Jump to content
Annons

4Sounds ägare i konkurs


Linus

Recommended Posts

Dagens Næringsliv rapporterar att norska Music Retail Holding, ägare till musikaffärskedjan 4Sound samt distributören Luthman Scandinavia, försätts i konkurs. De senaste tre åren har koncernen gått back med 105 miljoner och nu vägrar Nordea att utöka lånet. 

4Sound har ännu inte gått ut med någon egen information, men har bekräftat ägarens konkurs. 

https://www.dn.no/handel/anders-endertorp/music-retail-norway/virke/musikkjeden-4sound-slar-seg-konkurs/2-1-685617

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
4 hours ago, DionHarris said:

Svårt att sälja dyra instrument till arbetslösa musiker...

Musiker har alltid varit arbetslösa. De flesta kunderna har väl vanliga jobb, eller föräldrar som betalat.

Jag tror snarare att nedladdning och postorder är stora problemet. Varför lägga tid på att åka till en butik för något man kan klicka sig till hemifrån till ett antagligen lägre pris?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alldrig gillat dem. De tryckte en Behringer Vamp pro Rack för 3000:- på stackars nybörjare. Har fortfarande inte fattat apparaten riktig, bara bruksanvisningen ger mig huvudvärk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomann har ju redan höjt priserna igen. Finns billigare alternativ än dem idag. Problemet ligger ju i att de son har haft fysiska butiker länge varit "provrum" för konsumenterna. Sedan så har man gått hem och beställt det man provat och gillat för en billigare peng över nätet. Det är ju inte bara musikhandlare som råkat ut för detta. Många klädbutiker har ju gått samma öde till mötes. 

Sen så beror en stor del av konkurserna även på att många stora bolag kräver att en handlare ska ha ett lager för si och så många tusen kr för att få beställa något alls. Ibland kan det till och med vara så illa att en handlare som säljer keayboards för hundratusentals kr årligen t ex inte kan beställa ljudkort utan att även ha ett lager på ljudkort för femtiotusen på sitt lager. Blir ju möjligt för en liten handlare på landsorten att kunna klara sig då. 


Vet att dessa var två av orsakerna till att vår lokala musikaffär stängdes. Lika bra att lägga ner butiken innan man tvingas göra det. 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
22 hours ago, slejnard said:

Tråkigt. Detta började väl för ex antal år sedan när Thomann dumpade priserna. Och nu när konkurenterna dör ut så lär priserna höjas. 

Nästa steg är att tillverkarna själva säljer sina produkter online.

Link to comment
Dela på andra sajter

R.I.P. Four Sound. Skulle vilja säga detta: om man kunde fokusera på att köpa sina instrument i en butik , och inte online, så hade vi inte haft det här problemet. Mina senaste inköp var i en fysisk butik - köpte en Darkglass bastopp med medföljande Peavey 4X10 kabinett, och en massa andra prylar. De priserna jag fick i butik var under de priser någon av on-line-butikerna kunde prestera. Summa summarum: kunderna har makten att styra valet av utbud, men tyvärr så förstör de själva (och kanske jag ibland) hela marknaden. Tråkig utveckling! Och det känns lite tråkigt att diskutera ägareförhållanden i dessa bolag. Fokusera på kunderna istället!

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
31 minutes ago, Sleap said:

R.I.P. Four Sound:-P Skulle vilja säga detta: om man kunde fokusera på att köpa sina instrument i en butik , och inte online, så hade vi inte haft det här problemet. Mina senaste inköp var i en fysisk butik - köpte en Darkglass bastopp med medföljande Peavey 4X10 kabinett, och en massa andra prylar. De priserna jag fick i butik var under de priser någon av on-line-butikerna kunde prestera. Summa summarum: kunderna har makten att styra valet av utbud, men tyvärr så förstör de själva (och kanske jag ibland) hela marknaden. Tråkig utveckling! Och det känns lite tråkigt att diskutera ägareförhållanden i dessa bolag. Fokusera på kunderna istället!

Det fungerar inte det heller. Speciellt gitarrer och vad jag förstått det från en i branschen så är det den största delen av omsättningen.  Det finns så många leverantörer, modeller och färger så det går inte att ha "rätt" i butiken. En snabb koll på prisjakt. De kollar priser på 2700 elgitarrer, 2612 akustiska. Av mina tre senaste köp så finns en av dem på prisjakt och den fanns i min lokala butik. Två stycken i samma färg.  Det behövs en ganska stor butik för att konkurrera med internet.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, pme said:

Det fungerar inte det heller. Speciellt gitarrer och vad jag förstått det från en i branschen så är det den största delen av omsättningen.  Det finns så många leverantörer, modeller och färger så det går inte att ha "rätt" i butiken. En snabb koll på prisjakt. De kollar priser på 2700 elgitarrer, 2612 akustiska. Av mina tre senaste köp så finns en av dem på prisjakt och den fanns i min lokala butik. Två stycken i samma färg.  Det behövs en ganska stor butik för att konkurrera med internet.

Det är klart att har man den inställningen att "det fungerar inte heller", så blir det ju så här. Om alla hade handlat i en butik så kommer den ju överleva. Man behöver inte ha läst gymnasieekonomi i tre år, som jag, för att förstå den ekvationen.

Så klart att man inte kan ha alla gitarrers modeller och färger i butik; det hade ju kostat för mycket att ha i lager, men det är ju därför man kollar på nätet först och ber butiken beställa den. 

Jag köpte också en Cort bandlös bas på Musikverkstan efter att ha lyssnat på den på YouTube och kollat in specifikationerna på den. Priset på den slog allt som fanns på nätet.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

OT: Jag vill bara tillägga att jag varit kund hos både Four Sound, MUG, Andreassons Musik (som ingick i Four Sound-kedjan ett tag, har för mig, men gick ur) och endast köpt enstaka grejor från t.ex. tysken.

