Jump to content
Annons

Ljudbibliotek/mjukvarusynth för typ italodisco/eurodisco..?


Jizzen

Recommended Posts

Jag vill fokusera på att göra 80-tals-musik ala Fancys "Lady of ice" och liknande låtar. Vilka pluggar, mjukarusynthar etc bör man satsa på i första hand då? Även förslag på plugins för trummor och bas tas gärna emot! 👍

Idag har jag Sonic Synth 1 ljudbibliotek, Omnisphere 2, EZdrummer 2, EZkeys, EZmix och lite annat. Jag funderar på om Komplete 12 standard kan vara något för mig, eller kanske en synth som U-He Diva är ett bättre val?! Andra rekommendationer?

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vill inte låta som en gnällspik nu.. 🙂 ..men jag börjar misströsta forumet här på studio.se en del. Är det verkligen ingen som kan komma med några tips eller förslag?! Trots allt är det ett 30-tal personer (eller i alla fall visningar) som har tagit del av mina funderingar, men inte ett enda tips eller förslag har kommit. Men jag misstänker att det är i grupper på facebook aktiviteten och intresset finns för att dela med sig av sina erfarenheter och inte här..?!

Givetvis kan man googla sig fram till vad som kan passa och/eller kolla klipp på youtube, och det är lite det jag har gjort också när jag har kommit fram till att Komplete 12 och U-He Diva skulle kunna passa för mina behov. Men det är alltid trevligt och nyttigt att få information från så många källor som möjligt..och man tror ju att man på ett svenskt forum (det största dessutom?!) som är inriktat mot studioprylar ska kunna ge en lite extra information och tips om det hela. Men där trodde jag nog fel, tyvärr! 😏

Men men, jag provar med att söka runt lite mer i cyberrymden efter svar på mina funderingar. No hard feelings - har bara tappat hoppet om studio.se en del... 😐 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste förstå att din fråga är väldigt nischad. Du frågar efter användare med erfarenhet av Italo Disco och u-He Diva. Med risk för att vara fördomsfull tror jag att du skulle ha fått större respons om du frågat vilka strängar som passar bäst för heavy metal på en Stratocaster eller vilket kabinett som funkar bäst för Indie på en Les Paul. Ok, så jag överdriver en aning, men jag tror att du förstår vad jag menar. Har man ingen erfarenhet av det frågan gäller har man ingenting att säga.

Själv har jag väldigt många virtuella synthar, men varken Omnisphere eller Diva, och inte heller ägnar jag mig åt Italo Disco. Kanske har jag fel, men jag tror det gäller ganska många på detta forum. Så vad ska man säga?

Jag har däremot NI Komplete Ultimate, men du vet förmodligen redan om att det (precis som Omnisphere) inte är något man köper för att göra åttiotalsdisco direkt ur lådan. Förutom Retro Machines och möjligen Battery är det inte mycket som följer med som passar in i den genren. Men naturligtvis är Kontakt den sample player som gäller i musikbranschen. Har du den kan du köpa till hur många bibliotek som helst från tredjepartsleverantörer, så den är aldrig fel att ha.

Själv skulle jag i din situation förmodligen använda mina öron mer än lita på andras synpunkter. Men för att få mer specifika synpunkter på exakt det du frågar efter är det förmodligen en bra idé att leta upp andra (sannolikt utländska och mer nischade) forum.

Men det utesluter naturligtvis inte att Studio har en plats för så mycket annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, Sostenuto said:

Du måste förstå att din fråga är väldigt nischad. Du frågar efter användare med erfarenhet av Italo Disco och u-He Diva. Med risk för att vara fördomsfull tror jag att du skulle ha fått större respons om du frågat vilka strängar som passar bäst för heavy metal på en Stratocaster eller vilket kabinett som funkar bäst för Indie på en Les Paul. Ok, så jag överdriver en aning, men jag tror att du förstår vad jag menar. Har man ingen erfarenhet av det frågan gäller har man ingenting att säga.

Själv har jag väldigt många virtuella synthar, men varken Omnisphere eller Diva, och inte heller ägnar jag mig åt Italo Disco. Kanske har jag fel, men jag tror det gäller ganska många på detta forum. Så vad ska man säga?

