Jump to content
Annons

Nytt ljudkort istället för Audient iD22?


magnus83

Recommended Posts

Jag har i dagsläget ett ljudkort, Audient iD22, som är helt OK. Men eftersom man alltid vill käka grönare gräs och leka med nya leksaker i "studion", så undrar jag vad ni rekommenderar som nästa steg i min ljudkortsutveckling? 🙂

Det jag är ute efter är lite fler in- och utgångar än iD22, och med fler ruotingmöjligheter. Stabila drivrutiner och bra preamp's.

Jag tänker att jag kommer skaffa lite mer outboard. I dagsläget har jag en kompressor (KT-2A), men är ju naturligtvis sugen på mera roliga saker att koppla in. 😉

Redigerat av magnus83
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Den har väl ADAT så du har 10 ingångar.  RME har bra stöd. Fireface UC eller UCX har 18 ingångar.  Är det för lite så finns 802 som har 30.  Bara att titta i plånboken och se vad som finns.  Jag kör 802 via firewire. Thunderbolt är idag förmodligen det bästa alternativet och thunderbolt är grunden för USB4. Tyvärr har RME inte släppt något thunderbolt 3.0 interface så det är inte helt lätt att välja rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pcie elker TB kort måste ju vara bäst och finns adat som sagt så kan du lösa flera ingångar via externa enheter. En billig lösning är ada8200 som kan funka som 8 kanaler standalone preamp också om man loopar den.

Ad och da omvandlingen bygger väl på samma teknik i alla system men elektroniken runt skiljer nog ganska mycket mellan tillverkarna och det är den som låter och som man gillar eller ej.

I övrigt tror jag att placering av och eventuella kombinationer av mickar och akustiska egenskaper där du spelar in inklusive hur instrumentet låter och framför allt spelas på är oerhört mycket viktigare.

M Audio Delta 1010 Pci versionen

Delta 44 och 66

Saffire Pro 10 i/o

Phonic firefly 302

funkar bra alla men är gammalt junk som fan men kombon delta 1010 och ada8200 måste vara världens billigaste bäst ljudande kombo som nånsin funnits. 8 in 8 ut bra preamps nästan gratis då värdet på ett delta kort förmodligen är lägre än på järnskrot.

Har ett av mina i garaget studjoon i en gammal ångmaskins z77 gigabyte rig inblandat i ett aggregate device setup med logic 9 och det funkar kanonbra. Kör inspelning och livestreamning simultant och kollar mycket på Rusconcert som looparn hatar på twitch och det funkar skitbra.

 

 

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...