Jump to content
Annons

Hur löda Telecaster med humbucker och SD single coil?


ONSatan

Recommended Posts

Hello, 

Har en Fender US std Telecaster 1999 som redan som original hade en Fender humbucker som halsmick.  Switchen är en 5-läges som ger flera sköna kombinationer. 

Stallmicken var bra men något för spröd för min smak.  Bytte därför stallmicken mot en Seymour Duncan Alnico II som ger ett skitigare ljud utan att ge metalldist. 

MEN,  trots att stallmicken är rätt lödd och gitarren är så brusfri som man kan förvänta sig (fortfarande single coil) och både stallmick och halsmick låter rätt när de är ensamma så blir de i kombination svagare. 

Fattar jag detta rätt så orsakas det klenare ljudet av att mickarna är sinsemellan i o-fas och att detta beror på att Seymour Duncan och Fender jordar sina mickar olika. 

Jag kan inte vända på kablarna för stallmicken då jag i så fall skulle koppla het signal till stallplattan och därmed ge mycket brus.  En lösning skulle däremot vara att vända magneten i humbuckern men det känns väldigt jobbigt och skulle dessutom kräva att jag vaxade om den... 

Så, kan jag istället vända kablarna/jorden för humbucken (den är ju inte kopplad till något jag kommer röra med händerna)? 

OM möjligt,  vilka kablar ska jag flytta och vart (kablarna på humbucken är röd (dagens jord),  svart, vit och grön)?

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eller, är det enklaste/säkraste att vända magneten enligt denna guide (givetvis så har jag kåpa på min...)?

https://www.stewmac.com/How-To/Online_Resources/Learn_About_Guitar_Pickups_and_Electronics_and_Wiring/How_to_open_a_humbucker_and_reverse_the_polarity.html

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter ju som om det är nåt slags fasfel/utsläckning av nåt slag så ja vad ska man göra. Bäst vore nog att testa med en billig Kina mick (om du har nån) först kanske om den är knölig att öppna.

 

Har sett youtube filmer av svenska gitarrbyggare som lindar själv så det kanske går att få tips den vägen hur man gör bäst

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Testade att öppna micken. Gick bra tills jag tog ut magneten. Visade sig att fenders magnet har hål i sig vilket gör att magneten inte kan vändas enligt instruktionen. Testade det enda sätt som var möjligt att vända den på och det var verkningslöst... Låter fortfarande exakt som innan. ^£/$#!!!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns också mycket info om magneter på youtube, det kanske går att hitta en som funkar med samma specar som din. Vet jag hittade ett danskt företag som sålde olika magneter av olika styrka som i alla fall hade runda små magneter som jag tror sitter i vissa micksorter.

https://www.magnordic.se/supermagneter-5x2-mm

https://www.magnordic.se/supermagneter

http://irongear.co.uk/irongear_pickups_023.htm

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Se denna länk:

attachment.php?attachmentid=78197&d=1485

 

Kan man använda denna info för att köra Fendermicken "baklänges" så den hamnar i fas med stallmicken?

Den är idag "rätt kopplad" enligt Fenders inkoppling (jag har inte rört denna). MEN, när den kombineras med Seymour duncans stallmick så hamnar de i ofas och tar ut varandra istället för att addera till varandra. Jag kan som sagt inte bara vända på kablarna för stallmicken då den är jordad i stallet/plattan...

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser ut som om SD micken är baklänges seriekopplad av nån anledning men det är kanske bara tips om vilka kablar man serikopplar för samtliga? I så fall så måste väl seriekopplingen gå via femläges switchen, för att fasvända spolar det är väl det enda sättet att få fem kombinationer av två mikrofoner.

Om det är så som jag förutsätter så tycker man ju att det borde bli rätt om du fasvänder kopplingen på fender micken. Men det kanske helt enkelt kräver rätt polaritet på mickarna och då är man väl där igen och ska vända på magneter.

Sorry kan inte hjälpa till så mycket har aldrig meckat med sånt men det verkar intressant och jag pillar ju med guror så det får jag ge mig in på när jag får tid tror jag.

Kolla på 99 musik där kanske det finns nån som har mer koll på det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick tips på Seymour duncans forum att det räckte att switcha röd och grön kabel från Fenderhumbuckern.

Funkar perfekt förutom att det blir ett jäkla oljud OM man rör kåpan på humbuckern (med då den är halsmick känns det inte som ett riktigt problem).

MEN, jag har rätt ljud i alla fem lägena på switchen. Gött!!

 

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...