Jump to content
Annons

Hur ser er hemstudio ut där ni huserar med er kreativitet..?


dbd

Recommended Posts

Jag tänker att i en operfekt grundförutsättning kanske man istället ska fokusera och fundera på vilket/vilka kul ljud kan jag klämma ur det här rummet istället för att sikta på Nirvana som man kanske ändå aldrig når.

 

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)
38 minutes ago, pop53 said:

Alla verkar vara fokuserade på att få sitt rum att bli så akustiskt perfekt som möjligt är när det ska byggas studio hemma. Det måste ju vara ganska svårt och bli lite onödigt dyrt men man kanske gillar att det är rakt och snyggt och rätt/coola färger och byggt med rätt byggteknik för studios osv. 

Jag tänker att i en operfekt grundförutsättning kanske man istället ska fokusera och fundera på vilket/vilka kul ljud kan jag klämma ur det här rummet istället för att sikta på Nirvana som man kanske ändå aldrig når.

Ett typexempel där jag väljer det senare resonemanget

 

Namnet på forumet kanske kan ge en hjälp om vilka som är här och varför.  För de flesta är det nog musiken som är grunden, men det det finns en faktor som vi delar. Den perfekta studion finns inte. Grabbarna som sitter borta på Abbey Road sitter säkert också de och funderar på vilken mik de ska köpa härnäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är därför jag skriver så man får se det som ett tips hur man kan tänka kanske.

Den perfekta studion eller ej betyder inget det blir inte bättre musik bara för att du är nånstans utan den låter lite olika som största skillnad kanske. Om det blir bättre eller sämre det är en personlig uppfattning bara. Så det finns flera olika anledningar till att försöka maxa soundet i ett rum än att bara försöka anpassa akustiken i det till nåt slags akustisk one size fits all ideal.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Som rubriken lyder - hur ser era hemstudios ut där ni sitter och skapar musik/låtar? Visa gärna bilder på era studios, för det hade varit kul att se! 

Min lilla myshörna till hemstudio är väl mer eller mindre komplett egentligen, men en sak som jag kommer att göra framöver är att akustikbehandla rummet på något sätt. Till att börja med kommer det bli att sätta upp något längs sidoväggarna som tar bort de tidiga reflexerna från monitorerna. Sedan får jag se hur jag går vidare därifrån.

-3010227851458871776.thumb.jpg.f4c96dcfa1f98cda16198e97aa0aecb3.jpg  

Link to comment
Dela på andra sajter

6 hours ago, slejnard said:

Tror det ska finnas nån jättegammal tråd men jag ska lägga upp bild så fort jag masat mig upp på övervåningen där studion ligger 🙂 

Du menar

På sidan 58 finns en tio år gammal bild på mitt minimala krypin. Har lite fler och nyare prylar nu.

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag plockade ikväll fram min gamla LG-skärm och placerade den bakom min Asus standardskärm. Detta för att kunna ha mixerfönstret framme hela tiden på den gamla skärmen samtidigt som jag spelar in och editerar på den nyare skärmen. Fungerar kalas! 😊

IMG_20191017_005221055_2 (2).jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

8 hours ago, Jizzen said:

Jag plockade ikväll fram min gamla LG-skärm och placerade den bakom min Asus standardskärm. Detta för att kunna ha mixerfönstret framme hela tiden på den gamla skärmen samtidigt som jag spelar in och editerar på den nyare skärmen. Fungerar kalas! 😊

IMG_20191017_005221055_2 (2).jpg

Du får väl ändå ta och köpa ett 1x2 monitor stand? Så där kan du inte ha det 😂

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, candybag said:

Du får väl ändå ta och köpa ett 1x2 monitor stand? Så där kan du inte ha det 😂

Klart jag kan...varför skulle jag inte kunna ha det så??! 🙂 

Studiomonitorerna är i rätt höjd, 60 cm från bakvägg till framkant av monitorerna, en triangel mellan monitorer och mig själv samt att "vibrationsdämparna" gör ett gott jobb tycker jag. Hade jag haft två stycken stativ till studiomonitorerna så innebär det att monitorerna hade kommit för nära sidoväggarna samt att jag nog inte hade fått en liksidig triangel heller. Så det hade varit ett sämre alternativ! Du får gärna förklara dig om jag har missat något här... 😎

