Jump to content
Annons

Hur ser er hemstudio ut där ni huserar med er kreativitet..?


dbd

Recommended Posts

  • 1 månad senare...
Annons

Här är min hemmastudio! 🙂

Ett tips jag fick och som jag gav fasta på var hela isolationsbalar i hörnen.

Kanske inte så snyggt men det blev mycket bättre kontroll på basen.

Skall snygga till det sen med tyg över.

post-2076-0-90829900-1306763224_thumb.jpg

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör lite iphonebilder på min Student etta. Ska kompletteras med en kompressor till och sen lite akustikbehandling men rätt shysst äre ändå.

Du har en 1176 du oxå ser jag! 🙂

Underbar arbetshäst! Bland de bästa köp jag gjort!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bidrar med en bild på mitt krypin som är nyutrustat med nya monitorer, mic inkl. bommen.

2j0zc4x.jpg

Det som syns på bilden är:

ADAM A8X-monitorer

TC Electronics Impact Twin-interface samt ett Behringer FCA202.

Röde Procaster mikrofon med tillhörande bom och shockmount

AKG K121 Studio hörlurar

...och ja...jag har en Harry Potter-musmatta :rolleyes:

Är du nöjd med dina x8:or??

Jag velar om jag skall köpa 7:an eller 8:an nämligen....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Ett tips jag fick och som jag gav fasta på var hela isolationsbalar i hörnen.

Jäkligt smart faktiskt! 🙂 Dammar inte och har rejält med massa. Vem kom med det tipset? Någon tråd här?

Redigerat av saverman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jäkligt smart faktiskt! 🙂 Dammar inte och har rejält med massa. Vem kom med det tipset? Någon tråd här?

Kommer faktiskt inte ihåg vart jag läste det någonstans , men jag tror att det var någon här i Studio-forumet som hade kommit på denna lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjabba!

Är ny här på Studio.se så får väl presentera mig lite samtidigt,

Jag heter Eddie och är en 25årig musikintresserad skånepåg, numera bosatt i Stockholm.

När jag var tolv år gammal köpte jag mitt första trumset, det spelades flitigt med till gamla LP-skivor, på den tiden var det mest KISS, Guns n Roses och Metallica det spelades till.

10 år senare köpte jag min första gitarr och förra veckan köpte jag min första elbas.

Nu lyssnar och spelar jag allt från pop/rock till ska/reggae, hiphop till dubstep osv.

Bilderna är från mitt sovrum/hemmastudio/datorhörna.

Vi ses i forumet!

4e0a560ea3693__6266985.jpg

4e0a56292c5a7__6266993.jpg

Redigerat av Eduardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjabba!

Är ny här på Studio.se så får väl presentera mig lite samtidigt,

Jag heter Eddie och är en 25årig musikintresserad skånepåg, numera bosatt i Stockholm.

När jag var tolv år gammal köpte jag mitt första trumset, det spelades flitigt med till gamla LP-skivor, på den tiden var det mest KISS, Guns n Roses och Metallica det spelades till.

10 år senare köpte jag min första gitarr och förra veckan köpte jag min första elbas.

Nu lyssnar och spelar jag allt från pop/rock till ska/reggae, hiphop till dubstep osv.

Bilderna är från mitt sovrum/hemmastudio/datorhörna.

Vi ses i forumet!

4e0a560ea3693__6266985.jpg

4e0a56292c5a7__6266993.jpg

Det ser mycket nice ut. Där vill man juh nästan sätta sig och skapa 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer faktiskt inte ihåg vart jag läste det någonstans , men jag tror att det var någon här i Studio-forumet som hade kommit på denna lösning.

Jag vet att jag har hänvisat några gånger till en BBC-undersökning där de testade skillnaden med eller utan plast. Det finns en länk dit längst ner i min akustikbehandlingsartikel i Kontrollrummets Wiki: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling - fig.9 på sidan 10 i PDF-dokumentet. 🙂 Upp till ca 700Hz är det i princip ingen skillnad på absorptionen med eller utan plast - men frekvenser över det reflekteras i högre grad.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att jag har hänvisat några gånger till en BBC-undersökning där de testade skillnaden med eller utan plast. Det finns en länk dit längst ner i min akustikbehandlingsartikel i Kontrollrummets Wiki: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling - fig.9 på sidan 10 i PDF-dokumentet. 🙂 Upp till ca 700Hz är det i princip ingen skillnad på absorptionen med eller utan plast - men frekvenser över det reflekteras i högre grad.

Tack för länken Claes!

SÅ du menar alltså att det kommer bli problem med frekvenser över 700 Hz med denna lösning?

Kommer de höga frekvenserna att studsa bakom monitorerna pga plasten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte visa upp lite bilder på min lilla "hemmastudio/musikhörna".

1309512395_resized.jpg?width=920&height=687

1309512400_resized.jpg?width=920&height=747

Har precis införskaffat MacBooken och ska när ekonomin tillåter byta utt den stationära datorn till en Mac med. Har tröttnat på att kångla med windowsdatorer. Tycker att apple krånglar mindre och det är viktigt efter som det själ så mycket tid från allt kreativt man kan göra.

