Jump to content
Martin

Gitarrister hjälp mig med tips för stol

Recommended Posts

Har ett ståbord jag vill kunna lira gitarr vid.... 
Funderar lite på vad som är mest ergonomiskt och bäst att sitta vid.
En sadel sits eller en rund sits. Jag spelar mest elgitarr.  (Jag sitterr på mina sittben, med rak rygg) 

Rund: https://www.thomann.de/se/km_14060_multi_purpose_stool.htm

Sadel: https://www.thomann.de/se/km_14044.htm

Edited by Martin

En hård träpall från en loppis....allt som är mjukt suger.....ungefär som cykelsadlar, ingen som vill cykla Vätternrundan på en mjuk sadel :-)

Jo, håller med dig. Mjuka saker gör inte muskler så stor nytta. 
Men tror inte nån av de där är så pass mjuka att det blir något problem.
Och jag behöver höjden, svårt och hitta en så hög träpall... 

Jag letade som du efter en bra pall att sitta länge på och köpte en dyr jäkla trumpall...lyxig som fan. 10 min pallar man på den. Tillbaka till ruta 1: en träpall. He he.

Har två trumpallar en med sadel och en rund, bägge funkar lika bra för mig. Men vissa som kommer hit föredrar den ena eller den andra. Så det är nog bäst att testa vad du sjökv gillar. Bara man får en lagom fast dyna så burkar det lösa sig. Men se upp med skinn eller fakeläder då de kan knarra störande ibland. 

Och rätt så ofta så sitter jag bara i min gamingstol från AKracing som jag använder när jag sitter länge och mixar. 

Edited by -k9-

En ihop fällbar barstol med träsits kanske vore bra, har två i garaget som jag inte säljer dessvärre.

Edited by pop53

Jupp runt 6 folkilskna i lugn takt, stjärtlappen räcker långt också så den som bara är inriktad på barhäng är ihamn hela kvällen. Den är lite hög ändå så man ska nog undvika svajmast och gamnacke i största möjliga mån. Brorsan glömde det en gång men det gick bra inte ett märke pån och han missade min gura med några millimeter så det var lugnt men ändå nåt att tänka på för den mera yvige artisten.

• Haha 1

7 minuter sedan, mixamannen said:

Jag är lite yvig, jag missade hela stolen en gång. Kändes löjligt.

Ja fan det är inge bra men man får köra med en Bara kollar lite. Ungefär som min trumlärare sa -> lirar du fel då klipper du till utav bara helvete högt och ljudligt och blänger ilsket på dom andra och säger vad fan gör ni. Avledning kallas det men det handlar egentligen om den klassiska förskjutningen som hans som snubblar på stenen och blir skitsur på att den ligger där den har legat i femtusen år.

• Gilla 1