Kanske tänker du också på att bara halva bildskärmen syns? Det är ett val jag har gjort för att annars skulle den bakre skärmen komma alldeles för högt upp, vilket skulle resultera i nackont känner jag. Valde därför att sänka ner den bakre skärmen och sedan låta mixerfönstret börja halvvägs upp i skärmen. På så sätt ser jag hela mixerfönstret ovanför den främre skärmen, men jag behöver inte kolla upp i taket som jag annars hade fått göra. Tyckte det var rätt smart faktiskt... 😙

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Två eller flera skärmar är guld att ha. Jag hade fyra skärmar ett tag till och med på tjockskärms tiden! En till arrange fönstret i Logic en annan till mixern och en till video samt en till internet. Jag körde två grafikkort i hackmacen jag hade då det var tider det.

Han menar nog skärmarna och att dom borde sitta vid sidan av varandra eller så att man ser bådas hela yta samtidigt. Nu ser det ut som att du får ställa dig upp och kolla över kanten på din huvud skärm.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, pop53 said:

Två eller flera skärmar är guld att ha. Jag hade fyra skärmar ett tag till och med på tjockskärms tiden! En till arrange fönstret i Logic en annan till mixern och en till video samt en till internet. Jag körde två grafikkort i hackmacen jag hade då det var tider det.

Han menar nog skärmarna och att dom borde sitta vid sidan av varandra eller så att man ser bådas hela yta samtidigt. Nu ser det ut som att du får ställa dig upp och kolla över kanten på din huvud skärm.

Ja, men det får jag inte eftersom jag har dragit ihop mixerfönstret så att det börjar halvvägs upp på den bakre skärmen. Jag ser alltså hela mixerfönstret om än att jag har valt att bara låta det täcka överdelen av den bakre skärmens skärmyta. Mixerfönstret är således mindre i höjdled än vad det skulle ha varit om jag utnyttjat hela skärmytan, men från sittposition ser jag ändå allt tydligt i mixerfönstret. Det som inte syns bakom huvudskärmen är bara en skrivbordsbild på en vacker tjej som avslappnat sitter och mediterar... 😍 

Eftersom det är något lägre upplösning på den gamla skärmen så passar det också bra att den står något längre bak än huvudskärmen eftersom texten är större och upplevs som skarpare då. Fungerar kalas! 👍😊 Två skärmar i bredd får jag inte plats med och jag vill inte ställa en skärm sidan om skrivbordet eftersom jag får vrida huvudet hela tiden då. Dessutom vill jag inte ha något där vid sidan som gör att ljudet från en av studiomonitorn studsar mot skärmen. Ett 1x2 monitor stand kanske hade varit ännu bättre, men min lösning fungerar nog nästan lika bra skulle jag vilja påstå! 😎 

Länkar till en videosnutt på min facebooksida där de två skärmarna i min lilla hemstudio finns med (ni får scrolla ned en liten liten bit bara): https://www.facebook.com/jonas.persson.56829

För att illustrera exakt hur jag ser mitt mixerfönster över den främre skärmen från min sittposition så tog jag en stillbild också (se bifogad bild). Med fler inserts och sends så finns det möjlighet att dra ihop reglarna lite till om jag vill. Fungerar som sagt mycket bra att ha det så här!

Men till candybags försvar som påstod att jag inte kunde ha det så här får jag väl säga att han/du förstås inte insåg att jag hade löst det på det här sättet, utan trodde att halva mixerfönstret var skymt av den främre skärmen. Så jag förstår din kritik om det var det du utgick ifrån! 👍

   

IMG_1494.JPG

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, candybag said:

@Jizzen syftade på bildskärmarna. Jag kör en 2x2 uppsättning med 4 st 27 tummare och har aldrig upplevt problem med nacken. Normalt sitter jag dock inte och stirrar på mixern när jag proddar, utan gör mer snabba ögonkast och rycker i nåt reglage.

Nej, man sitter förvisso inte och stirrar på mixern hela tiden..men jag upplevde det ändå som ansträngande för nacken att titta så högt som jag fick göra när jag testade att ha hela skärmen ovanför min huvudskärm. Kanske är jag extra känslig efter att ha råkat ut för en whiplashskada för en del år sedan. Med min nuvarande lösning kan jag titta 20 cm längre ner i alla fall. Jag behöver nästan inte vrida upp huvudet alls faktiskt, vilket känns bra!  

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...