Jump to content
Annons

Råd inköp enkel inspelningsstudio elgitarr/röst


KristofferDW

Recommended Posts

Annons

Hade en sån en gång i tiden, va riktig bra. Inbyggd mikrofon, räkneverk och knapparna är så stora att de räknas som pedaler. Sätter du den på en skivspelare får du en Leslie effekt. Önskar jag hade kvar den. Snyft.

image.thumb.png.a8315fa26556632e2046e1e560183811.png

GRUNDIG CASSETTENRECORDER.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Just ja, för Stereo behöver du 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ska du inte ha en DAW att behandla inspelningen med? Eller det kanske du redan har. Där har du annars något att snöa in på så att själva spelandet blir en liten bisyssla. Trist.

Shure micen är höjd till skyarna och av någon anledning väldigt omtyckt på det forumet. Jag undrar varför. Kanske personlig smak spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 hours ago, KristofferDW said:

Vad tror ni om detta? Saknar jag något för att kunna spela in vid min PC?

https://www.thomann.de/se/wishlist_4u_0b4d2734b2e1.html

 

Notera att du bara önskar dig en enda Yamaha-monitor. Du behöver två. (Oftast säljs monitorer styckevis,  men ibland parvis. Det gäller att ha koll på vad man beställer...)

Antagligen får du med en begränsad version av Cubase eller annan DAW (dvs inspelningsprogram) till ljudkortet. Men annars finns det DAWs som är gratis eller nästan gratis att ladda ner.

När det gäller pedalerna så finns det liknande plug-ins som du kan köra i datorn. Både gratis och betal. Kan kanske vara alternativ om du vill slippa köpa allt på en gång. (Fast riktiga pedaler är ju trots allt roligare!)

 

Och du behöver fler kablar:

Från gitarr till pedal, från pedal till nästa pedal (kort sladd där), från den pedalen till ljudkortet.

Från mick till ljudkort.

Från ljudkort sladd till vänster monitor. samt till höger.

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det ser rätt så vettigt ut. Men högtalarna säljs styckvis och inte i par, bara så att du är medveten om det. Antar att du redan vet att du måste ha en kortare kabel mellan pedalerna och sedan en till kabel mellan pedalerna och ljudkortet, så totalt tre kablar. Kan ju hända att du har sådant liggandes hemma redan med. 

Tror att du skulle klara dig i början utan choruspedal och högtalare om du vill slippa lägga ut så mycket på en gång. Lurarna kommer funka fint för att spela in och mixa med. Och choruset kommer du kunna lägga på med mjukvara när du spelat in spåret. Kan vara en fördel att kunna ändra det när man mixar med, vilket blir svårt när man redan spelat in med ett chorus. Men är du klar på att du vill ha just det ljudet så är det ju smidigt att spela in det och slippa ändra sedan. Men det kan finnas vissa fördelar med att inte lägga så påtagliga effekter när man spelar in, och i stället lägga dem när man mixar. Även dist kan ju funka att köra mjukvara, men jag skulle ju själv välja en pedal eller multieffekt för det. 

Gitarren i sig är nog bra om det är den  typen av ljud du är ute efter. Men det kan kan kanske bli en lite ensidig gitarr att ha som ända gitarr i längden? Men som sagt, är det den typen av gitarr och gitarr ljud du är ute efter så är det ju helt rätt. 

Fast å andra sidan så verkar det ju som att du vet vilket ljud du är ute efter och har valt en gura och pedaler som kommer låta vintage och trevligt på alla sätt och vis. Är det så, så är det ju bra val som inte är överdrivet dyra och som ger bra ljud för pengarna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sm58 är en klassiker det är därför den är omtalad och den har väl varit nån slags standard genom åren. Klart att saker utvecklas så det finns säkert moderna billigare alternativ men dom brukar väl kosta runt en tusing och det är inte dyrt för en bra mick.

 

 

 

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-10-10 at 20:48, slejnard said:

Fast nog tycker jag att sm58:an är bättre än nåt av tbone. Ok, du tycker säkert annorlunda. 

Nä jag håller med Shure är säkert marginellt bättre. Kollade dock på ett blindtest på youtube och det var just "marginellt", vilket är nyckelordet. Tänker att det inte är värt dubbla priset för herren i fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...