Jag har däremot NI Komplete Ultimate, men du vet förmodligen redan om att det (precis som Omnisphere) inte är något man köper för att göra åttiotalsdisco direkt ur lådan. Förutom Retro Machines och möjligen Battery är det inte mycket som följer med som passar in i den genren. Men naturligtvis är Kontakt den sample player som gäller i musikbranschen. Har du den kan du köpa till hur många bibliotek som helst från tredjepartsleverantörer, så den är aldrig fel att ha.

Själv skulle jag i din situation förmodligen använda mina öron mer än lita på andras synpunkter. Men för att få mer specifika synpunkter på exakt det du frågar efter är det förmodligen en bra idé att leta upp andra (sannolikt utländska och mer nischade) forum.

Men det utesluter naturligtvis inte att Studio har en plats för så mycket annat.

Jo, det är just det som är svårt...för när jag har läst på på andra forum så har bl.a. Omnisphere sagts vara bra för 80-tals synthmusik. Nu säger du att Omnisphere inte är det. Hmmm... 🙂 Ska jag lyssna med mina egna öron så skulle jag nog säga att det finns en del användbart där som jag skulle kunna använda för det ändamålet. Men jag är förstås intresserad av andra passande virtuella synthar också.

Det låter kanske nischat, men jag trodde nog i min enfald att många här hade ganska bra koll på utbudet av virtuella synthar och trummaskiner. Jag menar...att man inte har skaffat Omnisphere, Diva etc kan ju beror på att man vet att det inte passar för den typen av musik man gör själv. Att man vet vad man har valt bort helt enkelt. Men folk här verkar inte ha koll på så mycket annat heller eftersom det även är dålig aktivitet/svar i andra trådar man undrar saker i..... 😎  

Men visst..jag håller med om att det kan vara klokt att använda sina egna öron för att se om någonting passar. Där är ju olika videosnuttar på Youtube om t.ex. Diva och Komplete bra att kolla in. Jag har ju gjort det också förstås, men det tar tid att gå igenom alla sådana filmer om man ska få en riktigt bra uppfattning om hur de är, så därför hoppades jag ju på att någon här kanske redan hade gjort den gedigna researchen och därför hade koll på läget. Jag får utforska vidare på andra ställen helt enkelt. Tack för svar nu i alla fall! ☺️  

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är möjligt att jag missförstod dig, men när du bara ett par dagar efter att ha köpt Omnisphere (som förmodligen är den dyraste mjukvarusynth du kan köpa) säger att du funderar på att skaffa u-He Diva, så fick jag uppfattningen att du inte tyckte att Omnisphere riktigt var vad du hoppats på. Men självklart, Omnisphere kommer med ett samplebibliotek på 60+ GB så det vore ju konstigt om du inte hittar något som passar oavsett genre. Jag har trott att tonvikten i Omnisphere inte har legat så mycket på mainstream, men jag har den som sagt inte själv så jag kan självklart ha fel. Och om du inte är rädd för att skruva ihop dina ljud själv, finns det säkert få begränsningar i det programmet.

Mina sista två cent: om du tänker skapa åttiotalsmusik kan det vara en bra idé att börja med åttiotalsinstrument, modellerade eller samplade. Arturia har sin modellerade VCollection. UVI har väldigt många samplade åttiotalssynthar. Och Black Friday kommer om bara drygt en månad med många gånger bra rabatter.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Synthmaster är väl värda att kolla in.  Nexus lika så.  I komplete så får man ju med FM8 och Massive och de borde passa kraven. Kan lägga till Waves Elements också, brukar gå att köpa för $29 lite då och då.

Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, Sostenuto said:

Det är möjligt att jag missförstod dig, men när du bara ett par dagar efter att ha köpt Omnisphere (som förmodligen är den dyraste mjukvarusynth du kan köpa) säger att du funderar på att skaffa u-He Diva, så fick jag uppfattningen att du inte tyckte att Omnisphere riktigt var vad du hoppats på. Men självklart, Omnisphere kommer med ett samplebibliotek på 60+ GB så det vore ju konstigt om du inte hittar något som passar oavsett genre. Jag har trott att tonvikten i Omnisphere inte har legat så mycket på mainstream, men jag har den som sagt inte själv så jag kan självklart ha fel. Och om du inte är rädd för att skruva ihop dina ljud själv, finns det säkert få begränsningar i det programmet.

