Jump to content
Annons

Hjälp mig hitta en synth!


chsandstrom

Recommended Posts

Letar efter en synth. Men grejen är att jag knappt vet vad jag egentligen söker. Jag gillar att leka med nya ljud men känner att jag måste begränsa mig i några krav. 

 

Söker möjlighet för ambienta grejer, sound design, filmmusik, atmosfär och pads och dylikt.

Jag tycker Waldorf Quantum 8 ser perfekt ut men priset tilltalar inte riktigt mig... Så har jag sneglat på Korg Minilogue som ett hyfsat prisvärt alternativ. 

 

Skulle jag va extra kräsen i mitt sökande vore fina pads, stråkar och piano fint komplement men känner till att instrument med sådana ljud av högupplöst kvalité kostar massor. 

 

Jag vill helst ha en ny fet leksak för under 10k eller bli oerhört motiverad av varför jag skulle köpa det jag rekommenderas. 

 

Gillar alternativa ljud, skapa ljudlandskap och atmosfär. Etnoinstrument och sånt fallet mig i smaken. Att manipulera och förändra ljuden vore skoj. 

 

Annars får den gärna vara polyfonisk, kanske med en sequencer. 

 

Tacksam för svar även om det kanske är ett smått luddigt inlägg... 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
SyncEmotions (oregistrerad)

I så fall kan du leta begagnade syntar vilka e 3..10 år gamla. Deras priser faller snabbt efter några år och de blir inte så pass nya saker hellre utan dessa stora tre (Korg, Roland, Yamaha) packar om en synt bara oftast men innehåll e hyfsat likadan . Även Roland Juno-G var på början typ 10..12k men nu e det oftast 2..3k. Det kan vara det samma med andra "workstation" modeller vilka e några år gamla.

Kolla synt demoljud och därefter handla.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är dator ljudkort och plugins otänkbart? Om inte så är Native Instruments Komplete och/eller Spectrasonics Omnisphere fantastiska.

Och ja, din fråga är något luddig för att ge bra svar på. Vad kommer du ifrån? Är du nybörjare? Spelar du i band? Ska du komponera själv? Komponerar du i så fall i en DAW? Syntar handlar ofta om personliga preferenser. Jag vill ha många paletter i lådan och därför har jag många fabrikat. Andra bryr sig inte vilken modell filter eller oscillatorer har bara den är bra på just det som vederbörande finner viktigt. Etc etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...