Jump to content
Annons

Ny låt You Enlight


slejnard

Recommended Posts

Hej! Gjorde en helt ny version av en låt jag skrev för ett tag sen. Powerballad! Tar gärna synpunkter och feedback på allt från mix till framförande och arrangemang. OBS! Videon helsvart än så länge 

 

Även på Spotify:

 

https://open.spotify.com/album/1aIpeOtxLzKfNWgThtUuXh?si=iqb_AaUITOmb_CYUTK1frw

Redigerat av slejnard
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack så mycket mixamannen och luddeandersson! Roligt att höra att ni gillar 🙂 

Neil Young gillar jag! Har nog det där lite nasala även om jag försökt träna bort det en del. Tror jag vet vilken dubb du tänker på mixamannen. Kanske blev liite i osynk. 

Med basen tänkte jag nog att den skulle få driva på lite men det kanske stör? Är bara hemmaspelare när det gäller bas.

 

70-tals stuk gillar jag mycket 🙂 även om jag provade en lite annorlunda approach till mixen denna gång så lyser det säkert igenom 😄 

Tack att ni lyssnat 

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att basen och kaggen blir lite off. Du kan ju testa att tysta tonen just när virveln sår till. Ofta så leder det till att virveln och basen tillsammans får det att låta tight och energirikt. 

Tycker du börjar hitta helt rätt med din unika röst och den sångteknik du lagt energi på att lära dig nu. 

Kul att höra en produktion som är mera avskalad med. Låter lite tidigt 80-tal i mina öron. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-10-20 at 17:12, -k9- said:

Håller med om att basen och kaggen blir lite off. Du kan ju testa att tysta tonen just när virveln sår till. Ofta så leder det till att virveln och basen tillsammans får det att låta tight och energirikt. 

Tycker du börjar hitta helt rätt med din unika röst och den sångteknik du lagt energi på att lära dig nu. 

Kul att höra en produktion som är mera avskalad med. Låter lite tidigt 80-tal i mina öron. 

Synd där på basen. Bra tips som ska testas! 

Kul att du gillar rösten. Ja jag tar lektioner och känner själv att det ger mycket. Sen att jag fått tips att lägga lägre tonarter gör också sitt till 🙂 

80-tal? Ja kanske det 😄 Inget jag strävat efter men försökte lägga instrumenten ganska varierat i volym för att skapa ljud. Ligger många gitarrer! 
Tack för feedback 👍🤩

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, slejnard said:

Det ska jag testa. Kanske kan flera mobiler som filmar olika vinklar? 

Ja det funkar kanonbra. Blackmagic Designs Davinci Resolve finns i en fantastiskt bra gratisversion som du sen kan redigera ihop den med. Det fixar alla möjliga format på samma timeline. Det kan hantera 4k filmer utan problem och räcker inte datorn till riktigt så kan man jobba med en lägre upplösning under redigeringen och gå upp i full upplösning när man skriver ut videon.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-10-22 at 14:52, slejnard said:

Synd där på basen. Bra tips som ska testas! 

Kul att du gillar rösten. Ja jag tar lektioner och känner själv att det ger mycket. Sen att jag fått tips att lägga lägre tonarter gör också sitt till 🙂 

80-tal? Ja kanske det 😄 Inget jag strävat efter men försökte lägga instrumenten ganska varierat i volym för att skapa ljud. Ligger många gitarrer! 
Tack för feedback 👍🤩

Men basen stör mig inte så mycket, så jag ser inte det som ett jätteproblem.

Gillar hur du mixat låten med. Känns mera avskalat för att vara dig man lyssnar på. Men inte så mycket att det känns som att du tappat ditt ljudsignum alls. Snarare som en förädling av just din personliga ljudbild.  😎

Väntar på nästa skiva från dig nu. ☺️ 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-10-23 at 12:48, pop53 said:

Ja det funkar kanonbra. Blackmagic Designs Davinci Resolve finns i en fantastiskt bra gratisversion som du sen kan redigera ihop den med. Det fixar alla möjliga format på samma timeline. Det kan hantera 4k filmer utan problem och räcker inte datorn till riktigt så kan man jobba med en lägre upplösning under redigeringen och gå upp i full upplösning när man skriver ut videon.

Tack för tips! Har precis börjat använda Adobe premiere elements och det verkar gå att göra de sakerna där också. Blir en helt ny värld att börja joxa med videos också 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-10-23 at 17:52, -k9- said:

Men basen stör mig inte så mycket, så jag ser inte det som ett jätteproblem.

Gillar hur du mixat låten med. Känns mera avskalat för att vara dig man lyssnar på. Men inte så mycket att det känns som att du tappat ditt ljudsignum alls. Snarare som en förädling av just din personliga ljudbild.  😎

Väntar på nästa skiva från dig nu. ☺️ 

Tack k9! Bra att den inte stör så mycket 😊👍

Kul att du gillar mixen! Har medvetet skalat av men ändå försökt lägga grejer i bakgrunden som ska bidra med djup och inte bara panoreringar. Har hittat ett favoritsätt med körerna där de tar olika plats och volym i stereospektrat. Och gitarrerna lägger jag där det inte krockar. Blir som en gigantisk påfågelfjäder ☺️

 

Nästa skiva kommer när den ”riktiga” trummisen hittar tid. Hoppas det inte dröjer för länge 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, slejnard said:

Tack för tips! Har precis börjat använda Adobe premiere elements och det verkar gå att göra de sakerna där också. Blir en helt ny värld att börja joxa med videos också 😊

Och en dyr värld 😄 . Vi tycker att musikprylar kostar men i den världen finns ingen övre gräns tror jag.

En B cam, crash cam, semipro full hd kostade 12 000 spänn för några år sedan motsvarande 4k nu tror jag kostar 16 000 eller nåt, utan lins bara kamerahuset för båda förstås. Linser börjar på samma annars får man leta gammalt vintage på loppisar och köra med adapters. Normalpris för en hollywood camera börjar på typ 100 000 ich ex lins. Och så behöver man lite mera så det sticker iväg.

Men en beggad panasonic G7 eller efterföljaren kan man hitta runt 3000 ibland och ibland även med kit objektivet.

Höll på att glömma att man behöver en riktigt kraftfull dator också med ett biffigt grafikkort typ minst gtx 1080 om man ska köra full hd raw filer och mp4 4k filer så det händer nåt. Min lirar upp mp4 4k ok men när jag skriver ut filen så ligger snittet på ca 10 fps, full hd ligger runt 30 fps så det går fortare än det är inspelat.

Att sen hitta en monitor som återger allt rätt under massor med tusenlappar är inte lätt så jag fuskar och kör med en 37 tums samsung tv kopplad via ett monitorkort. Sen får man ändå lära sig hur man skruvar till det så det inte ser för jävligt ut. Ja där gick några tusenlappar läs 7 eller nåt.

Osv osv osv

Lite därför jag tipsar om gratsversionen av Davinci Resolve som jag också tror kickar lite rumpa på adobe prylarna om jag ska vara ärlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...