Jump to content
Annons

Hur ser er hemstudio ut där ni huserar med er kreativitet..?


dbd

Recommended Posts

Annons

Oj vad länge sen jag var på det här forumet nu, så tänkte visa lite vad man samlat på sig.

Det roliga/tråkiga är att studion ändras hela tiden, förbättrar akustiken, utseendet, tänker om angående utrustning osv osv men jag börjar komma in på rätt spår nu. Kommer göra en ganska drastisk ändring i akustiken ganska snart och sen efter det så blir det mest bara att putsa till utseendet så det blir fint och mysigt. Aja tyst på mig nu!

panoram1.jpg

Halvbra bild på hur jag sitter.

SDC13126.JPG

En bild på hur mycket finare det är nu när det är rött.

DSC04711.JPG

En bild på bottenracket (Ivoryn är borta nu men platsen fylls snart upp igen).

SDC13138.JPG

En bild på sidoracket.

DSC04638.JPG

Rep/Inspelnings rummet tvärs över hallen.

Ja det får räcka, får väl lägga upp nya bilder när allt är färdigbyggt och jag tagit dit en kompis med rejäl vidvinkelskamera. Rummet är så extremt litet att det inte går att få bra bilder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker kombinera studio och sovrum, eftersom jag fortfarande bor hemma och inte har så många valmöjligheter 🙂 Men here it goes!

[TRYCK PÅ BILDERNA FÖR ATT FÖRSTORA]

Såhär ser det ut när man kommer in. Säng till höger, "sudio" till vänster.

img0471t.th.jpg

Sov/media-hörnan

img0472fk.th.jpg

Ett litet glas whisky hjälper fingrarna att vandra fritt på gitarrhalsen

img0462lz.th.jpg

Dubbla skrämar är ett måste. Widescreen för (va säger man?) "arbetsytan", och en vanlig för all EQ, VST, effekter mm, samt en surfplatta för annat nöje

img0474px.th.jpg

VOX VT30, används allt mer sällan nu när jag upptäckt magin bakom "free Amp sim's" 🙂 Men den finns där, och används mest när de kommer till övning och skrivning av låtar innan jag börjar spela in.

img0465mq.th.jpg

Got to have a TV, with XBOX, a HD-media server and some sweet backlights

img0470d.th.jpg

Ljudkortet är av modell Cakewalk UA-4FX, fungerar som det skall göra!

img0467nq.th.jpg

Det var allt. Har inga monitorer än, har lagt pengar på annat.. MEN DE KOMMER! Lyssnar via hörlurar samt mitt 5.1-system från logitech som är monterat runt sänge, för de där sköna 5.1-ljudet när man kollar på porrfilm i HD 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
producerzoombie (oregistrerad)

2r569v5.jpg

21kh6xy.jpg

2i9rr0k.jpg

Min Crib:) Inte fått upp allt dock, o ena studio monitorn på väg tillbax för o bytas... + att jag har ett separat dj bord som ser för stökigt ut just nu:) Men postar nån bild...

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär ser min studio/sovrum ut nu..

Ljudabsorberat endel, känner märkbart att jag tappat i diskanten lite för mycket till stor del pga. mattan.

Men det är inget jag har möjlighet att ändra på här, får vänta tills jag flyttar hemifrån och kan bygga en "riktig" studio..

Du ser även mina två elgitarrer för tillfället, Duesenbergen kom hit för några timmar sedan. Makalöst vad skön den är! Är En Starplayer TV-SG pre 04- alltså inte de billigare som finns på thomann idag. Fantastisk gitarr! Redan blivit min no. 1.

Strattan åker till en kompis imorgon tänkte jag.. Det är ett warmothbygge med Kinman mickar och toppklass rätt igenom, spelar och låter som en bättre Fender CustomShop, och då har jag testat många bra gitarrer.

Har eltrummor, ett par akustiska, en bas och lite smått och gott.

