Jump to content
Annons

Studio i villakällare - help please!


Kash K

Recommended Posts


Hej Proffs!

Har byggt ut huset och fått tillbaka ett källarrum - dock lite mindre pga en ny hall.

Hursom, här skall byggas en studio och jag behöver hjälp med akustiken. Hur skall jag behandla väggar, golv och tak?

En utmaning är att jag kommer att ha en glasdörr till pålägg i ett lite större förråd framför lyssningsplats? Hade tänkt att ha en tjock gardin här som man kan trä runt en ram i taket. Är det bra? Kör med en Aston origin mick med Aston reflektorskärm just nu.

Kan meddela att jag inte tänker slutmixa i studion. Jag skall kunna skriva musik, spela in sång / rap och producera här. Samt mixa. Masteringen kommer att ske av någon som kan det bra då jag kommer att komma med STEMs. Jag vill helt enkelt ha bra ljud när jag arbetar samt OK för att kunna mixa till ca 4 STEMS som sedan kommer att mixas/mastras i en riktig masteringstudio.

Bifogar en skiss där det röda är basabsorbenter - tänkte skära trekanter i isolering och lägga på varandra ifrån golv till tak i hörnen bakom högtalarna.

Det gula längst bak skall vara en tjock gardin en bit utanför väggen. Räcker det? Eller vad skall jag ha istället?

Det gröna är en växtvägg 🙂 Alltså en vägg klädd med naturtrogna plastblommor (ca 10 cm tjock). Mest för att jag inte har några fönster här (och vill ha lite natur 🙂). Rummet är mitt i huset med rum runt omkring i källaren. Men det kanske kan agera lite diffuasor? Vad säger ni experter? Annars har jag läst att det inte funkar i sånna här små rum? Stämmer det?

På golvet hade jag tänkt ha en heltäckningsmatta.

Vad skall jag tänka om? Bör jag köra något program och räkna ut något? Vilket?

Är det bra att sitta mitt i rummet som jag skissar på? Det bakom studiobordet är en soffa.

Har också tillgång till hur mycket studiofoam (pyramids) som helst men fattat att det varken gör till eller från?

Så, input på detta please!

ritning.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...