Man kan bara undra hur framtida musikgenerationer ska göra när de ska köpa sina plektrum och strängar och får betala 150,- i frakt från tysken eller holländaren? Och miljöförstöringen som blir av allt fraktande.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-10-10 at 05:17, HomerJSimpsson said:

Alldrig gillat dem. De tryckte en Behringer Vamp pro Rack för 3000:- på stackars nybörjare. Har fortfarande inte fattat apparaten riktig, bara bruksanvisningen ger mig huvudvärk.

Jag kan hålla med om att vissa butiker inte är lika trevliga som andra: de vill bara pracka på människor dyra skitgrejor. 

Vad jag vet så säljer inte butikerna kunskapen om hur varan fungerar; det får man lära sig själv. Behöver du hjälp så är jag mästare på manualer, de är skitkul att läsa:-P

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-10-09 at 17:02, DionHarris said:

Svårt att sälja dyra instrument till arbetslösa musiker...

Jag har spelat bas, gitarr och keys i över 40 år och tycker att instrumenten aldrig har varit så billiga som nu, och dessutom har en kvalitet som överträffar det mesta som fanns när man började spela.

Man kan ju också pruta,  vilket jag alltid gör: Darkglass-toppen fick jag 2 tusen billigare, Peavey Headliner 4x10 baslåda 2 tusen billigare, Cort Bandlös mer än två papp billigare än riktpris. Detta på Musikverkstan i Göteborg.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, Sleap said:

Man kan bara undra hur framtida musikgenerationer ska göra när de ska köpa sina plektrum och strängar och får betala 150,- i frakt från tysken eller holländaren?

Precis! Hur ska man då kunna hitta sitt favoritplektrum?!? Som tonåring stod jag på Hagströms och rotade i plektrumaskarna för att hitta de som jag gillade bäst, och nu fortfarande kör med.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, Sleap said:

Jag har spelat bas, gitarr och keys i över 40 år och tycker att instrumenten aldrig varit så billiga som nu, och dessutom har en kvalitet som överträffar det mesta som fanns när man började spela.

Man kan ju också pruta,  vilket jag alltid gör: Darkglass-toppen fick jag 2 tusen billigare, Peavey Headliner 4x10 baslåda 2 tusen billigare, Cort Bandlös mer än två papp billigare än riktpris. Detta på Musikverkstan i Göteborg.

Gött mos, som ni säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt som fan är det för alla som förlorar jobbet oavsett.

Men vi är alla ansvariga för hur världen utvecklas och det är inte all utveckling som är utvecklande om man säger så.

Om vi inte handlar via internet så gör vi säkert nåt annat där som nån ogillar skarpt och säger kommer få stora konsekvenser framöver.

Möjligheten att promota sig själv finns tillgänglig på ett helt annat sätt nu än förr tex. Men frågan är om inte det gjorde en redan hård konkurrens hårdare.

Vem fan kunde drömma ens om att näthat skulle bli så stort. Man trodde ju i sin enfald att världen skulle bli mindre och att kommunikation och förståelse mellan folkslag skulke blomma ut äntligen men tji det är värre en nånsin.

Partier med smala budskap otydlig politik och skumma värderingar har det mycket lättare nu. Osv osv osv.

Många länder ser nog helst att man kommer och lastar av sin cash på semestern men stanna inte länge och flytta fan inte hit om du inte har ett multimillion företag du tar med dig. Har man det då kan man iofs. vara polkagrisrandig utan att det gör nåt.

Frakten skitar nog ner oavsett då det ändå måste skeppas iväg så det blir nog detsamma tror jag. Kanske till och med lite mindre om det inte redan finns en musikaffär där man bor så man måste åka långt men det finns ett utlämningsställe på orten (som inte bara lämnar ut musikprylar).

Ja och så vidare etc etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

OT: Jag gillar inte heller politiska diskussioner, men det är väl så att allt går hand i hand - jobb, konsumtion osv. och vi har alla ett personligt ansvar för vad som sker,  precis som pop53 skrev. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så styr ju konsumenten över vad som ska produceras och inte producenten, men det verkar inte gå fram någonstans - människor köper första bästa skit de ser. Man verkar resonera som så att "det finns ju bara de grejorna att köpa från just dem producenterna och det finns inga alternativ". Jag tycker att individen ska skapa sina egna alternativ istället genom att ändra sitt beteende - vilket i slutändan kommer att påverka producenterna att ta bort undermåliga produkter. Slutar man dessutom handla i de fysiska butikerna så blir de människorna de facto utan jobb och vi får sitta hemma i vår ensamhet och klicka på hemsidor. Hur kul är det? Om jag skulle förlora ett eventuellt jobb i musikaffären så har jag ingen lust att pendla till Tyskland och jobba för Thomann - det känns för långt.

Redigerat av Peter Roos
  • Förbryllad 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte alltid konsumenten bestämmer vad som ska produceras. Oftast är det producenten som får konsumenten att vilja konsumera. Det händer att det kommer ut nya prylar som vi inte visste att vi behövde.

Smartfånen till exempel. 😑

Kommentarer på det? 🙂 

Kanske skulle starta en ny tråd istället. Förlåt! 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Peter Roos, jag håller med dig ang fysiska butiker men vad pop53 anser vara fel partier, skumma värderingar, näthat har inget med 4sounds konkurs eller denna diskussion att göra. 

Jag betalar ofta lite extra för att få service, trevligt bemötande och chans att prova i butik.

Kommer att sakna 4sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...