Mina sista två cent: om du tänker skapa åttiotalsmusik kan det vara en bra idé att börja med åttiotalsinstrument, modellerade eller samplade. Arturia har sin modellerade VCollection. UVI har väldigt många samplade åttiotalssynthar. Och Black Friday kommer om bara drygt en månad med många gånger bra rabatter.

 

Ok, jag förstår om det kunde missuppfattas. Nej, jag tycker Omnisphere 2 verkar vara suverän..även om jag bara har skrapat på ytan än så länge. Att man kan skruva fram lite egna ljud också gör ju inte saken sämre. Kanske att Omnisphere + mitt gamla Sonik Synth bibliotek räcker för mig ett bra tag framöver, men jag funderar ändå redan nu på vilka andra mjukvarusynthar och trummoduler som man skulle kunna bygga ut med. Jag är nog mest inne på mjukvara ändå...mest med tanke på att de inte tar något fysiskt utrymme i mitt rum. Men jag kan ändå kolla upp dina förslag. Tack! 👍🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, pme said:

Synthmaster är väl värda att kolla in.  Nexus lika så.  I komplete så får man ju med FM8 och Massive och de borde passa kraven. Kan lägga till Waves Elements också, brukar gå att köpa för $29 lite då och då.

Tackar - ska ta en titt på dessa! 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå SynthMaster från KV331 Audio som pme tipsade om ovan så kan man just nu få en enklare variant kallade SynthMaster Player helt gratis (kostar normalt $29). Det går inte att skruva på ljuden på samma sätt som på den fulla SynthMaster, men den kommer med 1800 presets och låter likadant. Dessutom fungerar alla de presets som man kan köpa därutöver utan problem med SynthMaster Player. Absolut värt att ladda ner och prova.

https://www.synthmaster.com/synthmasterplayer.aspx

Link to comment
Dela på andra sajter

Superbra tips - tack! 👍  Waves Element 2 som det också tipsades om tidigare tycker jag verkar intressant. Nexus är jag intresserad av sedan tidigare. Komplete tvekar jag dock över då det kanske är för mycket "bread and butter-ljud" för mig. Tänker att jag redan har Sonic Synth för det.

 

EDIT: Har installerat SynthMaster Player nu och det verkar riktigt trevligt. Tack igen för det tipset! 🙂

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Arturia V-Collection är ett måste för denna typ av musik. Det kostar en slant, men är värt det. Du kan även vänta till Black Friday, eftersom det troligen kommer vara på rea då, som varje år. Det ingår en mängd synthar där som var populära på 80-talet, t.ex. Jupiter 8, Prophet 5, Casio CZ, DX7, Minimoog o.s.v. Vissa av dem finns det bättre mjukvaruversioner av (t.ex. The Legend, Repro, Rolands egna Cloud, o.s.v.), men i sin helhet tycker jag V Collection är en suverän samling mjukvarusynthar till ett rimligt pris med tanke på vad man får. Använder flera av dem i nästan alla mina låter.

Andra tips är TAL U-NO-LX (Juno 60), Bassline-101 (SH-101), Lush-101 (också SH-101, men utökade funktioner), Sonic Academy ANA2, Synthmaster, Korg Legacy Collection, OP-X Pro II, U-He Diva och Repro, samt för trummor, VSDSX och VPROM.

Redigerat av Advan
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Bitley´s Way Beyond Fairligt R2 låter som det perfekta ljudbiblioteket för dig.

Finns för Kontakt men jag skulle satsa på Reason versionen eftersom Reason 11 nu också lirar som VST plugin i din favorit DAW. 

Ljudexempel!

 

Här hittar du WBR R2

https://bitleysounds.com/index.php/way-beyond-fairlight/

För din typ av musik är detta the one and only ljudbibliotek du behöver 🙂 

 

Och för övrigt kör jag Reason när jag skall göra retrolåtar.