Mickarna jag har till förfogande är "Black Knight" (har den hemma på prov) och en SM57a. Monitorerna är ett par Adam A7, också hemma på prov, studion jag kommer praktisera i till hösten använder de inte men är inte säkra på ifall de tänker använda de i framtiden eller låta mig köpa de, så jag får ha de och testa tills vidare.

Använder min Line6 POD X3 Live som ljudkort, kommer dock inom kort en Mbox och ett par Röde NT2or hit och så kör jag in PT 8 från skolan.

Då är äntligen min studio på G!

Är enormt glad och tacksam över detta!

post-25831-0-89697300-1295219109_thumb.jpg

post-25831-0-84593100-1295219118_thumb.jpg

post-25831-0-44942300-1295219125_thumb.jpg

post-25831-0-12801100-1295219132_thumb.jpg

post-25831-0-52354000-1295219140_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är fin, stratta är inte riktigt min kopp te bara.

Kör överstyrda vox med delay över öronen mest. Den hetare Vintage humbuckerm i stallet och P90 ger en bättre naturlig push till överstyrningen som jag så gärna vill åt. Med stratta låter det lätt lite fisigt och grötigt.

Fast det beror ju på vad man jämför med... :rolleyes:

Dock en väldigt flexibel stratta, eftersom det är min närmste vän som köper den kommer jag ha gott om chanser att klämma på den ibland med 🙂

Låter gött till de mesta!

Redigerat av Sakenjag
Link to comment
Dela på andra sajter

Har väntat länge med att posta, men när jag ser andra "low tech"-bilder så känner jag att det är dags.

p1190424v.jpg

Allt. Keyboarden är en KORG SP-250, alltså ingen MIDI-controller, men den har MIDI-utgång i alla fall.

p1190423.jpg

Visst, jag har två skärmar, men inte för en dator utan för två. Jag gör musik på laptopen och gör alldagliga saker på PC:n. Tro det eller ej, jag gillar att göra andra saker samtidigt som jag arbetar med musiken, så att jag inte blir tokig eller något. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Kan vara redo att hålla med. "A Link to the past" är också med och kämpar om förstaplatsen.

Tveksamt om det slår Monkey Island-serien samt SuperFrog.. 😉

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Var är det för trevlig yamaha mixer? 🙂 en 200 eller?

Hur låter den?

en EM 300, 12 kanal.

Den låter gammal och lite lofi men brusar inte lika mkt som jag trodde innan. Vill ha en skitigare smak men med mer karaktär än vad digitalt ger så det vart en fin summermöjlighet för mig!

Zelda Ocarina of time kan vara världens bästa spel!

Oh ja! Emellan inspelningarna och mixningarna hålls det på att varvas nu! Sedan äre windwaker på g!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Genom åren så har storleken på min setup blivit mindre och mindre. Inte nödvändigtvis sämre. Bara mindre. Bordet är ett IKEA datorbord utan den klumpiga bottenplattan för CPU-chassit. Jag har "moddat" det med två konsoller, även de från IKEA, som i sin tur håller ett hyllplan köpt på Bauhaus. En väldigt billig lösning! Jag önskar att monitorerna hamnade längre ifrån varandra men nu är det som det är. Skaffar jag en 21" skärm eller större så får inte ljudkortet plats på hyllplanet varpå en 19" (4:3) får duga.

Studio11.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.twoismagic.com/wp-content/uploads/2011/04/bild.jpg

Funderar på om jag ska sälja iväg mina KRK Rokit 6 monitorer, eller om jag ska komplitera dom med en KRK 10S sub!

Tänkte även sätta upp lite dämpning på väggarna.

Vad skulle ni satsat på i denna position?

Mvh Tim

Edit: Läste även om dessa http://www.billebro.se/myshop/myshop_start.php?PRID=1777

Någon som har erfarenhet av Sinn7?

Redigerat av TwoIsMagic
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...