Jump to content
Annons

Att höra samma stärkarljud vid nästa tagning


Gäst

Recommended Posts

Jag vill kunna höra samma ljud från förstärkaren som jag lirade in med vid nästa pålägg för att få tag i det där/den där dynamiken som uppstår vid live spelning med andra/det där som låter extra när ljud spelas upp live och interagerar med rummet eller hur man ska säga. Förmodligen är det lättast att göra det genom att spela upp signalen från datorn genom förstärkaren igen vilket man tycker borde ge samma resultat? 

Men läckage blir ju ett problem. I och för sig kan man lösa det med två lika dana förstärkare men då genom att sätta en i ett eget rum och köra med hörlurar.

Hmm kanske går med dynamiska mickar och preampar som inte larmar på så mycket så det blir ett mera naturligt läckage om man placerar ut stärkarna som i en normal sättning och ställer nivåerna rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite åt hållet. Jag menar att kunna lira live med sig själv så att man när man lägger nästa tagning kan höra samma ljud och inte som det låter genom monitorer eller hörlurar.

Inser att det låter hel rörigt men ljudet som blir live från stärkare och instrument tillsammans med rumet är väl det som skapar kemin när man lirar oavsett om man spelar in eller bara jammar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tips får kolla upp det. Har ett par små skitbilliga stärkare som faktiskt låter helt ok på vardagsrumsvolym ute i min garagestudio. Jag har mycket grejor på hyllorna och mycket hyllor också för den delen och ett perforerat hardhead plastgolv från Jula med distanser undertill på plattorna därute. Detta verkar mecka till akustiken där ute på nåt sätt som tydligen gör att det låter lite ok.

 

Kort sagt det är lite mysigt att kunna lira på lagom nivå och det ändå låter ok så det är det jag vill kunna fånga hela vägen fram till färdig låt. 

Lite så att känns och låter som att hela bandet var i studion och spelade in.

Blir dock lite osäker på det där du skriver om valfri förstärkare då den kommer att färga ljudet igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reamping är att splitta ljudet där gitarrljudet skickas in i boxen, från boxen delas ljudet upp till att gå till en förstärkare och det rena gitarrljudet skickas direkt till din dator (eller annan inspelningsmedium). Det rena inspelade gitarrljudet kan du sedan skicka tillbax till en förstärkare.

reamp-part1.jpg

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Helcoola tips får fixa en di box. Men inte riktigt ändå då jag vill spela in ljudet från min stärkare inte en ren line gitarrsignal men jag kanske kan göra det med den här tekniken och tänket. Jag har ju två lika stärkare som förhoppningsvis låter ungefär lika. En får spela upp ljudet och den andra spelar jag igenom. Då återstår bara problemet med läckage och hur man får det att likna läckage från en live spelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...