mig. Är det något jag inte förstår kommer jag be dig att förklara på nytt. Tack för all hjälp och välvilja så länge, SyncEmotions! 👍🙂

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...