 

 

Lycka till!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)
On 10/15/2019 at 11:48 AM, Jizzen said:

Jag vill fokusera på att göra 80-tals-musik ala Fancys "Lady of ice" och liknande låtar. Vilka pluggar, mjukarusynthar etc bör man satsa på i första hand då? Även förslag på plugins för trummor och bas tas gärna emot! 👍

Idag har jag Sonic Synth 1 ljudbibliotek, Omnisphere 2, EZdrummer 2, EZkeys, EZmix och lite annat. Jag funderar på om Komplete 12 standard kan vara något för mig, eller kanske en synth som U-He Diva är ett bättre val?! Andra rekommendationer?

 

Hejsan, det e mycket små nisch självklart. Men du e inte ensam med sådant intresse. Jag sysslar med det samma stil själv. Det e mitt favoritämne, och slump men just idag registrerade jag i forumet här.

Här e mina tips:

Lyssna den Fancy music och hör du någon speciell skillnad med nutidens musik? 

1. "sound" e inte så pass komprimerad. Det har mycket mer dynamik, det e inte någon "loudness war" överkomprimering - så, helt motsatt håll !!! Bäst att du komprimerar inte alls. Storsta skillnaden. Och storsta felet vad man kan göra om vill ha så kallad "classic italo disco" låt -- men överkomprimerar.

1.2. Inte hellre var deras ljud så pass skärp utan lite mörkare pga allt var spelad på rullbandspelarens begränsningar när det var inspelningar utan någon Dolby SR system o.s.v. Allt sådant italo var ganska mörkare och kanske lite slarvig ljudmässigt, speciellt up till 1985, men med skärp ljud började vid ungefär 1987 och då var bakgrundsbrus bort. 

Kom ihåg att då var allt teknik mycket mer begränsad ljudtekniskt.

Vilka syntar var då?

Roland Juno-106, Roland JX8P  

Yamaha DX7, TX7, TX802 (eller Native Instruments FM7 eller FM8 spelar ingen roll motsvarande VST).

Drummaskiner: TR626, TR707, TR808, Simmons, LinnDrum LM2, Fairlight CMI ljud, -- alla dessa ljud finns överallt.

Med dessa 4..5 saker egentligen e allt här som du behöver. 🙂 Det e enklare än man tror. I mest av fall var det bara TR707/808/Simmons/ eller LInndrum drummaskin och Yamaha DX7  med sina fabrik "presets" !

 

Fancy album "Flames of love" har Roland D50 synt (eller deras rackversion D550).

Fancy - Bolero --- vet inte, men det samma bas låter som Roland Juno-106 (en synt till vilket finns inte någon VST som kan härma det 😉  än...) och det hörs också Linndrum LM2 claps.

2. VST saker... ju enklare och mindre desto bättre. Då tidens syntar var väldigt få och dessa var någon analog synt , och FM-synth.  Vilken som helst nutidens VST kan härma det till viss krad. Så det e inte hellre så pass komplicerad eller viktig ens. Men det blir dyr om man vill få just *exakt* det samma ljud - då ska du skaffa det samma analogsyntar / FM-syntar etc. Men då e det exakt det samma ljudpalett ocksa.

Jag själv jämförde FM VST-na och andra saker, men kom ändå till slutsats att VST system e bra, fast ändå det blir alldeles extra mycket jobb ljudproduktionmässigt för att ratta på sådant ljud om det ska härma eller imitera nästan 40 år gammal synt... 😉 FM7 / FM8 låter inte exakt som DX7 även om har det samma preset och "ska" härma DX7... och då struntade jag. Det blev  enklaste och kortaste väg e att ha det samma hårdvara och då behövs inte längre lägga extra tid för att ratta med VSTna att de ska härma gamla instrumenter. Det e säkert helt ny "can of worms" om debatten att vad kan VST emulera eller inte, som e helt annan sak att ankomma till målet ljudpalettmässigt -- men för mig att spara nerver och tid var billigare att köpa exakt det samma utrustning och därefter hade jag aldrig tittat tillbaka sedan dess och i nudagsläget har jag mera hårdvarusyntar än VST-saker i datorn... 😄 😄 samt det samma datorn med ngn ASIO kort från 2006 för MIDI saker e mer än tillräcklig.

 

En sak till, det inte finns just konkret någon italo disco music forum, men allt sådant råd om "sound" kan man få i vilken plats som helst.  Vad som påpekar är också dessa enkla strukturer.

Redigerat av SyncEmotions
korrektur
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...