Jump to content
Annons

Hur ser er hemstudio ut där ni huserar med er kreativitet..?


dbd

Recommended Posts

Klicka först på "använd full redigerare" så kommer det en knapp att hämta bilderna med. De får vara max 1,95 Mb... Kör hårt!

Klicka först på "använd full redigerare" så kommer det en knapp att hämta bilderna med. De får vara max 1,95 Mb... Kör hårt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

post-28879-0-99669800-1340290445_thumb.jpg

Så här ser det ut hos mig. Här sitter jag och nördar hela dagarna.

- Macbook pro

- MOTU Audio Express (6x6 Hybrid firewire*Usb2)

- Adam A7X

- M-Audio KeyRig 49

- JTS JS-1E

post-28879-0-48087600-1340290624_thumb.jpg

Lite annat skräp, som man slänger i en hög längst bak. Ena M-audio monitorn är trasig, annars vore det nice att koppla in dom också. En gammel keyboard - General Music CD01. Och en telecaster samt en Ibanez inåt hörnet.

post-28879-0-70893000-1340291267_thumb.jpg

Fender Precision Bass

Akustisk gitarr

post-28879-0-32993000-1340290743_thumb.jpg

Tonvis med snus och kaffe... (Är lite orolig för min hälsa, ja).

Dassbok.. det kan behövas ibland. Faktiskt.

Redigerat av Potchipoo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 3 veckor senare...

Genom åren så har storleken på min setup blivit mindre och mindre. Inte nödvändigtvis sämre. Bara mindre. Bordet är ett IKEA datorbord utan den klumpiga bottenplattan för CPU-chassit. Jag har "moddat" det med två konsoller, även de från IKEA, som i sin tur håller ett hyllplan köpt på Bauhaus. En väldigt billig lösning! Jag önskar att monitorerna hamnade längre ifrån varandra men nu är det som det är. Skaffar jag en 21" skärm eller större så får inte ljudkortet plats på hyllplanet varpå en 19" (4:3) får duga.

Studio11.jpg

Köp en bredare konsoll? 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Måste ju sent omsider haka på denna tråd! Delar av detta inlägg kommer från mitt inlägg på slashat.se, fast med lite uppdaterade bilder.

Här kommer bilder från min übernördiga musikstudiolösning, som jag har stående hemma!

Själva studiobordet är specialbyggt efter måtten på enheterna. Det är byggt efter min relativt lekmannamässiga skiss av JB musik som bla byggt studioinredning åt TV4 och SVT. Bordet är byggt i Ekfaner och lackad MDF. Längst framtill finns en stoppad kant i läder.

1.JPG

Presonius monitor station som funkar som hörlurförstärkare samt kontrollyta för monitorhögtalarna. Här finns även talk-back-mick så att man kan prata med sångaren/sångerskan i liverummet (läs: mitt sovrum, haha).

studio2.png

Mixerkonsollerna är en Mackie Controller (längst till hitåt i bild) samt två st Mackie Extenders. Detta ger möjligheten att kontrollera totalt 25 spår samtidigt i Logic eller ProTools. Reglarna är motoriserade så att man kan automatisera mixen. Ett tryck på bank-knappen för än vidare till nästa 25 spår. Ovanför varje spår syns samma spårnamn som i datorn. Det går även att kontrollera alla olika parametrar i mjukvaruinstrumenten via mixerbordet. Nästan alla knappar inkl stopp/play/pause samt ett shuttle-hjul finns inbyggt i mixerbordet, så man använder sällan tangentbordet (mest för att mata in spårnamn faktiskt).

Bakom skärmarna skymtar ett par trådlösa Sanheiser-lurar, som används som referenslurar samt ibland under arbete sena nattimmar för att inte störa grannarna (mer än nödvändigt!).

studio0.png

Monitorerna är av märket Genelec. Skärmarna är två billiga 19" LG-displayer, men de duger gott och väl för sin uppgift än så länge. Hörlurarna är klassikerlurar från AKG. Ljudkortet sitter i racket längst till vänster i bordet. Kortet är ett Motu 828 Mk II. Under ljudkortet ses en liten billig analogmixer i racket, praktiskt om man vill koppla in olika instrument mm. Bordet står på vanliga IKEA-ben, en sniklösning som blev lite billigare än att beställa ben från JB Musik.

Under bordet finns det en utdragbar hylla varpå mitt elpiano med fullängds klaviatur finns.

Huvudbrytaren under högra monitorhögtalaren: Här kan man stänga av skärmar+högtalare separat från all annan utrustning om man skulle vilja sitta med annat än ljudprojekt. Då drar man med fördel ned skärmarna som hänger på gasarmar från Ergotron. Datorn (En Mac Pro) är givetvis kopplad direkt till eljacket för att undvika olyckor.

studio1.png

Längst till vänster ses ses en Access Virus B. Utöver Virus-synthen ses också ett Triton-rack, samt ett rackmonterbar Motu MIDI-interface som styr de externa syntharna samt Mackie-mixerborden. Därutöver finns det också gömt en extern Korg-synth av äldre modell under bordet.

Så, this is my crib. Troligtvis flyttar jag ned alltihop till en studiolokal på stan inom kort. Då kommer vi bygga en hel studio från grunden. Förhoppningsvis ska vi hinna fota detta projekt lite också och lägga ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste ju sent omsider haka på denna tråd! Delar av detta inlägg kommer från mitt inlägg på slashat.se, fast med lite uppdaterade bilder.

