Jump to content
Annons

Ni som byggt studio i 25 kvadrat attenfalls hus!


daniel10

Recommended Posts

Hej!

Tänkte höra med er som byggt studio i 25 kvadrat attenfalls hus. Har ni byggt två rum, ett för inspelning och ett för mixning, eller allt bara som ett stort rum?

Eller har ni typ gjort ett sång bås på 5 kvadrat, eller ett inspelning rum på 10 kvadrat och kontroll rum på 15 kvadrat?

Mvh Daniel 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag byggde ett rum och tycker det fungerar helt okej. Sitter själv så det är inga andra som skall spelas in. Tycker jag får ett bra arbetsflöde. Kan bara vända mig om när jag skall spela in akustisk gitarr och annat med mick. Allt är upställt och klart. Akustiken är inte den bästa. Var lite snål och valde gips och trä panel, typ färdiga delar som byggdes om. Kanske hade blivit bättre om det varit timmer hela vägen. Har dämpat i främre delen av rummet och ingen dämpning direkt i bakre delen. Bredbandsabsorbentor från golv till tak i främre hörnorna, akustik panel för första reflexen och en absorbent som hänger i taket ovanför mig.

Det är väl lite vad du har för behov och utrustning och syfte?

Redigerat av Lindpop
Link to comment
Dela på andra sajter

Allt beror ju på vad man har för behov och budget. Ska man kunna tränga in ett helt band och spela in live (eller repa) är ett större rum att föredra. Dessutom billigare och snabbare att bygga, samt enklare att återställa den dagen man inte längre vill ha en studio i stugan.

Men för andra kan ett kontrollrum vara värt ett mindre inspelningsrum.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

För akustikens skull är ett rum att föredra. Skall du ha två rum som dessutom skall vara helt ljudisolerade från varandra krävs det två separata flytande rum med tillräcklig tyngd i väggar golv och tak och tillräcklig luftspalt mellan rummen. Är isolering inte lika viktigt går det åt mindre yta men det blir ändå två små rum vilket är mycket svårare att få bra ljud i!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...