Jump to content
Annons

Få in Omnisphere 2 i Studio One Pro..?


Jizzen

Recommended Posts

Jag har installerat mitt nyinköpta Omnisphere 2.6 på min andra HD (ej systemdisken alltså) och undrar nu vilken mapp det är man ska "peka" på för att få in ljuden i Studio One Pro? Jag har ännu inte "authorizat" programvaran, men det gör man väl inifrån Studio One förmodar jag?! Jag hittar ju STEAM-mappen...är det den man ska peka på, eller?! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag flyttade filen "Omnisphere.dII" från en Steinberg-mapp till 3rd party-mappen i Studio One 4-mappen under program på (C:)-disken. Så nu dök i alla fall Omnisphere upp i Studio One Pro så att jag fick fram Authorizationfönstret. Dock fick jag ett felmeddelande om att inte STEAM-mappen hittades.

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste faktiskt vara världssämst på att installera mjukvaruprogram..blir nästan alltid någonting galet när jag ger mig på det! 😫 Detta trots att jag följer tydliga instruktioner när jag gör sådana här saker. Visserligen valde jag nu att installera STEAM-mappen på annan disk än (C:)...så jag antar att det är därför det strular den här gången. Kan säga att det är något tröttsamt att hålla på med problemlösning var och varannan gång man ska installera ny mjukvara av den här typen. Så Omnisphere får jag inte igång..och ej heller mitt gamla Sonic Synth-bibliotek har jag lyckats få in i Studio One Pro. Frustrerande... 😬

 

Omnisphere.dII-filen har jag placerat i mappen "(C:)->Program->PreSonus->Studio One Pro 4->Plugins" nu, medan STEAM-mappen är placerad i mappen "(E:)->Omnisphere".

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Även på PC frågar programmet ifall Windows ska leta upp STEAM-mappen. Men det spelar ingen roll hur jag gör eller att jag följer exakt beskrivning som finns tillgänglig på nätet...det är helt omöjligt att få ljuden från STEAM-mappen in i Omnisphere.

Helt sjukt att det ska bli sådant här strul varje gång man ska installera program på sin dator. Det lustiga är att det är alltid diverse musikprogram, plugins och sådant som strular..aldrig andra typer av program som jag installerar på datorn. Funderar på att avinstallera Omnisphere och sedan installera om det på (C:)-disken istället. Problemet är att programmet verkar ju inte gå att avinstallera automatiskt nu när det inte ligger på (C:)-disken, så det blir väl att plocka bort allt manuellt gissar jag.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Ger upp!!

Har installerat Omnisphere på nytt enligt alla konstens regler (denna gång på (C:)-disken) och i Studio One ställt in så att sequencern pekar på STEAM-mappen. Omnisphere startar upp i Studio One, men det är helt tomt på ljud i Omnisphere (no presets). Fattar "nada" ärligt talat... 

Ibland tycker jag mig läsa att man ska peka på filen "Omnisphere.dll" som ska finnas under (C:)->Program->PreSonus->Studio One 4->Presets->PreSonus. Den filen ligger också där när jag från Windows går in och kollar, men när jag via "Options" i Studio One Pro ska peka på den filen så syns den inte....?! 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fortfarande inte lyckats få igång Omnisphere i Studio One, men när jag testar att använda Omnisphere utanför Studio One (som stand alone) som finns ljuden där...och jag kan spela dem! Det måste vara något med att jag pekar fel från Studio One eller att man kanske måste göra någon inställning i Omnisphere för att ljuden ska komma fram när man är inne i Studio One?!

Jag har bara testat några få ljud i Omnisphere (i stand alone-läge) och jag kan säga att jag gillar synthen redan. Känner att Omnisphere kommer man kunna ha mycket roligt med framöver... 👍 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu verkar det plötsligt fungera med Omnisphere i Studio One Pro! Har inte gjort något speciellt mer än att jag uppdaterade Omnisphere från version 2.6 någonting till en senare version av 2.6. Det var en väldigt liten uppdatering. När jag gjorde det fanns plötsligt alla ljud tillgängliga. Så nu är det bara att köra på... 😋

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...