Här kommer bilder från min übernördiga musikstudiolösning, som jag har stående hemma!

Själva studiobordet är specialbyggt efter måtten på enheterna. Det är byggt efter min relativt lekmannamässiga skiss av JB musik som bla byggt studioinredning åt TV4 och SVT. Bordet är byggt i Ekfaner och lackad MDF. Längst framtill finns en stoppad kant i läder.

1.JPG

Presonius monitor station som funkar som hörlurförstärkare samt kontrollyta för monitorhögtalarna. Här finns även talk-back-mick så att man kan prata med sångaren/sångerskan i liverummet (läs: mitt sovrum, haha).

studio2.png

Mixerkonsollerna är en Mackie Controller (längst till hitåt i bild) samt två st Mackie Extenders. Detta ger möjligheten att kontrollera totalt 25 spår samtidigt i Logic eller ProTools. Reglarna är motoriserade så att man kan automatisera mixen. Ett tryck på bank-knappen för än vidare till nästa 25 spår. Ovanför varje spår syns samma spårnamn som i datorn. Det går även att kontrollera alla olika parametrar i mjukvaruinstrumenten via mixerbordet. Nästan alla knappar inkl stopp/play/pause samt ett shuttle-hjul finns inbyggt i mixerbordet, så man använder sällan tangentbordet (mest för att mata in spårnamn faktiskt).

Bakom skärmarna skymtar ett par trådlösa Sanheiser-lurar, som används som referenslurar samt ibland under arbete sena nattimmar för att inte störa grannarna (mer än nödvändigt!).

studio0.png

Monitorerna är av märket Genelec. Skärmarna är två billiga 19" LG-displayer, men de duger gott och väl för sin uppgift än så länge. Hörlurarna är klassikerlurar från AKG. Ljudkortet sitter i racket längst till vänster i bordet. Kortet är ett Motu 828 Mk II. Under ljudkortet ses en liten billig analogmixer i racket, praktiskt om man vill koppla in olika instrument mm. Bordet står på vanliga IKEA-ben, en sniklösning som blev lite billigare än att beställa ben från JB Musik.

Under bordet finns det en utdragbar hylla varpå mitt elpiano med fullängds klaviatur finns.

Huvudbrytaren under högra monitorhögtalaren: Här kan man stänga av skärmar+högtalare separat från all annan utrustning om man skulle vilja sitta med annat än ljudprojekt. Då drar man med fördel ned skärmarna som hänger på gasarmar från Ergotron. Datorn (En Mac Pro) är givetvis kopplad direkt till eljacket för att undvika olyckor.

studio1.png

Längst till vänster ses ses en Access Virus B. Utöver Virus-synthen ses också ett Triton-rack, samt ett rackmonterbar Motu MIDI-interface som styr de externa syntharna samt Mackie-mixerborden. Därutöver finns det också gömt en extern Korg-synth av äldre modell under bordet.

Så, this is my crib. Troligtvis flyttar jag ned alltihop till en studiolokal på stan inom kort. Då kommer vi bygga en hel studio från grunden. Förhoppningsvis ska vi hinna fota detta projekt lite också och lägga ut.

Nu ska jag bryta mot reglerna.. god-fucking-damn!

Link to comment
Dela på andra sajter

@ Fabz:

Makalöst snyggt!!!

Tack tack! Målet har varit en möbel som man inte skäms för att ha i lägenheten, minimera antalet synliga kablar, samtidigt som den ska vara praktisk i kreativt arbete. Tycker att jag (med god hjälp förstås) lyckats med detta!

Redigerat av Fabz
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack tack! Målet har varit en möbel som man inte skäms för att ha i lägenheten, minimera antalet synliga kablar, samtidigt som den ska vara praktisk i kreativt arbete. Tycker att jag (med god hjälp förstås) lyckats med detta!

får man vara fräck och fråga vad bygget gick på? mellan tumme och pekfinger

Link to comment
Dela på andra sajter

får man vara fräck och fråga vad bygget gick på? mellan tumme och pekfinger

Jag gav ca 25 000 kr inkl frakt till Göteborg (som bara den kostade 3000 spänn), ganska prisvärt ändå tycker jag - för det är gedigen kvalitet på bygget måste jag säga!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt snyggt Fabz! Funkar det bra med den monitorplaceringen (tänker på hörnet)?

Man tackar! Fick samma fråga i ett privat meddelande, faktiskt. Nu är jag i och för sig i första hand musiker och producent och inte ljudnerd, men högtalarna funkar faktiskt väldigt bra där de står! Jag hade ett par Phonics innan som jag hade problem med i basen. Efter bytet till 8040:orna har jag aldrig haft problem med ljudbilden längre - låter perfekt i alla referenslurar och hörlurar efter bytet. Visst är det så att den vänstra högtalaren står i ett hörn, och de båda egentligen står för nära väggen - men som sagt, det är en kompromiss - man måste kunna leva i lägenheten också ju.

Jag har eg bara ställt upp högtalarna och kopplat in - har inte ändrat någon inställning annat än gain-reglaget. Ena väggpartiet i hörnan är betongvägg, och den andra gips - så det kan spela in att det är betong inblandat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
H3R0 (oregistrerad)

Tjena !

har påbörjat med en hemma sudio ! bilder kommer in i ikväll , vill gärna veta vad ni tycker om phonic p8a ? jag kör hip hop , kan de vara bra grejjer för mig ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...