1309512403_resized.jpg?width=540&height=723

Mitt lilla övningshörn och mina trummor som står nedpackade i väntan på att jag skall skaffa en lokal.

1309512406_resized.jpg?width=920&height=687

Min lilla mic samling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för länken Claes!

SÅ du menar alltså att det kommer bli problem med frekvenser över 700 Hz med denna lösning?

Kommer de höga frekvenserna att studsa bakom monitorerna pga plasten?

Problem kanske det inte blir (du har ju inga direktreflektioner av diskant mot plasten, eftersom diskanten är riktad bort från hörnen), men beroende på hur övrig behandling av rummet ser ut, så kan det eventuellt komma andra eller tredje reflexer (alltså reflexer som når dit efter att ljudet har studsat på andra väggar först) - och de då reflekteras mot plastytan. Lätt avhjälpt genom att sätta någon porös absorbent (exempelvis någon skumprodukt alternativt mineralull som kläs in i tyg som går att andas genom) framför, om det skulle behövas.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

okey-här är mitt vardagsrum-ljudabsorbenterna kommer på plats nästa månad...

:rolleyes:

URL:en<A href="//forum.studio.se/index.php/topic/63853-visa-din-hemmastudio//a6232011120805e6ae.jpg">Min länk

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

OK, här kommer ett (lite småtaskigt) foto av min hemstudio här i lägenheten där jag sitter och försöker vara kreativ minst 3-4 timmar per dag 🙂

Inget fancy men det duger helt klart för mina blygsamma behov 😑

0a02011110325a9d6.jpg

Prülpark fr vä:

Sierra SDSCE35 (min go-to acke)

Epiphone AJ15-12

Epiphone SG '61 Reissue

Samick LB-11 (P-Basskopia)

Ibanez AS73 ("moddad" med ett Bigsby B7-tremolo)

2x ADAM A3X

2X Benq 22"

Roland EP-75 (mitt gamla stage piano som slitit hund både i repan och live. Används nu enbart som masterklav)

AKG K141 MkII

AKG K271 MkII

I racket (uppifrån och ner):

Lexicon MPX200

PreSonus VXP

Focusrite Saffire Pro 40

ART TPS MkII

Vänligen,

CHAE

EDIT: infogade spoiler över prülparken

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena! Har kollat igenom hela tråden och tänkte att man kanske ska regga sig och posta en bild!

Ser skitfint ut hos er alla.

Här kommer några bilder på mitt sovrum 😛

dsc0145hg.jpg

Har byggt en liten låda till laptopen, och så har jag kopplat så att jag kan switcha på skärmarna vilken dator dem ska visa,

dsc0150yn.jpg

Skruvade upp en hållare till mboxen, gjord av nått nät jag hittade,

dsc0149qg.jpg

Lurar

dsc0155xs.jpg

Också instrumenten.

Bas av mindre känt märke.

Ibanez sas32ex

Ibanez gsa60bs

Hagström hIIn OT

Bjärton

dsc0160kj.jpg

// Lindström

Redigerat av Absenceofhope
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

@Absenceofhope

Spontan tanke inför din hemstudio är bl a

- hembyggd hållare för MBoxen FTW!

Uppfinnarglädje och do it-anda är grejen 🙂

Snygg hemstudio f ö

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

OK, här kommer ett (lite småtaskigt) foto av min hemstudio här i lägenheten där jag sitter och försöker vara kreativ minst 3-4 timmar per dag 🙂

Inget fancy men det duger helt klart för mina blygsamma behov 😑

Vänligen,

CHAE

Ah! Vi har precis likadana arbetsstolar! Nominell från IKEA för 995 SEK va'? Plus armstöd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah! Vi har precis likadana arbetsstolar! Nominell från IKEA för 995 SEK va'? Plus armstöd.

Faktiskt! 🥰

Provade mig igenom asmånga (och asdyra) stolar innan jag valde denna. Gillar den som fan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är mitt liv:

Har även förutom det på bilderna: 2 basar (en E-stämd cort och en B-stämd Yamaha), 1 B-stämd LTD-elgitarr, 1 E-stämd akustisk Fendergitarr.

Har även en hagström och en bugera 6260 med cab påväg till mig från tyskland 😄

2450osj.png

335capg.png

avhn2v.png

Jävla kassa bilderna blev. Inte bästa rummet att ta dom i då det är svinlitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här ser min inspelningsmiljö ut nu.

Jag har precis blivit klar med mitt bygge av studiobord, rackhylla och stereohylla.

Bild när "pianoluckan" är stängd.

rrjnyw.jpg

Bild när "pianoluckan" är öppen.

1547ip3.jpg

// Jonas

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
novation (oregistrerad)

Hittat tillbaka till detta trevliga forum efter några års inaktivitet. Såhär har jag det hemma i min lilla myshörna/studiorum. 🙂

post-1199-0-49816600-1325353177_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...